Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 jeg har en far som jeg ikke har særlig god kontakt med. Vi snakkes regelmessig, men forholdet oss i mellom kan ikke sies å være av den beste sorten.. Han bor i utlandet, men er norsk statsborger. Hvordan er det med arv- har jeg rett på å arve fra han uansett? eller kan han testamentere bort til andre slik at jeg ikke får noe? Han er ikke gift, men han har et annet barn (som er mitt halvsøsken), men som han ikke har kontakt med i det hele tatt. Hva har jeg egentlig krav på?? Og dersom jeg har krav på noe- gjelder ikke noe før han er død? og hvordan er det med forskudd på arv?? håper noen vet mer enn meg:)
Gjest -<<- Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Du og det andre barnet hans deler arven. Dette er såkalt pliktdelsarv, og den begrenses oppad til en million per barn. Har han verdier for over to millioner står han altså fritt til å testamentere disse bort. Foreligger ikke testamente, vil dere dele alt. Du har ingen rett på forskudd. Det er noe din far kan velge å gi, men du kan ikke forlange noe før han dør. Jeg har her gått ut fra at verdiene befinner seg i Norge. Dersom både din far og hans eiendeler befinner seg utenlands, er det ikke norsk arvelov som vil gjelde og reglementet varierer dermed etter hvilket land det er snakk om.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Han kan også bruke opp alt han eier mens han lever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå