Gå til innhold

Kan man sykemelde seg utover stillingsbrøken sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en travel sykehusavdeling med mye gåing og tunge løft. Jeg har en fast 75% stilling og tar ekstravakter utover dette, men skjeldent så mye som 100%. Jeg har nå fått vondt i ryggen og orker ikke å jobbe mer enn stillingen min. Så jeg lurer på om jeg har mulighet eller rett på å bli sykemeldt de siste 25% i og med jeg jo til vanlig er 100% arbeidsfør.(????)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan sykemeldes 100%, men du får utbetaling beregnet på hva du skulle jobbeti kommende periode, eller i forhold til hva du har jobbet de siste mnd.

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Hvis jeg skjønte dette riktig: Å sykemeldes 25% tror jeg ikke har noen hensikt, da dine siste 25% er variable ekstrainntekter. Du kan sykemeldes 25% av stillingsprosenten din, og fortsette å ta ekstravakter da, det bør vel gå for det samme..? Jeg er litt usikker på dette, så ikke stol på dette, hehe...

Skrevet

Nei, det har du ikke. Delvise sykmeldinger vil telles ut fra din faste stillingsbrøk.

Om du derimot sykmeldes 100% vil sykepengegrunnlaget kunne utregnes fra hva du har tjent over et visst tidsrom, og du kan dermed få utbetalt mer enn din 75%-stilling tilsier.

Skrevet

Du kan vel bare la være å ta ekstravakter... De er jo frivillige. Og evt allerede oppsatte vakter kan du vel si i fra deg så lenge det ikke er for kort varsel..

Skrevet

tror hi her mener at hun trenger de ekstravaktene (eller pengene om du vil) selv om hun ikke har 100% fast stilling...

Tror også som en annen her nevnte at du må sykemelde deg 100% for å få alle pengene! Ikke alltid ting er helt logisk...

Skrevet

ok. Takk for svar. Jeg lurte fordi jeg jo hadde tatt ekstravakter så mye jeg hadde kunnet for å spare opp ekstra penger i denne tida, men går jo glipp av det nå pga bekkenet/ryggen.

Skrevet

Jeg har selv 50% stilling og er 100%sykemeldt. Jeg har ringt å snakket med nav og det er ikke mulig å få "kompensjasjon" for ekstravakter du ikke lenger har mulighet til å ta. Tror heller ikke at du kan sykemeldes fra en del av stillingen din for så å ta ekstravakter. Så det som lønner seg for deg er 100% sykemelding for da får du sykepenger utifra hva du har hatt i inntekt. Og hvis jeg forstår deg riktig så har du hatt mer inntekt enn dine 75% :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...