Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt eldste barn går siste året på ungdomsskolen. Nå er de på en 3 dagers klasserut som avslutning på tre fine år sammen.

Men lærerne er ikke med, det er en elev- og foreldreinitiert tur. Den ene læreren skal være der på dagtid i dag, ellers ingen.

Jge synes det er litt synd. Skulle tro det hadde vært fint for ungdommene å ha litt tid med læreren sin utenom skolen etter såpass lang tid sammen på skolen. Og man skulle vel tro at det kunne være fint for læreren også hvis hun virkelig brydde seg om elevene.

Jeg skjønner jo at det både er et økonomisk spørsmål fordi skolen ikke har råd til å betale læreren for sånt, og at det er et spørsmål om læreren skal forlate sin egen familie for å "jobbe gratis" den tiden en sånn tur varer.

Men litt trist er det likevel at det ikke lenger er rom for at lærerne deltar på sånt.

Synspunkter? Noen lærere som mener noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg rakk å bli kjempeglad i elevne "mine" selv om jeg bare har hatt dem i 1 år (og måtte ut i skymelding i midten av mai), men jeg hadde ikke villet være med på en 3 dagers klassetur likevel. Vi har tross alt 3 små barn og en del andre ting å bruke pengene på for tiden.

For meg handler det også litt om at jeg foretrekker å holde en viss profesjonell avstand til elevene mine. Jeg kan spøke med dem, fortelle litt om livet mitt osv, men å tilbringe døgnet rundt sammen med dem blir mye mer intimt, jeg tror ikke jeg ville likt det. Dette har jo ikke noe med om at jeg ikke bryr meg om dem, men at jeg skiller mellom jobb og privatliv.

Skrevet

Jeg synes læreren skal ha mulighet til å være med hvis han har lyst!

Jeg fikk ikke være med mine 10. klassinger på tur, og kunne godt ha tenkt meg til det. Den gang da hadde jeg ikke barn, så nå hadde kanskje pipa hatt en annen tone.

Skrevet

Ja, jeg skjønner det egentlig veldig godt. Men på lavere trinn har de jo ofte turer der lærerne er med. Regner med at de da får lønn for tiden de er på tur.

Men for ungdommene sin del hadde det nok vært veldig koselig hvis læreren også hadde kunnet være med dem selv om de var såpass store.

Skrevet

Husker godt min egen 10.klassetur. Da hadde vi med to lærere, and thats it. En helt fantastisk tur. Vi elevene var jo glade i lærerene våre (de som var med i allefall), og det var koselig å være sammen med dem uten at det var i en undervisningssituasjon.

10. klasseturen er jo litt spesiell også da. Da er vi jo ferdige med hverandre, så synes ikke det gjør noe at elevene får et innblikk av den mer menneskelige meg.

Skrevet

Ja, de får lønn for det. Jeg kan forstå at en del elever sikkert hadde synes det var koselig, og sikkert mange lærere også, men jeg reagerte veldig på en setning i hovedinnlegget ditt. At en lærer ikke velger å være med er faktisk ikke det samme som at man ikke bryr seg eller ikke er glad i elevene sine. Trist om det er slik inntrykk foreldre sitter igjen med av læreren dersom læreren velger å ikke være med.

Skrevet

Enig med deg Alva.

Elevene mine lurte jo på hvorfor ikke jeg fikk være med. Ville jo ikke være illojal ovenfor rektor og si det som det var, så det var litt vanskelig å svare på det ja... Følte egentlig at de satt igjen med den følelsen - at jeg ikke ville!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...