Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Jeg og eksen min har nettopp vært på meklingsmøte og ble enig om 40/60. Jeg har 60% Vi ble også enig om (for en uke siden) at jeg skulle ta med sønnen min på ferie rundt den 28 Juni, da er langhelgen hans over.. Men jeg sa klart og tydelig at de kunne lett bli 2 dager fra eller til pga flybillettene. Nå har jeg og samboren min bestilt den 26 og jeg sendte melding til BF spurte om han ville bytte dager så kan kunne ha sønnen sin litt før vi skulle reise. MEN det var ikke snakkk om for den 28, da skulle han feire bursdagen sin og hadde lagd planer.. Og nekter å samarbeide. Så nå må vi avbestille turen og tape 15 000 fordi BF ikke vil bytte de 2 dagene så vi får reist. Jeg er så forbanna at jeg holder på å miste vettet! Kan noen si noe som kan hjelpe????
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Mors ferie kommer foran fars vanlige samvær. Men jeg forsto ikke helt; skal ungen være med dere på ferie? Eller skal ungen være med far mens dere er på ferie?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Ta med barnet og reis på ferie. Far kan ikke gjøre noe uansett; annet enn å bli sint/irritert og det må han bare bli når har er så lite fleksibel at han ikke kan ta hensyn og gjøre et unntak for en ferie. Da handler det ikke om barnets beste, men at han er ute etter å sabotere for deg. Og om han trekker saken for retten eller truer med det, vil det sannsynligvis ikke endre noe på samværsordningen dere har i dag, fordi det vil være åpenbart for retten at far gjorde det bare for å hevnes. Om du bryter en privat samværsavtale, skjer ingenting annet enn at den andre avtaleparten blir irritert. Bryter du en dom eller et rettsforlik én gang, skjer det heller ikke noe, men bryter du det gjentatte ganger, kan det iverksettes dagbøter. Avtaler er forpliktende ja, men ingen sanksjoner ved brudd.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Kommer min ferie forran fars samvær? Planen var å dra med sønnen og samboeren min. Sikker på at jeg bare kan dra uten at det fører til trøbbel?? Finnes det noen smutthull her?? Takk for alle svar:)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Så klart; vanlig samvær kan ikke gjennomføres de ukene mor har barnet i sin ferie. Det er jo logisk. Det er nemlig ikke bare far som skal ha feriesamvær. Det skal mor også. Står det ikke noe om ferier i avtalen deres?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 Herregud, så klart du kan dra på ferie :-D Det er jo bare å avlyse det samværet som far skulle ha hatt og tilby ham noen andre dager i stedet om du vil. Det blir ikke samværsnekt eller -sabotasje for det om. Du trenger ikke et "smutthull" en gang. Det du skal passe deg for er å avlyse gjentatte ganger på syltynt grunnlag, men dette her er ikke noe "rettssaksmateriale" overhodet. God tur ;o)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Håper det, det er jo bare 2 dager som blir tatt bort fra ¨hans¨ dager og har allerde tilbudt han å ha andre dager. I tillegg så har han passet til sønnen min, kan han nekte meg å gi det til meg? Hovedgrunnen til nektingen her er at BF hadde bursdag på Søndag og da MÅTTE sønnen min være der. Men tror liksom ikke noen av de han noe skade av å feire dagen 2-3 dager før. Men jeg kan jo ikke bare kaste 15 000 i søpla helle, det blir for dumt!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Hvis du i tillegg har tilbudt ham å velge et par andre dager, er det jo helt åpenlyst for alle og enhver at han gjør seg vanskelig med vilje. Det med passet kan jo bli litt mer trøblete, men i verste fall kan du få deg nødpass til gutten. Det får du utstedt på dagen, tror jeg, men ring og hør med politiet. Jeg tror forresten du kan lese om det på nettsiden deres også. Nei, jeg hadde aaaaaldri gitt meg hvis jeg var deg. Du har retten på din side, og det er bare for dumt at du skal kaste 15 000 ut vinduet av den grunn. Stå på ditt, du )
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Syns vel kanskje det var noe arrogant å bare bestille billetter uten å sjekke i FORKANT om det passet. Eller er det bare når far bytter om på avtaler og dager at det er egoistisk..? Hadde du spurt i forkant, og ikke bare kommet og gitt beskjed til far om at billetter var bestilt, så hadde jeg forstått sinnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 Beklager, så nå at du skrev 2 dager pluss- minus..
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 Jeg syns det er ekstremt lite gjennomtenkt å bestille ferietur så sent. Hvor lenge skal far måtte utsette å legge planer? Han har rett til å legge planer når han har barnet. Det er du som skulle ha ringt barnefar og hørt før du bestilte bilettene. Jeg regner med at det kommer til å bli ett spetakkel om du tar med deg barnet på ferie, og det skjønner jeg. Og siden du har vært sammen med denne mannen, viste du vel at han hadde bursdag denne dagen også.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 Jeg forsto hovedinnlegget sånn at de var blitt enige om datoen og at det kunne blir et par dager fra eller til før hun bestilte billettene. Og da bør det jo være greit for barnefar. Man kan jo ikke gjette seg frem til at det ikke er greit hvis han sier at det er greit.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #13 Skrevet 17. juni 2009 Hva hadde du HI sagt om far gjorde det samme? Hadde du latt ham ta med gutten to dager før avtalt? La oss si han skulle ha sine ferieuker, og helgen før mandagen de begynte så hadde du bursdag(eller noe annen anledning). Så sier far at han har bestilt tur, men at han og gutten må reise 2 dager før avtalt feriesamvær. Dette vil da gjøre at ungen ikke er hos deg den helgen bursdagen din er. Hadde du ment at det var HELT greit? Lett kanskje å si nå at det er greit, men tenk deg virkelig inn i situasjonen. En bare bestiller ikke tur, før en vet at alt annet hjemme er helt sikkert og greit. Dette har ikke helt med samarbeid å gjøre, men at du vil ha viljen din. Du må faktisk fire litt du også. Der er en del kameler å svelge når foreldrene ikke bor sammen, og de kamelene må begge sider ta sin del av.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #14 Skrevet 17. juni 2009 Ok, men hvis vi vrir fokuset vekk fra barnefar (og barnemor for den saks skyld) og legger det over på gutten hvor det skal være. Tror dere han er interessert i å gi fra seg sommerferien sin pga far ikke vil flytte samværshelgen sin? Diskusjonen er tåpelig.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #15 Skrevet 17. juni 2009 Har jeg misforstått noe? 1) Du forteller barnefar at dere skal reise rundt 28. juni +/- et par dager pga flybilletter, og han sier det er greit. 2) Du bestiller flybilletter til den 26. juni, og han sier at det er ikke greit. 3) Du er en drittkjerring som ikke tenker på andre enn deg selv. Er dette rett?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #16 Skrevet 17. juni 2009 Nå ble denne diskusjonen litt usakelig synes jeg. For det første: Jeg er en voken dame og det hadde ikke gjort meg noe om sønnen min ikke hadde vært der på bursagen min. Da kunne jeg bare feiret en annen dag, han er 3 år og er ikke helt kjent med kalender månedene. Jeg hadde hvertfal ikke spolert en ferie da pga min egen egoisme, hadde BF mistet 2 uker hadde det vært greit, men det er bare 2 dager før avtalen og jeg tilbyr meg i tillegg å bytte dager. Takk for oppløftende ord, det ordner seg sikkert!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #17 Skrevet 17. juni 2009 Jeg er anonym 12.42 Jeg vet ikke om det er meg svaret er siktet til, men hvis det er det, så må du tolke innlegget mitt men den sarkasmen som det var ment til å ha. Jeg har lest en del av svarene som du har fått her, og skjønner ikke hvorfor de vil at du skal tenke på barnefar i denne saken. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke barnefar kan trekke hodet ut av sin egen rumpehull og se på det positive i at sønnen hans får en sommerferie. Det er ikke alle barn som er så heldige. Jeg syns det er fint at du har bein nok i nesa til å gi barnefar beskjed når han setter sine egne behov foran sønnen din sine. Godt jobbet! Ta deg en velfortjent ferie.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2009 #18 Skrevet 17. juni 2009 Ro deg ned:) Dette ordner seg nok! Kanskje du neste gang velger å ringe far mens du er midt i bestillinga, og dobbeltsjekker at det er ok? et langt liv som stemor har lært meg at det er smart å gjøre;) Men ring far og si at du virkelig trodde dere hadde en avtale, og at du håper han ikke ødelegger ferien for ungen, og heller si at du skylder han en tjeneste senere. Forsøk å snakke med han og finn en løsning. Selv han skjønner vel at 15000 er myyye penger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå