Søskenhåp adopterer Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Fått med dere denne artikkelen? http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=559410 Se også linken til "her kjøper norske par en livmor" For min del synes jeg det er tull at det ikke er lov med eggdonasjon i Norge på linje med sæddonasjon, jeg synes også det er tull at det ikke er lov å fryse ned ubefruktede egg på linje med sædceller. Hva er forskjellen liksom? Det bunner kun i føleri på at noen synes det er så veldig spesiellt med "mor" og at hun absolutt skal være biologisk mens far liksom er ubetydelig... Jeg synes også det skulle vært lov med surrogatmødre i Norge. Hva man synes om å ta imot egg eller sæd donert og hva man evt. synes om at barnet ditt blir bært fram av en surrogatmor må vel være HELT opp til hver enkelt, og ikke noe noen andre trenger å ha noe med! Jeg synes den norske bioteknologiloven er avlegs og gammeldags her.
snuffe Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Helt enig med deg når det gjelder prinsippene. Det med surrogatmor og donasjon av egg er likevel litt mer innviklet enn "sprøyte sæd i en kopp og få noen hundrelapper for det", i og med at man risikerer en kjøp/salg-situasjon basert på nødvendighet. Altså at fattige kvinner stiller som surrogatmødre eller eggdonorer fordi de behøver pengene. Det synes jeg er klart betenkelig. Man har risikoen for at surrogatmor knytter seg til barnet og man har de medisinske risikoen med hormontilskudd og egguttak. Disse er jo åpenbart større for kvinnelige enn mannlige donorer. Men med en lovgivning som sikrer frivilligheten bak det hele er det jo greit.
Søskenhåp adopterer Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2009 Ja nettopp, hadde man hatt det her i landet så hadde man jo ikke dratt til Ukraina... Mange land hvor surrogatmødre er lov, som f.eks. USA hvor dette går helt greit. Man skal ogå være "ferdig" med egne barn først her. Det er heller ikke mye penger de "tjener" på dette, men hovedmotivasjonen er det å hjelpe andre. Når det gjelder eggdonasjon kontra sæddonasjon er det for meg akkurat det samme. Hadde jeg gitt bort ubefruktede egg jeg ikke bærer fram selv hadde jeg jo aldri følt noen tilknytning, ja det er jo et helvete med hormoner først osv. men det hadde jo ikke gjort meg noe mere "knyttet" til det barnet som evt. blir ut av de eggene enn en mann som spermer i en kopp. Jeg hadde jo da ikke gått gravid selv. Det er også det som er regulert i bla. USA, man får ikke være biologisk mor til det barnet man bærer på som surrogatmor. Man kan altså ikke være BÅDE eggdonor og surrogatmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå