ღhælgelainnღ Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Sitter på jobben nå og kjenner et vondt sug i magen. Har hatt en slitsom start på dagen og synes at dette skjer oftere og oftere. Ungene våre på 3 år og snart 6 år, våkner som regel tidlig om morran. Det er forsåvidt greit nok, de legger seg forholdsvis tidlig om kvelden fordi de er slitne og vil det selv. Men fra de står opp av senga, begynner kjeglingen og kranglingen. De kan krangle om den minste filleting og det begynner virkelig å gå meg på nervene. De krangler om hvilken film de skal sette på (de liker å se litt på film om morgenen). De krangler om hvilken skje de skal ha hvis de skal spise youghurt ol. De kranger om leker, de krangler om en banan, you name it. Vi prøver å forholde oss rolige og prøve å skille dem, men så går de i gang å krangle om en ny ting. Minste jenta vil aldri ha på seg de klærne vi har lagt fram til henne. Hun krangler om gensere og skjørt hun vil ha på osv. Jeg pleier å gi henne to klesplagg å velge mellom, ikke noe mer. Syns ikke man skal stå og diskutere med en 3 åring hva de skal ha på seg. Eldstemann bruker så utrolig lang tid på å kle på seg. Han er veldig flink og finner frem klær selv, men han kommer liksom aldri i gang. Klærne blir liggende på badegulvet og så begynner han med noe annet, leke på rommet sitt osv. Vi gjentar gang på gang at nå må du begynne å kle på deg, for tida går jo og vi kan ikke drive på sånn i timesvis. Jeg syns bare hele prosessen med å komme i gang om morgenen sliter meg helt ut. Hvorfor kan det ikke være en hyggelig og avslappet stemning og alle få en god start på dagen? I stedet er det hyl og skrik og krangling om hver minste ting man skal gjøre. Trenger sårt noen gode råd, er det noe vi burde gjort annerledes, eller ting vi kan endre på? Jeg har gått i meg selv mange ganger og tenkt igjennom dette, men ser ikke at vi gjør noe feil heller. Hele situasjonen er bare så vond, for jeg liker ikke å sende barna i barnehagen og vite at vi har hatt en sånn kranglete start på dagen.
Gidder ikke! Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Høres fryktelig slitsomt ut. Er ingen ekspert jeg altså, men én ting jeg tenker når jeg leser innlegget ditt er LAG AVTALER PÅ FORHÅND. Feks at de bestemmer ting én dag hver. Hva om jenta di får (innen rimelighetens grenser) finne fram klær selv på kvelden? Og kanskje det kan være lurt å ta et lite "møte", snakke om hvordan alle vil ha det på morgenen, det burde ihvertfall fungere med 6-åringen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå