Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 tørke seg selv i baken etter bæsjing. (sønnen til min samboer). Jeg vil ikke legge meg opp i dette siden det ikke er min sønn. Men er det ikke nokså unormalt at en gutt som er blitt 9 år ikke tørker seg selv?
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Ja det er på tide at han klarer dette selv. Han er tross allt stor gutt nå.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Enig med dere. Det er noe man skal ha lært seg før man begynner på skolen. Latskap og ikke gjøre det selv.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har en 8-åring som nekter. Men her ligger litt mer bak enn latskap; store mageproblemer opp igjennom. Likevel mener jeg det nå er på tide å la barnet overta jobben. Så vi jobber med det nå. Det har bare gått litt seinere enn normalt, pga det med magen. Eldste har gjort det siden en god stund før sin skolestart.
Gjest Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Med mindre det er en alvorlig grunn til at han ikke kan/vil, så er dette langt over unormalt sent jo! Er vel mest vanlig at barna lærer å gjøre dette selv når de er 4-5 år, absolutt senest slik at de kan det til skolestart. Jeg hadde ikke tørket rumpen til en skoleelev, da hadde jeg heller undervist vedkommende i hvordan man gjorde dette selv der og da og etterpå ringt hjem til foreldrene for å ta en alvorlig prat med dem.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 hvor godt klarer barna egentlig å tørke seg da? jeg ville heller tørket og vert sikker på at barnet var rent i baken, enn å gå rundt med bæsje rester både på fingre og rumpe.
Gjest Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Mine klarer å tørke seg godt i hvertfall, og de er også opplært til å vaske hendene godt med såpe når de har vært på toalettet (noe jeg trodde var en selvfølge?) Vi lærer dem jo hvordan de gjør dette og følger med på dem i mange uker i starten før vi overlater det helt til dem selv. Samt forklarer dem hva som kan skje om de ikke tørker godt nok, altså at de kan bli sår i rumpen da. Vår eldste på 6,5 år har tørket seg selv i 2 år nå og ytterst sjeldent hatt noe problem med at han ikke har gjort jobben godt nok, kanskje 3-4 ganger på de 2 årene og da er det over 1/2 år siden sist. Mellomste på 4,5 år har bare tørket seg selv i noen uker, så han følger vi fortsatt med på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå