vekten30 Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Uff jeg føler at jeg syter og klager men må bare få det ut!! Jeg er spedbygd og hadde en vekt som viste 52 kg da jeg ble gravid. Nå har jeg gått opp 5 kg og er straks ferdig med uke 25. Hver gang jeg møter svigermor får jeg kommentarer på hvordan magen ser ut. Dette er når det er flere mennesker til stedet, både familie og venner av henne. I begynnelsen brydde jeg meg ikke om det, men nå begynner jeg å bli grundig lei!! Kommentarer som kan komme er: "hun er ikke særlig stor nei", "nei nå er du tykk nå", "tror ikke du kan spise mer nå nei"... etc etc.... Jeg har svart hver gang jeg får kommentarer at det er vel bedre å slippe å bli stor og tung så tidlig i svangerskapet for kg kommer nok etterhvert uansett, det er vel bra at jeg ikke er så stor slik at jeg fremdeles kan være i full jobb og ikke bære så tungt... Hun bare flirer og godter seg. Jeg er sååååååååå lei!! F... altså!! Jeg ligger over gjennomsnittet på symfyse målene og jenten i magen er aktiv, og jeg spiser mer enn vanlig. Så jeg gjør ikke noe for å ikke få mage! Jeg er 170 høy og har en lengre overkropp og bærer jenten litt "bakimeg". Men hun gjør ikke annet enn å rakke ned på svigerinnen min også, men dette bak hennes rygg. ALT hun gjør er galt! Svigerinnen min har begynt å sluttet å innvitere henne hjem til seg pga dette. Jeg har svart at hver må gjøre som man føler er best for seg når hun begynner med baksnakkingen sin.. Hva skal jeg gjøre med det her da.. ?? Vet hun kommer til å bry seg borti hvordan vi gjør det med lisje jenta, men da kommer jeg til å bli krass!!! Uff.. hun er jo hyggelig også men det blir så altfor mye "ironi" og baksnakking av gud og hver mann... Sukk..
vaie Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Hvis du er 170 høy og veier 57 kilo er du da tynn! Gravid eller ikke! Drit i svigermor :-)
vaie Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Jeg leste visst litt for fort her, skjønte det nå! Poenget mitt er det samme, drit i svigermor. Det er da ikke hennes sak at du fremdeles er en slank dame :-) Hadde det som deg med den første, la nesten ikke på meg og var liten fra før. Som deg spiste jeg det jeg skulle. Beklager første svar, jeg trodde svigermor hadde begynt å disse deg for at du hadde gått opp noen kilo. Du er sikkert kjempeflott!
vekten30 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2009 Jeg er bare så lei av alle kommentarene.. Jeg er helt sikker på at dersom jeg hadde vært stor så hadde jeg fått hørt det også. Føler at jeg kommer til å eksplodere snart.. Uff.. Tror jeg skal ta det opp med samboeren min slik at han får si imot når hun begynner med det.. Vil jo ikke ødelegge kontakten heller men jeg blir bare oppgitt.. Takk for svar Vaie:)
vekten30 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2009 Noen andre som kjenner seg igjen i dette? Noen som har funnet en god løsning uten å bryte opp kontakten? Er redd det kommer til å renne over for meg...
Bare blåbær Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 Sjønner det ikke er koselig med sånne kommentarer. Og sjønner du blir såret... Men hvis du ser siden fra en annen vinkel.. (jeg kjenner henne ikke...) Det kan bare hende at det er hennes måte å tulle med deg på. En måte som du ikke helt sjønner.. Som at hun sier at du begynner å bli tykk nå.. Det kan hun si f.eks pga at du er så tynn, og har begynnt å fått en mage.. Det kan være en uskyldig "leke" mobbing. Vet mange som driter seg ut og blir misforstått fordi de har en dårlig måte å få frem humoren sin med. Og det samme med at du er så tynn og har liten mage.. Er jo bare positivt å ikke ha så stor mage som du sier i forhold til jobb. Du er jo lang og tynn.. Folk tørr ikke å kommentere at folk er tykk når de er gravid når de virkelig er tykk.. Bare når folk er tynne det.. De tro at de som er tynne tåler denne komentaren da.. Så rådet mitt er å prøve å ikke ta deg nær av kommentarene, eller snakke med henne om det, at du ikke synes om disse kommentarene hennes. Ønsker deg lykke til videre..
Emma27 Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har også en slitsom svigermor, men på en annen måte.. Jeg har snakket med samboer om det sånn at han har forstått hvor vanskelig og plagsomt det er for meg. I begynnelsen blei han fornærmet på sin mors vegne, men da jeg satte frem eksempler og fikk han til å sette seg inn i situasjonen skjønte han meg. Så vi blei enige om å si ifra hvis det fortsatte. Hun kan ikke tute frem akkurat som hun selv føler når det går utover andre. Tenk hvordan det blir for deg og dere når barnet er født! Min svigermor har vært opphav til mange krangler, og det måtte vi få en slutt på. Nå som jeg og samboer spiller på samme lag er det mye lettere:-) Jeg vil anbefale deg å enten ta en prat med henne, eller be kjæresten din om å gjøre det. Forklare at selv om det ikke nødvendigvis er vondt ment fra hennes side, så sårer det deg. Nå vet jo ikke jeg hvor gammel svigermora di er, men jeg har også ei bestemor som er vokst opp og oppdratt 50 år tidligere enn oss. Og når vi er på besøk hele slekta og sitter å tøyser og fjaser så kan det nok hende at ordbruken vår sjokkerer henne litt. Hun dekker over det med å prøve å være like "morsom", og det har vært ganske uheldig i flere tilfeller. Hun prøver på en måte å være yngre til sinns enn hun egentlig er og klarer ikke å skille spøk og å "drite" ut. Vet ikke om det var så mye hjelp, men det er bare litt tips og tanker fra meg:-) Lykke til!
vekten30 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2009 Det er mye ironi og det skjønner jeg at det er. Men det som gnager er å høre det gang på gang på gang.. Det er hennes måte å være på, bruk av mye "ironi" og "latterliggjøring". Det er dette som blir så slitsomt i lengden. Hun er i midten av 50 årene. Men men får ta meg en prat med samboer igjen om dette og unngå besøk på en liten uke hehe... Kanskje jeg får det litt på avstand og tar kontrollen igjen:D Takk for svar:) Ikke alltid like enkelt dette hehe:) Ønsker også dere lykke til:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå