ScaryMama Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er drit nervøs og lurer på om det er så vondt og fælt som det jeg har hørt rykter om!
lille sprelle Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 kan dessverre ikke hjelpe deg - for det endte med haste ks. Vet imidlertid at alles opplevelse av smerter osv er forskjellig. Det værste du gjør er å grue deg, for da spenner du deg og da gjør alt mye vondere. Prøv å slappe av og ta tingene som de kommer...
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde 2 cm åpning da de skulle sette igang pga preklamsi. Siden jeg hadde åpning tok de vannet. Så fikk jeg akupunktur. Om ikke riene begynte av seg selv skulle jeg få drypp. Men allerede etter 40 min begynte riene av seg selv, og 4,5 timer etter de tok vannet var gutten vår født. Så det trenger ikke være verre å bli satt i gang enn om det begynner av seg selv:) Lykke til!
linga Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Skriver under på det over. Etter å ha hørt med andre er det veldig forskjellige opplevelser med igangsetting. Jeg fødte lenge på overtid etter igangsetting, og kroppen min var ikke moden i det hele tatt. Jeg fikk stormrier, og det var ikke godt. Men da får en automatisk epidural (barnet blir stresset) dersom det ikke går veldig fort da. De trodde lenge at det ville bli styrtfødsel på meg, men åpningen tok laaaang tid. Og jeg fikk derfor epidural. Uansett, det som kommer etterpå er så verdt det. Så hør på den over, trenger absolutt ikke være værre en om det begynner av seg selv. Alle fødsler er ulike. Lykke til og gled deg!
It's all about me Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Nå har jeg ingen ikke-igangsatte fødsler å sammenligne med, men jeg ble iallfall satt igang 13 dager på overtid med modningstablett. Var ikke moden, åpne eller noen ting så trodde selv det ville ta en evighet. Varte en del timer før de førstte murringene, men fra der og inn gikk det fort. Under 8 timer fra jeg våknet av første lille sammentrekning til hun var ute. Smertemessig så var det jævlig og riene gikk fra murringer til at jeg hylte i løpet av noen få stk. Hadde aldri mer en et minutt imellom. Så epiduralen kom raskt og fikk den allerede på 3 cm siden de sp riene virket bra allerede da. Resten gikk fort og fra 4 cm til mål tok det 3 timer og 50 minuter. Selv om igangsetting kan være inntenst har det sine positive sider også. Du vet når ting skal skje. Du blir holdt øye med og du får den hjelpen som trengs. Er det ikke effekt av første forsøk prøver de igjen så lange barnet har det bra. Så en slipper som regel den evigen ventingen med maserier som mange har på slutten. Lykke til ) Hvorfor skal du igangsettes forresten?
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Jeg gikk 3 døgn med rier og det skjedde lite eller nesten ingenting med åpningen. Da ble jeg satt igang med gel og drypp. Jeg har vanskelig for å si om det er vondere enn en fødsel som starter av seg selv da jeg bare har født en gang. Jeg brukte ikke noe smertestillende bortsett fra litt lystgass i begynnelsen. Tross det synes jeg at det var super heftig og ikke spesiellt vondt å føde. Skulle gjerne gjorte det mange ganger til:) Lykke til!!! Det du får etterpå gjør så du glemmer alt om smerte:)
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Mine åpningsrier som var igangsatt var verre enn de åpningsriene som kom av seg selv med nr.2. Kan også være pga at jeg fikk alle åpningsriene "på en gang" når jeg ble satt igang. Gikk fra 4 cm til født (inkl. 62 min med pressrier) på litt over 2 timer. Jeg ville bedt om avslappningsakupunktur om jeg var deg. Og husk at du kan få epidural også når du får drypp.
År og dag Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Ble satt igang, gikk veldig bra. Ingen ristorm, bare helt passe framdrift hele tiden. Tok 6 timer fra jeg ble satt igang til ungen var ute. Følte meg trygg og godt ivaretatt. Lykke til.
linga Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Ser her igjen at det er ulike erfaringer. Er enig med at jeg hele tiden følte meg trygg og ivaretatt. Hadde jordmor inne hos oss hele tiden. Men tror det er greit at en forbereder seg på at det kan ta lang tid. Siden jeg ikke var moden, fikk jeg beskjed om at det kunne ta dager til det kom igang (tabeletter). Andre tabeletten startet det likevel for meg, men fra den tid til gutten var ute tok det 17 timer. Så det er veldig ulikt. Stormri eller ikke, ingen fasit på fødsler tydeligvis. Men som sagt, fødselen er veien til det du har ventet på så lenge. En vet at smertene vil ta slutt. Og det er ikke klisje, en glemmer de meget fort når nurket er i armene dine:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå