Gå til innhold

Er dette riktig da? Ang. skole.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går på ungdomsskolen, og i våres fikk han egen pc til skolebruk. Vi var i kontakt med læreren hans før vi kjøpte, og spurte om hva han trengte og om de foretrakk Microsoft eller Open office. Da svarte de at det gikk greit med begge deler. Sønnen min har fortalt at det er litt trøblete å få overført ting fra hans pc til skolens, men at det har gått greit. Han har også levert mange oppgaver over nettet (Fronter).

I dag ringer læreren hans, altså tre dager før feiren, og forteller at systemet på skolen ikke leser det formatet han leverer oppgavene sine i (Open Office), og at de derfor ikke har fått lest mange av de tingene han har levert siden mars! Og nå er karakterene satt. De hadde gitt beskjed til han om dette for 14 dager siden, sier de, og han burde da ha levert alt i et annet format, i følge læreren, men det har han ikke gjort, og blir derfor trukket i karakter. Jeg forklarer at hele familien har open office, og at når det dreier seg om å kjøpe officepakka til microsoft så burde de ha tatt kontakt med oss, og ikke bare sagt "lever i et annet format" til sønnen min.

Er det jeg som blir litt curlingmamma her nå, eller har skolen forsømt seg her? Karakterene hans bærer jo nå selvsagt preg av at de ikke har klart å lese oppgavene hans...men om de hadde sagt fra, f. eks i mars (!) så hadde vi jo gjort noe med det! Vrient å gjøre noe med ting man ikke vet om...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, har hatt samme problem her, jeg går nå ut av vgs, mens lillesøsteren min starter i 10. klasse etter sommerferien. Vi har Microsoft Office her hjemme, og mitt inntrykk er at de fleste har Microsoft Office. På min gamle ungdomsskole, der søsteren min snart starter sitt siste år på, har de derimot Open Office; vi har derfor hatt motsatt problem som dere.

På vgs. har dette imidlertid ikke vært noe problem, da det som oftest går problemfritt å åpne oppgaver vi leverer uavhengig av hvilket program det er vi har brukt da vi skrev oppgaven.

Såfremt det ikke er avgangselev du har, spiller jo karakterene liten eller ingen rolle. Selvfølgelig er det kjipt, og det har absolutt foregått kommunikasjonssvikt mellom deg og skolen. Likevel mener jeg sønnen din problemfritt burde ha klart å bytte skriveprogram eller bare levere skriftlig.

Så om du hadde klaget, hadde du nok dessverre ikke fått mehold, da dette er sønnen din sitt ansvar nå som han går på ungdomsskolen og begynner å bli stor. Om han ikke har nevnt det for dere en gang, synes jeg ikke dere kan skylde på skolen. Lærerne var sikkert fullstendig sikre på at han ville levere eller si i fra til foresatte dersom det dukket opp problemer. Jeg synes han har virket heller passiv i situasjonen, og sannsynligvis har han fått seg en lærepenge til neste gang.

Teit av skolen å si det ikke spiller noen rolle hva slags program man bruker, men ja.. De er lærere, ikke dataeksperter.

Skrevet

For det første: skolen kan ikke nekte noen å levere i openoffice, da dere ikke kan pålegges å kjøpe en dyr programpakke.

For det andre: Det er utrolig enkelt for lærerne å laste ned openoffice, noe de burde ha.

For det tredje: I openoffice går det fint an å lagre dokumentene som microsoft word-filer. Dette burde lærerne ha visst, og vist til sønnen din. Det er bare å velge "lagre som" og velge format der.

For det fjerde: De burde ha sagt dette i mars! Her er det en eller annen lærer som ikke har giddet å rette oppgaver siden mars.

For det femte: Sønnen din burde nok kanskje ha snakket med dere om dette for 14 dager siden, men jeg synes at en såpass viktig sak kunne vel dere ha fått en mail om?

For det sjette: Karakteren skal gjenspeile elevens kompetanse. Om man ikke leverer oppgaver skal det gå på ordenskarakter, ikke fagkarakter.

Konklusjon: Krev at de retter de oppgavene han har levert. Hvis sønnen din går i 10. og disse karakterene teller, ville jeg truet med avisen. Alvorlig talt, jeg er lærer selv og dette er helt bak mål.

Skrevet

Er du virkelig lærer og sier at om man ikke leverer oppgaver skal det gå på ordenskarakteren og ikke fagkarakteren? Ærlig talt!

Er jo mange fag den faglige kompetansen gjenspeiles nettopp gjennom ekskursjonsrapporter, kildekritikk, evne til å drøfte, analysere, se sammenhenger og konkludere.

Dette får man ikke nødvendigvis frem kun ved hjelp av skriftlige prøver!

Skrevet

Jeg kan ikke om noen regler men syns det var i senest laget å si fra på ......

å det er ikke vansklig for de å laste ned programet eller send en mail ved første gang det er problem så dere/han kan passe på å lagre i annet format bruker selv OO bare passer på å trykke på lagre som og velger microsoft word 97/2000 og har ikke hatt proglemer med å opne det.

og så lenge sa det var greit å bruk OO vile jeg nok klaget

Skrevet

Nei, han går heldigvis i 8., så jeg tror ikke jeg gidder å lage noe mer ut av det, men jeg får tydeligvis sette meg ordentlig inn i dette med å lagre i word format. Ante ikke at det gikk an engang :-)

Ja, sønnen min er litt "sløv" på en del ting (han har konsentrasjonsvansker), og det vet jo både læreren hans og vi om, derfor har vi blandt annet bedt om at viktige beskjeder sendes oss på mail, og vi har ikke hørt et pip...Bortsett fra dette nå på tampen av året, så er lærerene hans kjempeflinke og inspirerende, og det gjør at jeg ikke har lyst til å lage så mye ut av dette, men grunnleggende datakunnskaper burde de jo ha.

