Gå til innhold

Din gutt på 5 år...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har blitt ferska med en annen gutt i bhg. De har sluppet luften ut av dekkene på private sykler (andres) og i tillegg klusset med giret til en av de voksnens sykler. Giret må mest sansynlig på verksted for reperasjon. Syklene sto inne på bhg's område. Hva gjør du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får gutten til å be om unnskyldning og tilbyr meg å betale for reprasjonen. Og hvis de vil vi skal betale hadde jeg tatt noen penger fra sparebøssen til min sønn så han lærer at det koster å ødelegge :)

Skrevet

Hehe..

Neida, jeg hadde prata med ham, forklart hvorfor det ikke var lov.

Thats it.

Hadde ikke gjort en stor sak uta det, men vært sikker på at han forstod at det ikke var noe fint gjort.

Skrevet

Hvorfor hadde du valgt å ikke gjøre noen stor sak ut av det?

Skrevet

De er nok fullstendig klar over at de har gjort noe galt her, så jeg hadde ikke latt de slippe så billig unna som bare med en prat nei...

Greit at de får litt konsenkvenser når de begynner å bli så store å skjønner hva de gjør!

Skrevet

Hvis min 5-åring hadde funnet på noe sånt hadde han skjønt at han gjorde noe galt ja.. Han er en nysgjerrigper og skøyer, men han har aldri ødelagt noe for å være slem, det er mer uhell og ubetenksomhet det går i.

Å fikle med et gir hadde nok ikke vært for å ødelegge, og hvis de hadde fått luften ut av flere dekk vil jeg tro de ved en tilfeldighet fant ut hvordan de gjorde det og syntes det var gøy. De tenker nok ikke konsekvens, men ler av den hvislende luften som kommer ut av dekkene der og da, også gjør de det på en sykkel til og en sykkel til.

Likevel hadde de visst når de ble konfrontert med det at dette var galt. Det hadde blitt en alvorsprat av det, de må forstå at de ikke kan ødelegge for andre på den måten, men noen straff utover det ville jeg ikke gitt..

Skrevet

Jeg hadde spurt hva de i bhg hadde gjort med saken. Og snakket med barnet om at dette ikke var lov.

Forsterke hva de hadde sagt i bhg.

Jeg hadde ikke tilbydt meg å betale, jeg betaler for at barnet skal være i bhg og bli passet på av de ansatte der, Om barna fikk være alene der sykklene var og det derfor ble ødelagt får faktisk bhg ta det på seg.

Skrevet

Nå er ikke sønnen min fylt 5 enda...noen mnd til.

Men han hadde fått like stor fortåelse for at han hadde gjort noe galt av en prat. Han har aldri gjort noe slikt og hadde han hypotetisk sett gjort det, tror jeg en prat hadde vært like virkningsfull som noe form for straff..

Men det er jo MITT barn. Han reagerer veldig på kjeft og tar det altid veldig til seg, en sanvittighetsfull liten gutt!

Derfor hadde jeg ikke gjort en stor sak av det!

Skrevet

Her hadde det blitt tilsnakk og måtte be om unnskyldning.

Uansett om det var snakk om reprasjon som vi måtte dekt eller ei, hadde det blitt straffe jobbing. De har ting de skal gjøre hver dag i huset, så det hadde blitt steinplukking i hagen osv. Slike ting de synes er gørr kjedelige.

De må betale om de ødlegger andres ting, det er de fult klar over her i huset. Som hun ene som mistet nintendoen til sin søster. Da ble lommeboka tømt og det måtte jobbes inne ekstra for å dekke ny. Før ble det tilsnakk men ikke noe mer. Det var en måte som fungerte ekstremt dårlig. De ble mer og mer slepphente med ting for mamma og pappa ordna opp i ting etterpå, de trang ikke å gjøre noe om de ødela de andres ting, mistet ting osv.

Jo mindre de er og må stå til rette for sine egene handlinger, jo lettere får de det senere i livet mener jeg. en 5åringen vet hva han har gjort, det er anderledes om det er en 2åringen som hadde gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...