Gå til innhold

Forbigått i lønnsforhandlinger


jesie

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg vite at jeg (som eneste på min avdeling) ikke fikk noen lønnsforhøyelse i år fordi jeg skulle ut i permisjon. Den samtalen fikk vi ta når jeg kom tilbake i jobb igjen. Det er jo utrolig provoserende, og gjør ikke akkurat at lojalitetsfølelsen til jobben stiger. Det er såklart ingenting som kan dempe gleden ved å være gravid og skulle få en baby, men man jo bare si "AT DET GÅR AN - I 2009"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg dessverre er veldig vanlig.....jeg opplevde det i begge mine tidligere svangerskap at jeg ikke fikk være med på lønnsreguleringen pga at jeg var i skulle/var i permisjon. Har nå ny arbeidsgiver og har ikke fått sjekket ut hvordan det fungerer her enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg at må være provoserende og lite motiverende, og nå snakker jeg fra en arbeidsgivers ståpunkt. Forstår ikke helt at de har noe å tape på det heller, med mindre de garanterer for hele lønnen din under permisjonen. De vil jo enten få maksbeløpet 6xG tilbake hvis de 'legger ut', ellers betaler NAV frem til du er tilbake til jobb.

Nå har alle andre fått lønnsforhøyelse utenom deg, og det er for det første lite motiverende for deg, og for det andre sender det ganske negative signaler til andre kvinner på avdelingen som ser hva som venter dem om/når de går ut i permisjon.

 

Verken kvinnevennlig eller avdelingsmessig langsiktig tankegang synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort at du ikke får lønnsforhøyelse.

Da jeg var ute i svangerskapspermisjon med vår første datter fikk jeg lønnsforhøyelse under selve permisjonen. Enda de vet at jeg aldri kommer tilbake fordi jeg har lang, 2 timer, reisevei hver vei(har fremdeles perm. u/lønn (pga goder med fastrentelån)+ ny jobb i et helt annet firma).

 

Tragisk arbeidsgiver du har. Nei ikke noe hyggelig å være lojal da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg ikke ha gitt meg....DETTE HAR DU FAKTISK KRAV PÅ med mindre du blir lønnet av NAV, men hvis arbeidsgiver betaler lønnen din under permisjonen og får tilbake fra NAV så MÅ de betale økninga i lønn.

Håper du er organisert, så ordner dette seg. Har vært i samme situasjon.

Arbeidsgivere kan gjøre som om eller faktisk er ganske uvitende om hvilke regler som gjelder, i all fall den jeg hadde med å gjøre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lov! Det er brudd på likestillingsloven. Helt klokkeklart.

 

 

Likestillingsloven:

 

§ 5. (Lik lønn for arbeid av lik verdi)

 

"Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik verdi. Lønnen skal fastsettes på samme måte for kvinner og menn uten hensyn til kjønn. "

 

 

Og her innrømmer jo tilogmed ledelsen at det er fordi du er gravid, så du kan le hele veien til banken. Du får lavere lønn fordi du er gravid. Diskriminering pga graviditet er pr def kjønnsdiskriminering. Sett tillitsvalgte på saken, og hvis du ikke har tillitsvalgt- vis denne lovteksten til sjefen. Ikke finn deg i sånt tøys!!!

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...