Mummimamma 09+12 Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Jeg jobber på en travel sykehusavdeling med mye gåing og tunge løft. Jeg har en fast 75% stilling og tar ekstravakter utover dette, men skjeldent så mye som 100%. Jeg har nå fått vondt i ryggen og orker ikke å jobbe mer enn stillingen min. Så jeg lurer på om jeg har mulighet eller rett på å bli sykemeldt de siste 25% i og med jeg jo til vanlig er 100% arbeidsfør.(????)
Mamma Mim Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Ja, du kan sykemeldes 100%, men du får utbetaling beregnet på hva du skulle jobbeti kommende periode, eller i forhold til hva du har jobbet de siste mnd.
Gjest eelis+guttespire Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Hvis jeg skjønte dette riktig: Å sykemeldes 25% tror jeg ikke har noen hensikt, da dine siste 25% er variable ekstrainntekter. Du kan sykemeldes 25% av stillingsprosenten din, og fortsette å ta ekstravakter da, det bør vel gå for det samme..? Jeg er litt usikker på dette, så ikke stol på dette, hehe...
snuffe Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Nei, det har du ikke. Delvise sykmeldinger vil telles ut fra din faste stillingsbrøk. Om du derimot sykmeldes 100% vil sykepengegrunnlaget kunne utregnes fra hva du har tjent over et visst tidsrom, og du kan dermed få utbetalt mer enn din 75%-stilling tilsier.
Klumpen 2 Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Du kan vel bare la være å ta ekstravakter... De er jo frivillige. Og evt allerede oppsatte vakter kan du vel si i fra deg så lenge det ikke er for kort varsel..
FlightlessBird Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 tror hi her mener at hun trenger de ekstravaktene (eller pengene om du vil) selv om hun ikke har 100% fast stilling... Tror også som en annen her nevnte at du må sykemelde deg 100% for å få alle pengene! Ikke alltid ting er helt logisk...
Mummimamma 09+12 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 16. juni 2009 ok. Takk for svar. Jeg lurte fordi jeg jo hadde tatt ekstravakter så mye jeg hadde kunnet for å spare opp ekstra penger i denne tida, men går jo glipp av det nå pga bekkenet/ryggen.
Emma27 Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Jeg har selv 50% stilling og er 100%sykemeldt. Jeg har ringt å snakket med nav og det er ikke mulig å få "kompensjasjon" for ekstravakter du ikke lenger har mulighet til å ta. Tror heller ikke at du kan sykemeldes fra en del av stillingen din for så å ta ekstravakter. Så det som lønner seg for deg er 100% sykemelding for da får du sykepenger utifra hva du har hatt i inntekt. Og hvis jeg forstår deg riktig så har du hatt mer inntekt enn dine 75% :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå