Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Hun har ikke klart å få ut avføring på egenhånd på 2 1/2 mnd nå, hun tenger hjelp hver gang. Hun presser og skriker luften ut av seg nærmest hver eneste dag. Har prøvd: -masasje -maltekstrakt - svinskepure -svikskedrikk Hun er snart 5 mnd og jeg synes det er sårt at hun skal ha d så vondt. Helsesøster bare feier det av banen og sier det er dem som ikke bæsjer på 3 uker. Jeg regner da med at dem ikke er plaget, og jeg mener at jenta mi ikke er ALLE andre!! Det skal vel ikke være sånn?? Har bestilt dobelt time til henne hos lege og går ikke før de hjelper gullet mitt! Har dere noen gode råd???
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Leste en tråd her om dagen om nesten det samme. Da svarte en at hun hadde brukt noe som het Laktulose(?) til sitt barn. Spør legen din om det..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Lacterose heter det,og det er et sterkt avføringsmiddel. Ville rådført meg med legen min før jeg evt brukte det!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Har du bedt om hastetime til legen? Du skal ikke vente lenge med dette, for det KAN føre til langvarige problemer. Be om noe som bløtgjør avføringen. Vi bruker flytende parafin, men jeg vet ikke om det kan gis til så små. Be om blodprøve for Cøliaki. Spør om du kan bruke Microlax i krisetilfeller for så små. Det kan kanskje apoteket svare deg på. Be om henvisning til barnepoliklinikken. Ammer du og hun ikke får noe annet, så skal det ikke være store problemer, men får hun annen mat, så er dette helt feil at hun skal kunne gå i 3 uker. Da skal det max gå 3-4 dager.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 har gått over en uke nå.. hun får maisgrøt og hun har fått smake på banan...Nevnte det til legen nå sist fredag, men hun ville ta det nermere opp nå på fredag som kommer... Svigerinnen synes dette er helt på tryne og mente jeg skulle be om henvisning til barnelege... og kanskje ta ett par turer til osteopat..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Jeg kan abre anbefale dere kiropraktor!!!!!!!! Vi gikk til kiro med vesla da hun var 5-6 mnd pga at vi mistenkte nakkesmerter/kiss. De sier jo at kiroprbehandl kan hjelpe mot det aller meste. Jenta vår hadde veldig treg avføring før dette, bæsjet oftest hver 6. dag, og da mått jeg hjelpe til med å pirke henne litt i rumpa. MEN- etter noen kriopr.behandlinger begynte hun å bæsje som bare det!!!!!!!! Fra å bæsje hver 6. dag begynte hun å bæsje tre ganger daglig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kiropraktoren sa at hun hadde stivhet i nakken (tatt med ks så det er jo ikek uvanlig med kiss-problematikk). Og det er visst sånn at de eneste musklene så små barn har kontroll på, er magemusklene (pressing). Så snart de får smerter andre steder, spes rygg/nakke, mister de kontrollen over musklene i magen og greier ikke presse, pressingen gjør ofte vondt også pga stive muskler andre steder. Og dermed stopper fordøyelsen opp. Vi fulgte opp med manuellterapibehandlinger etter dette, for hun ble ikke helt bra i nakken. Manuellterp er gratis, kiropraktor ganske dyrt, men jeg er ikke sikker på om de behandler helt påsamme måte selv om det så slik ut for meg. De kjenner og trykker forsiktig i nakken begge to. Mens manuellterapeuten i tillegg ga hjemmelekser for hvordan vi skulle trene henne opp i nakken. Det er ihvertfall verdt et forsøk når barnet har så vondt!!!!!!!!!!! etter hun var 6 mnd og ble behandlet har hun bæsjet mange ganger daglig hver dag, og hadde ingen forandring i kosten eller annen grunn som skulle forklare dette. Lykke til, vet hvor fælt det er
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Min gutt hadde også slike problemer nesten hele det første leveåret sitt. Jeg vet akkurat hva du mener. Jeg hadde det så fælt.. Vi var litt hos kiropraktor, for å sjekke for kiss, så var vi hos terapeut (husker ikke hva hun het, men hun masserte under føttene hans). Det hjalp litt, han hadde 7 bæsjebleier den dagen. Men stakar, glemmer ikke den timen hos hun dama, det var vondt for han.. =( Vi prøvde også alt. Lactulose begynte vi også på i samråd med legen. Det var bra en stund, så hjalp det ikke mer. Måtte også hjelpe til med termometert ganske ofte. Men når han ble så gammel at han satt selv (tror han var rundt 7-8 mnd. gammel), så satt jeg han på potte hver gang jeg visste/så at han måtte bæsje. Det hjalp veldig mye å få sitte sånn å trykke ut bæsjen. Lykke til! Ikke noe moro..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Hold dere unna banan foreløpig. Banan kan gi hard avføring!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 Du må ikke gi noe med banan i. Det lager treg mage. Du SKAL til legen med en gang. En hel uke for et barn som ikke bare får morsmelk er ALTFOR lenge. Dette er faktisk akutt. Det var beskjeden jeg fikk med mi jente på 2. Det SKULLE ikke gå mer enn max 3-4 dager uten avføring. Det blir verre og hardere dess flere dager det går, og det er også med på å slakke tarmen og signalene tarmen skal få om å tømme seg. Vi kom faktisk akutt til på barneavdelingen for tømming med oljeklyster. Dette har ikke tid til å vente. Syns mange allmennpraktiserende leger er altfor slappe med dette. Det er nemlig et stort problem som fort kan bli kronisk. Jeg vet godt hvordan det er å stå der som mor å se på ungen når det står på. Jeg har selv gjort det mange ganger, men ungen var bare litt eldre. Vi sliter fortsatt, flere år etter at det startet. Ta en tur også til kiropraktor for å få sjekket for KISS-låsning i de øverste nakkehvirvlene. Det KAN forårsake bl a obstipasjon. Det høres ut som om din svigerinne forstår mer her, enn legen gjør.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #11 Skrevet 16. juni 2009 Gi ekstra væske. Både grøt og banan trenger mye væske for å prosesseres bra gjennom tarmene, og ikke stoppe til magen. Dere kan også gi ekstra fruktpure gjennom dagen istedenfor banan.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Men ja, dra til legen raskt! Forstoppelse over tid kan gi tarmslyng og dermed føre til brått dødsfall..
