Vilja<3 Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Vi skal kjøpe toyota avensis, men er usikker på om vi skal kjøpe diesel eller bensin. Bruker jo bilen til mye småkjøring, er det ikke sann at diesel motorene kan bli fort slitt på småkjøring?
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Diesel. Kjører masse langkjøring men også litt småkjøring. Har også hørt at diesel biler trenger en del langturer og litt opp i fart for å holde seg bedre ved like.
Vilja<3 Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2009 Men hva vil egentlig lankjøring si? Jeg kjører en halv time til skolen nesten hver dag da, og vi kjører jo på ferie og til familie noen ganger i året, som bor milevis unna. Og en ting til jeg lurer på, har dere billån i banken eller gjennom bilforhandler?
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Diesel. Vi kjører mye langturer (20-24 mil på en dag 1 gang i uken) og en del korte.
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 En halvtime er jo langkjøring. Vi har ikke lån på bilen. Det er ikke noen ny flott bil he he =)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Diesel, kommer aldri til å kjøpe meg bensin bil. Og bilen er kjøpt og betalt, sparte opp penger fra engangsstønad og OS og kjøpte bil når D var 3mnd. Da begynte jeg på lappen, uken etter at bilen kom på gårdsplassen. ) Heldigvis slipper jeg billån. =)
sol2002 Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 vi har begge deler, for øyebllikket å blir ikke disel bilen brukt så himla mye da jeg er i permisjon, men det er den vi brulker når vi reiser på turer.
Vilja<3 Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 15. juni 2009 Ja vi også lurte på å ta billånet sammen med huslån, men tror vi vil ta det hver for seg og bare prøve å få betalt ned bilen. Var i banken i dag og vi får lån både til hus og bil:) Spennende men litt skummelt også:/ Første gangen vi skal ta opp lån, utenom studielånet da.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 diesel bil har vi! vi kjører både lange og korte turer:) kommer aldri til å kjøpe bensin bil igjen, syns diesel er best å kjøre! vi har kjøpt bilen av foreldrene til mannen min, så vi har lån hos de! supert uten renter !!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Og husk: Ved hver kjørte 6000km: skift olje! Da sparer du motoren, ved at oljen ikke blir skitten og fæl. Det er ikke bra å kjøre med samme olja over lang tid. Jeg må skifte mellom hver 2-3mnd.. Nå er jeg også ekstrem da, og tar vare på bilen og har ikke hatt problem med den. (Oppvokst med en far som er fanatiker + naboen som er mekaniker og har dermed fått innprentet noen viktige ting for å holde bilen vedlike ) ) Og vask bilen, især om vinteren. Mtp på salt som kjører seg fast i lakken og ruster opp bilen. Jeg møtte en fyr som hadde en bil fra 86. Alt i hele bilen var nytt, bortsett fra at hele bilen var rustet opp innvendig (Altså, lakken skjulte det, fordi det var blitt lakka på nytt..) Den bilen kom ikke gjennom EU-kontrollen engang. Det koster penger om man skal sveise på nye ting, fordi rusten har trengt gjennom.
mamarama og lille banan Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 diesel, men det er en 96-modell, derfor uten partikkelfilter. men vi kommer til å kjøpe en nyere bil når begge har fått jobb etter studiene, og da blir det nok også diesel - med partikkelfilter dog.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Vi har en av hver, men bensinbilen bruker ikke så mye mer enn diesel bilen. Og i perioder er dieselen dyrere enn bensin, så jeg tror ikke den ene er så mye bedre enn den andre. Dieselbilen er forresten så gammel at vi ikke har filter på den, ergo den er en del dyrere i årsavgifta =)
*Udon'tKnowMe* Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 Det holder i laaaaange baner å ha oljeskift hver 10 tusen km.. =) Tror den egentlige intervallen på oljeskiftet mitt er 15000, men skifter alltid litt før =)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 15. juni 2009 #18 Skrevet 15. juni 2009 Bensin, kosta ganske mye mer med diesel da og sparer ikke så lett inn igjen når det koster like mye som bensin.
*Udon'tKnowMe* Skrevet 15. juni 2009 #19 Skrevet 15. juni 2009 Litt sparer du jo, for diselen bruker mindre enn en bensinbil gjør.. Hvertfall en gjennomsnittlig person bil, sånn som avensis... Jeg har diesel, og ville ikke byttet til bensin.. Jeg kjører mest småkjøring =)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 15. juni 2009 #20 Skrevet 15. juni 2009 Vi hadde Volvo v40 med diesel, og vi har nå kjøpt avensis med bensin.. Er mye verre mtp reperasjoner når det er diesel..
BabyBlue Skrevet 15. juni 2009 #21 Skrevet 15. juni 2009 Har begge deler å jeg kan ikke si jeg merker så stor forskjell på forbruket verken på bykjøring eller lankjøring....men kommer jo litt an på hva slags motor som sitter i bilen da. en 1,6l er litt mer sparsom enn en v12 liksom
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. juni 2009 #22 Skrevet 15. juni 2009 Diesel! Har Avensis D-cat 2008=) Super bil! Skal du ha billån så ta det hos toyota! Det anbefalte de i banken oss, og det er mye billigere!=)
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. juni 2009 #23 Skrevet 16. juni 2009 Tja, vel.. Uenig til tusen! Går bilen min over 8000 så er oljen skitten. Hvorfor la en skitten olje drive å smøre motoren??? Nei, jeg holder bilen vedlike ved å skifte FØR oljen blir slik. Guffen og fæl. Som sagt, har en mekaniker som alltid skifter ved 6000 og han vet hva han snakker om. Kjører man 2.5gang MER enn 6000 vil jeg ikke tenke på åssen olja ser ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå