brooklyn Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Lillebror har blitt ett år og de siste ukene har dårlig blitt verre enn verst. Vi har gått fra en til to amminger pr natt til å våkne hver time. Jeg er så sliten nå at jeg knapt fungerer, og har gitt etter fordi det han har vært pjusk, fordi han har fåt 1årsvaksine og fått feber, slike ting. Men, dette kan ikke fortsette, så ikveld begynner vi. Hva er ditt beste tips? Det er en standhaftig liten kar, dette, som ikke viser noe tegn til å ville gi slipp på puppen! Han Spiser godt om dagen og får pupp før sine to lurer på dagtid, samt før han skal sove. De tre gangene hadde jeg tenkt at vi skulle fortsette med, men de 5-6 gangene om natten vil jeg ha slutt på. Jeg er nødt til å gjøre det meste selv om natten. Pappaen har en krevende jobb og begynner dagen kl 05, og trenger å sove om natten (jeg er hjemme til skolen begynner igjen i august og kan forsåvidt sove om dagen). Såååå, hva kan jeg gjøre? Dette var aldri noe problem med storebror. Føler jeg neste er ny på dette nå Tips mottaes med takk.
KarinB Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 ikke gi pupp før mat, men etterpå. vet ikke hvordan du gjør det, men tenker det er fornuftig nåsom han er over 1 år. med nattavenningen har jeg bare en ting å si, stå på i 3-4 netter. IKKE gi deg! Det blir nok litt hardere å nattavenne han enn en på 6 mnd, da han han forstår mye mere, emn det er samma leksa. Ikke gi etter, da blir det bare enda værre neste gang du prøver fordi han da har erfart at det nytter å gråte leeenge. Fremgangsmåte: (går utifra at han ligger på eget rom, det bør han. gjør det lettere da. mindre oppvåkninger) Start på natt til lørdag. Gråter han går du inn til han og legger han ned, og gir sutten. Se bare shhhhh, og gå ut. IKKE ta han ut av sengen under noen omstendigheter. kun ved bæsj. Sånn holder du på i så mange netter det trengs. Lurt i helgen, da kan dere sove litt på skift på dagtid, og ta en natt hver. Husk at han må få gråte litt, ikke løp inn ved den første lyden han lager. Ingen barn har likdd av å gråte litt! Du hører selv på gråten om han hisser seg oppover eller er på vei mot å roe seg ned. Gå inn hvis det er på vei oppover. Er han i ferd med å roe seg ned og bare sutre, går du ikke inn. Det bør gå 5 min i mellom hver gang du er inne hos han og gir sutt, 2 natt 10 min, 3 og 4 natt etc hold det på 10 min mellom hver gang. Da lærer han at om natten er det null-service og tull å våkne opp:) Dersom det har gått 10 min, men han er på vei "ned", ville jeg ikke gått inn. når det blir stille, ville jeg ventet 10 min til før jeg eventuellt gikk inn å så om han sov. Gråter han veldig mye og blir varm etc, kan du tilby vann fra kopp eller tut kopp. Han får nok mat på dagen, trenger absolutt ikke noe på natten. Han kan jo blir tørst av all gråtingen, så da er vann tingen. Vil han ikke ha er det greit. Han kommer kanskje til å sovne og våkne flere ganger hver natt i noen netter fremover, men det er bare å være bestemt! bare husk at dersom du gir etter og gir pupp, så er all jobben du har lagt ned gått rett vest. Det blir enda vanskeligere neste gang du prøver. Så m itt endelige råd er: ikke prøv å nattavenn, bestem deg og GJØR det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå