Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den andre tråden er det flere 4-5 åringer som har sånn spill konsoller, hvorfor gir dere så små barn disse spillene? Har de noe behov for slike spill? Har de spurt etter dem selv?

Trodde ikke det var så vanlig at så små barn hadde data spill og tv spill..men kanskje jeg som er litt utdatert på disse tekniske dubbedittene.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, min 4 åring ønsket seg det selv fordi storebroren har. De har begrenset med tid de får lov tilå spille på en uke, så jeg ser ikke problemet :-)

Skrevet

jeg lurer litt på - hvorfor ikke? hva er galt om 5 åringer spiller ps? eller pc? eller 4 åringer spiller?

Jenta mi fikk josefine spill av min mor da hun var 4 år- ikke brukt det særlig mye, men litt i begynnelsen. Hun fikk også en "leugh-top" av oss til 4 årsdagen sin, en slags lap top, for små barn. Den har 4 spill, om bokstaver- og jenta mi lærte seg alfabetet innen 14 dager etterpå- gikk et par mnd og hun begynte å lese- og ja, vi har lest MYE for henne, så det er ikke sånn at "datamaskinen" hennes har gjort jobben som vi ellers kunne ha gjort om vi "hadde lest for henne". Men dette spillet ga henne en "boost" og bokstaver ble enda mere spennende.

Da hun var ca 5 fikk hun sitt første playstation spill, rattataule- det har hun spillt mere enn josefine spillet på pc. Men det er selvsagt klare begrensninger på hvor lenge hun får spille, og vi spiller som regel sammen med henne, hun vil aller helst se på at vi spiller da, er "skummelt" å spille selv. I lange perioder har hele playstationet stått på loftet, og når det tas frem er det maks snakk om 30 min spilling, da sammen med oss, fordi hun vil at vi skal spille med henne. Begrenser det som regel til ca 15-20 min. Men det hender det er masing flere ganger dagen, og man må rett og slett tørre å si nei!

Nå fikk hun et ds av min mor i påska, det har hun spillt litt mere på, men hun pleier faktisk ¨spørre om lov først, for hun vet at det finnes begrensninger på tidsbruken. Hun får ikke lov å sitte spille å spille. Ei heller sitte å glane på tv i timesvis. Det handler om å begrense mediebruken, og være klar på at det er vi som foreldre som setter grensene mtp tidsbruk, og HVA de får benytte seg av. Jeg sensurer også hvilke tegnefilmkanaler hun får se på (hun bli forresten 6 år i høst) vold osv får hun ikke se på, pokemòn er litt på kanten, samme er kim possible.

Men jeg spør igjen, hva er galt med at de får spille når de er i barnehagealder? det er vel meget sjeldent snakk om at barna sitter "forran pc`n" i timesvis er det vel?

de foreldrene som lar ungene sitte forran tv/pc/playstation osv i timesvis for å få "fri" eller noe, hadde vel ikke oppmuntret ungene til fysisk aktivitet eller rollelek med andre barn uansett tenker jeg? hvis det var det som er "problemet" med at barn får spille, at det går på bekostning av annen "sunn" aktivitet?? eller? er det det dere er "redde" for dere som ikke forstår meningen med at småbarn får spille spill?

(nå er ikke dette skrevet med frekk undertone sånn at det er sagt)

Jeg har jobbet i barnehager der barna har god tilgang på pc med josefine spill- det er jo lærerikt! utrolig masse spill som stimulerer barna til å tenke "komplisert" for ikke å snakke om å konsentrere seg. Finmotorikken stimuleres også, ja, mye positivt med spill synes jeg!

Og her hos oss, så får jenta vår stortsett bare spille om vi voksne har tid til det, med andre ord, vi er jo sammen med henne, noe hun liker kjempe godt, så det blir en aktivitet vi gjør sammen, og det er da også positivt?? og ja, vi gjør plenty andre ting sammen også, som å spille ludo, gå turer, bygge lego (kjempe gøy!) lese bøker, osv osv!!!

Skrevet

Er helt ening i alt det som "ojoj, NÅ er det liv i leiren!! " skriver, så henger meg på den tråden:)

Skrevet

Vi kjøpte en ds til datteren vår i fjor sommer, fordi vi skulle reise langt og ganske mye i løpet av ferien. For oss var det snakk om å gjøre en lang reise litt mer behagelig for oss alle.

Hun har tilgang til pc i barnehagen, og det er lagt opp til at barna skal lære å bruke den før de skal begynne på skolen. Syns det er helt flott at barna blir oppfordret til å følge med på utviklingen. Så vidt jeg vet er det ikke mange som skriver stil i kladdebøker på skolen lenger. Alt går jo likevell på data. Og spill er en slags læring til dette. Hvorfor ikke gjøre det til en positiv læringsprosess med morsomme spill som de også kan lære av? Så lenge man ikke bruker det som barnevakt fordi foreldrene ikke gidder å engasjere seg. Og så lenge man begrenser bruken, selvfølgelig.

Skrevet

Her fikk nest eldste da han var 10 år, og siden har har kom ønsket til nest minste ganske fort... Starta å spørre i 3 års alderen....

Vist man skal se på hva barna har behov for er det vel en ganske anna diskusjon, da mye av det barn i dag ikke kommer fra behov...

Det jeg syns er viktlig er bruken av disse, erstatter spillene det at barna er ute å leker blir det i min bok hel feil..

Som jeg skrev i den andre tråden bruker vi de mest til reise...Lange bil og fly turer....

Det er som med aldr man gir barna, at vi som foreldre må begrense... F.eks spill tid, tv titting, nnugatti spising osv

Ser oftere og oftere i min jobb(pedagog) at det er der foreldre sliter , kommer med barna i bhg om morra med f.eks ds i handa og sier: Æ får den ikke fra han så da er det enklere for meg om dere gjør det....

Hvem har makta da, setter grenser og begrenser...

Skrevet

Jeg henger meg på de andre, og spør undrende: hvorfor ikke??? Har barn i dag behov for alle leker og duppeditter de har? Det tror jeg ikke. Tror de aller fleste barn har leker i dag de ikke har behov for. Enten det er DS eller andre ting.

Og ja, min 5 åring hadde ønsket seg DS leeeeenge da han fikk det til jul. Søskenbarnet hans hadde og han fikk låne DS'n når de var sammen. Så han var allrede god på det da han fikk DS.

Og det at barn har DS betyr vel ikke at da sitter de og spiller hele dagen?

Skjønner ikke hva som er så big deal med at mange barn har dette i denne alderen?

Skrevet

Vår 4-åring har hatt lyst på DS en god stund, pga søskenbarn som har hatt det når vi har vært sammen på hytteturer, etc. Så: vi kjøpte dette til bursdagen hennes. Det har vært en helt grei bruk, har ikke tatt HELT av, men sitter litt sånn innimellom. Hun bruker mye et tegnespill, blant annet.

Det er faktisk gjort forskning på at barn som bruker slike spill får trenet finmotorikken, og dette tror jeg nok stemmer. Men selvsagt: i moderate mengder, og ikke i timesvis hver dag. Jeg tror nok at det kan være mer "berikende" å aktivt spille et slikt lærerikt spill enn å sitte å sløve foran TVen og bare bli underholdt. Joda, jenta vår gjør det også altså - skal ikke engang prøve å si noe annet. Men så er hun ute i rundt 5-6 timer i barnehagen da, og er ofte klar og sliten når hun kommer hjem!

Skrevet

Forresten veldig enig med, "oj, oj".

Skrevet

Min gutt fikk DS til treårs dagen!! IKKE av meg og mannen og vi var ikke klar over det en gang,hehe;)

Han hadde sagt til onkel på 23 at "jeg vil også ha DS" og da fikk han det da.....Siden storebror på 8 har.

Vel for å si det sånn....han holder i den mens han ser broren spille. Han har ingen interesse og vi gjør ikkenoe for å motivere han heller.

Men jeg signerer oj,oj....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...