Gå til innhold

Syden tur :) Noen erfaringer el tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er 11+2 i dag og reiser til syden om 2 uker. Er vel 13+1 når vi drar. Turen går til madeira, så er jo fortsatt innenfor europa. Flyturen tar vel ca 5 timer. Det er visst ikke så altfor varmt der heller, da det ligger midt uti havet.

Alikevel er det mye med turen som bekymrer meg. Har litt klaustrofobi, så fly er ikke akkuratt drømmesituasjonen min. I tilegg er jeg litt bekymra for mat, varme, bading o.l. Men jeg vil jo nyte ferie og sol også.. ikke bare sitte i skyggen å sture, hehe!

Skulle vært hos jordmor forrige uke, men da hun er sykemeldt ble timen avlyst. med beskjed om ny time etter UL i uke 17-19. De ba meg ta kontakt med fastlegen min, som desverre ikke har så mye tid til alle spm, han skal jo prioritere syke mennesker. I tillegg føler jeg han ikke er særlig oppdatert om svangerskap.

Så kanskje noen av dere som har vært ute å reist under tidligere graviditeter eller snakket med jordmor/lege om årets ferieplaner har noen råd e.l

PS: noen som vet noe om graviditet og boblebad? Er visst jacuzi på hotelrommet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sydentur skal nok gå helt fint, vet om mange gravide som har dratt på tur til syden :) Pass på at all mat er gjennomstekt, og bading er visstnok ikke så lurt har jeg hørt, uten at jeg kan si om dette stemmer. Ikke drikk springvann osv, så skal nok alt gå helt fint :)

Skrevet

Bading i svangerskapet

Professor Babill Stray-Pedersen har svarene.

Kan jeg fortsette å svømme under graviditet?

Svømming er ofte en god form for trening. Du beveger hele kroppen og dette er sunt.

Etter at magen din er blitt stor, kan imidlertid brystsvømming være en belastning for korsryggen hvis du ikke har spesielt god teknikk. Du bør derfor helst svømme på ryggen eller crawle. Unngå svømming i offentlig basseng de siste ukene av svangerskapet og de første ukene etter fødselen. Infeksjonsfaren er i denne tiden større enn ellers, men du kan gjerne ta karbad hjemme. Vannet bør ikke være for varmt fordi dette kan gi overoppheting av kroppen. Fosteret i mors liv har som regel 1 grad Celsius høyere temperatur enn mor har. Dessuten tar det lengre tid før temperaturen synker hos et foster. Ellers er det jo velkjent at et varmt bad eller en varm dusj lindrer smerter, slik at mange fødeavdelinger bruker dette som en avslapningsmetode under fødselen. Du kan derfor trygt bade.

Dersom du har komplikasjoner med blødning, er situasjonen en annen. Da kan bakterier fra badevannet komme opp i livmoren din. Dette er grunnen til at vi fraråder svømming og bading i slike tilfeller.

Håper dette ga deg nok svar og at du da kan nyte ferien din fullt ut:)

God Sommer:)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Hva tror du om boblebad på hotelrommet da? vet ikke hvor "møkkete" vannet på madeira er jeg, men skal hvertfall ikke drikke det :)

Men siden jeg ikke har blødd eller er i slutten av svangerskapet satser jeg på at badebassenget på hotellet og saltvann går bra :) Skal på 5 stjerners hotel, så regner med de er flinke til å rense vannet :)

jeg bør jo nesten avkjøle meg i vannet da, så jeg ikke blir overopphetet av solen :)

takk igjen :)

Tar gjerne i mot andre råd som gjelder dette eller andre situasjoner man møter på under ferien :)

Skrevet

Nyt ferien din du!

Jeg kjenner meg litt i gjen i det å bekymre seg for alt mulig før man skal et nytt sted - men når man først kommer frem er alt glemt.

Pass på mat som ikke er ordentlig stekt, unngå salater (som kan være vasket i skittent vann), og buffemiddager som har stått lenge på lav temperatur ville jeg unngått.

Ellers ville jeg vært skeptisk til boblebad, både pga vannkvaliteten og at de ofte har høy temperatur.

God tur :-) høres deilig ut

Skrevet

Nyt ferien din så godt du kan med sol og bading :-) men unngå boblebad pga stort bakterie innhold og STOR fare for blærekatar. ( som faktisk kan være farlig for fosteret, ikke for å skremme...)

God ferie og kos deg masse!

Skrevet

Kjære deg, du kommer til å få en kjempetur!

Ta på støttestrømper på flyet, for sikkerhetsskyld. (pga trette ben etter lang sitting, og ekstra blod og vann i kroppen.

Spis gjennomstekt/kokt kjøtt.

Og vask, og gjerne skrell frukt og grønnsaker (ev. spis det kokt).

Utover det syns jeg du skal leve helt som normalt, og storkose deg. Det er ikke farlig å bade når man er gravid, der er trygt og godt både for deg og den lille. Man blir fortere varm når man er gravid, så kjøl deg ned med å kose deg masse i vannet. Du skal ikke bade eller være i boblebadekar hvis vannet har gått, men det er jo faktisk en evighet til. Skjønner ikke hvorfor mange syns alt er farlig med en gang man blir gravid, og det er i hvert fall hellt unødendig å skremme opp andre også. Så nyt ferien din du, og husk å ta med helsekort. Jeg har vært gravid to ganger i Syden, og det var kjempekoselig. Kom sist hjem for en uke siden etter to deilige uker med sol og bading.

God tur :)

Skrevet

Husk å kjøpe støttestrømper på apoteket. Koster ikke mye, Viktig for å unngå blodpropp. Ellers vær forsiktig med maten, gjennomstekt og ikke salat. God tur!!

Skrevet

Jeg var hos legen min i dag - han sa at jeg måtte passe meg for katter dersom jeg dro til syden. Så dersom du ser en katt: Løp motsatt vei ;-) neida.. Men du skjønner hva han mener. God tur!

Skrevet

En venninne av meg sa at man ikke kunne spise saftis i syden pga vannkvaliteten som er brukt i isen. Stemmer det? Syns at alt virker så farlig, men det er vel sjelden d skjer no galt etter sydenturer?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...