Nå er vi jo ihvertfall forberedt på at karakterene hans sikkert ikke er noe å juble over, men ordenskarakteren burde det jo ikke gå ut over, for han har jo levert, det er bare det at de ikke klarer å lese det. Eller er jeg litt på jordet igjen?

Skrevet

Hvis du leser vurderingsforskriften, som jeg har finlest, ser du at det er det som står der. Dersom man ikke har levert oppgaver, har man kanskje ikke karaktergrunnlag, men man har ikke hjemmel for å trekke i karakter pga manglende innleveringer. Da må man heller si at eleven ikke får vurdering. Nå er dette i vgs, så det kan jo være noen variasjoner i fht ungdomsskolen.

Hva jeg mener, er noe annet, men dette er det forskriften sier.

Skrevet

Men bra han "bare" går i 8. klasse og at han derfor har lang tid på seg før det virkelig gjelder. Overgangen fra barneskolen er ekstremt stor for de aller fleste, og ikke bare skal en vennes til nye lærere og andre læringsmetoder, men man skal fremfor alt "lære å lære" - det er kanskje vanskeligst av alt.

Dersom skolen er inneforstått med at sønnen din tidvis er litt sløv når det gjelder å gi beskjed til dere, synes jeg det er merkelig at dere ikke har hørt noe før. Men for alt jeg vet, er dette kanskje en ufrivillig glipp fra skolens side, og spesielt de siste ukene før sommeren, hvor lærerne også har avgangselever og eksamener, faller nok ting fortere i glemmeboken enn ellers. Det er absolutt ingen unnskyldning, heller en forklaring.

Synes det er altfor tidlig og altfor mye fokus på karakterer. Er ikke så lenge siden jeg selv var i åttende, og bare vi åpnet munnen i en time ble vi satt karakter på. Viktig å vurderes, men ja.. En karakter sier ikke nødvendigvis alt, selv om det er det man ønsker. Selvsagt skal det ikke gå utover ordenskarakteren; levert har han jo.. Synes argumentasjonen fra skolens side er tynn dersom han settes ned én hel karakter (eller to!) på grunnlag av at de ikke har lest oppgavene hans.

Så du må nok regne med at han muligens får litt dårligere enn han ellers ville fått i standpunkt til sommeren, men da har dere alle garantert lært noe. Håper han får en flott sommerferie likevel, og er klar til å yte til høsten igjen :-)

Skrevet

Jeg går ut av vgs nå, går i 3. klasse. Og i biologiklassen min er det 4 (!) som ikke får karakter. De har vært på alle prøver gjennom hele året i tillegg til eksamen og tentamen. Men siden de ikke har levert rapporter fra forsøk/ekskursjoner, og får derfor 0 vurdering, slik som du nevner.

En annen vippet mellom to karakterer, og ble satt ned fordi hun ikke hadde levert to skriftlige arbeider. Men kanskje dette bare gjelder ved vipping? Varierer sikkert veldig også, da..

Skrevet

Nettopp, de får ikke karakter. Og om man vipper, kan man kanskje anta at de arbeidene de ikke har levert viser at man har 0 i kompetanse på disse områdene. Men jeg tror en elev ville fått medhold i en klage på karakteren dersom ikke innleverte arbeider blir brukt som grunn for å sette ned i karakter. En lærer bør i hvert fall kunne dokumentere grundig at han har andre grunner enn det i tillegg.

Skrevet

Men det er jo også rett og rimelig da; man vipper jo tross alt, og da er det jo kanskje de to arbeidene som avgjør hvorvidt man blir vippet opp eller ned.. Er jo merkelig å vippe opp dersom en ikke vet om eleven faktisk er en 5 og ikke 4, for eksempel.

Så ved å ikke levere siste og avgjørende arbeider, gir du jo klart inntrykk av at du kanskje ikke er så interessert i å vippe opp, uansett.

Skrevet

Jeg arbeider som norsklærer og vi har hatt det samme problemet. Det eksisterer en måte man kan lagre programmet i word selv om man arbeider på open office. Vet ikke hvordan, men elevene mine har lært hverandre det.

Skolen skulle ha gitt beskjed for lenge siden, men når det gjelder karakterene er det bare å lage leven. De kan ikke si at på grunn av ikke levert får eleven den og den karakteren, de kan si at eleven har levert 3 og de har gjort alt i sin makt for noe annet og etter kompetansemålene er han da 3. Men de kan ikke trekke han for ikke levert. Elevene skal kun vurderes ut ifra kompetansemål, alt annet er orden og oppførsel. DU bør gå på udir.no, se på lærerplan, kunnskapsløftet (grep) og trykk norsk. Der ser du grunnlaget for karakterene og be da om begrunnelse. Hadde de hatt for lite vurderingsgrunnlag opp mot kompetansemålene er det lærerens ansvar å si ifra og deretter får ikke eleven karakter fra dette halvåret.

Mye feil her ser jeg, men er utrolig trøtt:) Håper du fikk litt hjelp.

Skrevet

Grunnlaget for mine uttalelser er nå et avsluttet år med tiende klasse. Vi har satt oss veldig inn i reglene når det gjelder klagerett osv, for å kunne vite hvordan vi skal dokumentere vårt arbeid riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...