Gå til innhold

Guttenavn som funker i Spania og Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode forslag? Er mye i Spania pga hus der. Bør ikke være av den vanligste typen, som Christian og sånt.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en gutt i Norge som heter Enrique:)

Skrevet

Paul. Den spanske utgaven er Pablo, men Paul går greit... Jeg har slektnng som heter Paul, og da jeg bodde i Spania var det ikke noe problem for de å si det, eller skjønne at det var et guttenavn...For å si det sånn..

Synes Paul er fint jeg da, et vanlig norsk navn, men lite brukt de siste årene.

Skrevet

Carlo(s)

Xavier

Juan

Jose

Skrevet

Marcos og Sandro syns jeg er fine :)

Skrevet

Daniel

David

Adrian

Marco / Marcos

Fabian

Christian

Alex (Alexander i Norge, Alejandro i Spania)

Samuel

Ser andre nevner Xavier (som på castellano / vanlig Spansk) skrives Javier, men det er ikke akkurat noe som funker i Norge?

Pau er et katalansk navn.

Oscar..

Det meste som er internasjonalt (engelsk) brukes også i Spania.

Skrevet

NN 1138 igjen

Men Carlos, Marco, Xavier er jo veldig spansk,...Om HI IKKE har spanske aner i slekta (eller på far side) så synes jeg det blir litt feil jeg..Men selvsagt, hun spurte om råd og må få gjøre som hun vil...

Jeg antok hun mente NORSKANEDE navn, med enkel uttale for spanjoler,-OG som uten tvil, også for en spanjol blir tatt som guttenavn...

Xavier uttales i flere distrikt for Javier,- med "harkelyd" på j...Lite norsk det da....Alejandro, likedann...Jodden har harkelyd...Marcel, så er c lespelyd,- blir så uvanlig og rart å uttale slike navn med slike lyder når man prater med nordmenn på norsk....Mange av navnene det er eksempler på har nettopp slike lyder...

Skrevet

NN 1138..Ja, Pau er katalansk (og mallorquinsk), men det er den katalanske utgave av Pablo, på samme måte som Xavier er det katalanske formen for Javier :o)

Skrevet

Andres er fint!

Det blir som en variant av både André og Anders, også er det et spanskt navn uten at det er "Carlos" eller "Xavier", liksom.

Skrevet

Victor

Michael

August/Augustus

Skrevet

Sebastian

Markus(de kan si marco)

Oscar

Alexander

Skrevet

Nikolas, Andreas, Oskar, Simon, Jonathan, Adam, Gabriel, Lukas, Markus, Adrian, Ruben, Marvin, Edgar, Henrik, Thomas... det meste med bibelsk opphav og noen til, i grunn.

Skrevet

Andreas blir litt som

La Andrea en plural.

De fleste navn som brukes i Norge og andre steder, som nevnt tidligere David, Samuel, Adrian, Daniel osv. uttales med trykk på siste vokalen på spansk. Og er veldig vanlige.

Her i Andalucia har de for vane å si

GRAVIEL

til Gabriel. De klarer faktisk ikke si Gabriel, selv om det er et vanlig navn her, og andre steder.

Litt som butikken Bershka som de fleste er i utstand til å uttale annerledes en Brekka.

For det var akkurat det HI lurte på, sant.

Skrevet

MATHEO!

(Matheo er spanske/portugisiske versjonen for norske Mathias...)

Skrevet

Så noen skrev Henrik..Navn med H er uaktuelt..Da H en i begynnelsen av ord er stum :o) Jeg har H navn,- vanskelig å få til å uttale det ja..Alle navn på J også,- av den grunn at det blir harkelyd,- June, med harke-j er ikke særlig pent,- morsomt, men ikke pent...

David er jo spansk ja...Kjente en som het det...Sebastian også..

Men jeg liker fortsatat Paul ganske godt..Og MIN gutt hadde lbitt kalt det om det ikke var for den slektningen som allerede her det :o)

Skrevet

Poenget var jo at man klarer fint å uttale det. Henrik altså. Likeså funker Jonathan fint, selv om det gjerne staves Yonathan i spansktalende land.

De aller færreste navn vil uttales helt likt på spansk og norsk, heller ikke Paul (Paoool), Sebastian (Sevastiaaan) og David (Daviiid).

Skrevet

Du kan fint hete Matias i spansktalende land. Jeg kjenner opptil flere av disse (og fiffig nok bare norske barnehageunger som heter Matheo).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...