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Uff, ja.. Tror dere fredag er for sent da... Har vært å masert henne lenge nå... Hun bare promper... Kjennes kanskje litt hard ut, på sidene inder navlen.. Men jeg vet jo ikke hvordan det skal kjennes ut til vanlig heller...
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 Rart dere ikke blir tatt inn på dagen når det gjeldet er så lite barn. Jeg har alltid fått time på dagen om lillemann har vært syk eller hatt problemer med noe. Da snakker jeg med sekretæren på tlf. å forklarer problemet, å da vil de gjerne ha barnet inn til sjekk samme dag. Kanskje prøve å ringe en gang til? Det du også kan prøve er å ta feberen. Altså irritere tarmen litt med temp. måleren. Jeg måtte i en lengere periode gjøre det med sønnen min. Da kom det allt avføring. Hardt.. Holdt bena opp, og trykket dem litt mot magen mens jeg holdt temp. måleren litt i rompa. Ikke langt inn selvfølgelig, men bare for å irritere litt. Mamma pleide og holde bena hans opp mot mage, så tok hun og trykket rompeballene sammen. Det også for å irritere litt.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Fredag er lenge til. Jeg ville faktisk gått til legen på øyeblikkelig time i dag. Og så ville jeg heller brukt fredagens time til henvisning videre. Det er vanskelig for en utrent hånd å kjenne om det er mye avføring, men det er jo ikke noe å lure på etter over en uke. Der ER mye avføring. Regner med du begynner å merke det på matinntaket(det minker) etterhvert. DA er det fullt, da. Og dess lenger det går, dess vanskeligere er det å få ut avføringen, for den blir bare hardere og hardere. Ungen kan faktisk få hemorroider av dette, både innvendige og utvendige.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Oi.. Merker det på matinntaket ja... Hun får sprutoppkast, etter å bare ha puppet litt... Akkurat som hun er full, som du skriver...
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 Dessuten når jeg har hjulpet henne så har det kom t ut i laaaaange baner... sikkert nok til å flylle 3 bleier i samme slengen... Skal ta å ringe til legen å høre...
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 Det var noen voldsomme svar du fikk her, da. Min baby hadde det også sånn, og det gikk opptil tre uker mellom hver gang han bæsjet. Fikk samme beskjed som deg og tenkte at de ikke skjønte hvor mye han var plaget. Etterhvert måtte vi gi han litt lactulose og da ordnet det seg ganske snart. Han var litt eldre enn din da. Kanskje 8-9 mnd. Du får det reseptfritt på apoteket, men du burde snakke med legen før du gir det. Prøvde svisker, malt og de andre tingene du nevner, men ikke noe av det hjalp. Å "ta tempen" hjalp av og til. Men lactulose gjorde susen altså. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det gjør noe å vente til legetimen på fredag. Håper det ordner seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Her var det mye svar ja... Og jeg skal innrømme at jeg ble litt småredd nå, så er vel best å bare ringe legen å høre...
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Ja, det skader jo ikke å ta en telefon. Vi fikk også beskjed om å holde oss unna banan som noen nevnte over her. Anonym over med samme problem
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #22 Skrevet 16. juni 2009 11:24 Det heter Lactulose og det er IKKE et sterkt avføringsmiddel. Det kan brukes til små barn. Hvis du ikke har kunnskap la være å skrive slik feilinformasjon. Lactulose er en olje som mykgjør avføringen slik at den skal komme ut lettere. Den har ikke den effekten av den tømmer magen slik andre avføringsmidler gjør, den bare mykgjør den. Det som er viktig er at den tas med masse væske eller kan den ha motsatt effekt.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2009 #23 Skrevet 16. juni 2009 Hei ...Dette problemet hadde jeg på datteren min også...fra hun var 2 mnd og i ca 1 mnd......hun prøvde å bæsje og trykke men ingenting kom....stakkars som hun skrek.....Da sa helsesøster til meg at jeg skulle ta en q -tips....ha på litt sinksalve og stikke den bomullstuppen inn i rompehullet forsiktig og massere litt i åpningen.Dette for å sette i gang refleksen hennes slik at hun kunne presse selv...og ta den litt innenfor og ut igjen.......Høres kanskje rart ut men det hjalp iallefall jenta mi.....så dette gjorde jeg 2 ganger om dagen eller dersom jeg merket at hun prøvde selv....da la jeg henne på stellebordet og la en bleie under rompa.....Fikk ei mye blidere jente etter dette....stakkars små....lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå