Gå til innhold

sover babyene deres på ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på to måneder sover så utrolig mye bedre på magen!!!

jeg har jo blitt rådet til å legge han på ryggen, men... når jeg gjør det kan jeg gå og bysse eller trille i TIMESVIS... han er ikke særlig fornøyd med å ligge på ryggen altså... han sovner hvis han er veldig trøtt, og kan sove en stund hvis jeg triller og triller.. enten på tur eller bare på kjøkkengulvet, eller over en dørterskel e.l.... Nå har jeg f.eks ikke sovet siden ett i natt... :-/... Nå har jeg lagt han på magen på sofane og nå sover han som en strek!... Men, jeg tør ikke la han ligge sånn alene... jeg sitter og passer på at han puster, at han ikke ligger med munnen ned i sofaen osv.... men, jeg blir jo gal av det her... jeg har sovet så utrolig lite disse to månedene...

Hvor farlig er det egentlig hvis jeg legger han på magen når han skal sove?... jeg går snart fra konseptene her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 11 uker og hun har sovet på magen i tre uker nå. Hjelper på magen for da får hun rape og får litt press på megen så hun sover mye bedre. Jeg var også litt skeptisk å la hu gjøre det siden hun ikke kan rulle selv, men jeg prøvde noen timer i sofaen og da så jeg det at hun skjønte at det ikke er så lurt å puste rett nedi puten men snu hodet til siden. hvis han klarer å løfte hodet selv så er det ikke noe problem i det hele tatt.

Skrevet

mener du det?.. han er veldig veldig flink til å løfte hodet... han holder det høyt oppe i mange sekunder om gangen... men, hvis det hadde skjedd noe ville jeg jo aldri tilgitt meg selv... :-/....

Skrevet

ja, så lenge han klarer å løfte hodet litt så er det ikke noe problem. Men gjør som meg de første nettene. Sett på alarmen på mobilen sånn at du våkner hver time f.eks og sjekker om han ligger bra. Så oppdager du til slutt at det går fint. :)

Prøv å la han ligge i sofaen men ikke følg med hele tiden så venner du deg til det. Det viktigste er at du ikke har saueskinn i senga .

Skrevet

takk, det var et godt råd det med alarmen:-)

Noen andre som har formeninger om magesoving?

Skrevet

Mine har lagt på ryggen eller på siden når de har sovet. Jeg hadde også en som sov mye bedre på magen (han fikk lov til det på dagtid når jeg passet på hele tiden, altså han lå ved siden av meg), men i sengen om natten la jeg ham sånn halvveis på siden selv om han ikke sov noe godt da. Vogn kunne jeg bare glemme med ham, hylte omtrent bare han så vognen. Sov vel ytterst sjeldent mer enn 3-5 timer i døgnet fram til han ble ca 5 mnd gammel, og da var det ikke ofte at det ble mer enn 30-60 minutter av dette som var sammenhengende søvn.

Risikoen for krybbedød er ekstremt liten så lenge ingen av dere røyker, det er ny madrass i sengen osv, men likevel så synes jeg at det at tallene har sunket med så mye som 80-90% tilfeller av dette nå når babyer sover på ryggen kontra før når de ble lagt på magen, så er det grunn nok til å ikke ta noen unødvendige risikoer.

Du må nesten la dette være opp til deg selv og hva du kan leve med. Jeg ville aldri klart å leve med meg selv dersom jeg la babyen min på magen "bare" fordi han sov bedre da, og så døde han slik, men andre ville kanskje helt fint klart å leve med det. Lite søvn klarer jeg derimot å leve med for en periode, men ikke i evigheter.

Skrevet

Enhver mamma må jo bedømme sin egen situasjon.

Men...det er jo ingen myte at krybbedødsprosenten gikk ned med 90 % når regelen kom om at barna skulle sove på ryggen.

Jeg lar barnet mitt sove på magen nå fordi han snur seg selv. Så hvis jeg legger han på ryggen så ruller han over på siden eller på magen.

Skrevet

når ca begynner barna å snu seg selv da?.. jeg mener, når jeg kan jeg se frem til litt mer søvn igjen? :-)

Skrevet

Fram til hun var 2 mnd og fikk et helt annet søvnmønster sov minstejenta ofte på magen i sofaen ved siden av meg om dagen. Ellers sov hun bare ved puppen.

Ville aldri latt henne ligge slik alene, men når jeg satt ved siden av følte jeg at det gikk bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...