Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor ikke dna teste alle barn som blir født i forhold til å fastsette farskap. Hvorfor ta kvinnens ord på dette når man ikke engang tar hennes ord på hvor mye hun veier. Jeg mener alle barn har krav på å vite sin identitet så langt det er mulig. Mor kan godt ha hatt seg på byen selv om hun er gift med en mann.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Far kan jo bare kreve det, om han er usikker.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 AMEN! Dette har jeg selv brukt som argumentasjon i mang en diskusjon.
Gjest -<<- Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Fordi det offentlige vurderer det som foretrukket at barnet har en tilstedeværende farsperson som påtar seg sosialt, økonomisk og juridisk ansvar for dets oppdragelse. Når barnet når myndighetsalder står det fritt til å forlange dna-testing om ønskelig.
Miss Misantrop Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Helt enig med deg hovedinnlegger. Ingen tjener på bedrag, og alle bør testes ved fødsel om det ikke er særskilte grunner til å la være.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Det koster jo ganske mye da, og vil tro for de aller aller fleste av oss er det helt unødvendig!! Når det er sagt har jeg sagt til mannen at han må mer enn gjerne ta en dna test, jeg skal ikke holde det mot ham. Men han ønsker ikke det. Jeg vet 100% sikkert at han er faren, og jenta er prikk lik ham, så i grunn unødvendig å kaste bort tid, energi og penger på en test! Kanskje det burde vært enkelte kriterier... Der mor og far ikke bor sammen? ikke er registrerte samboere? Da tror jeg man luker vekk en del feile fedre.
Miss Misantrop Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Jeg vil si at det å vite sitt biologiske er noe av det viktigste i et menneskes liv. Dette bør ikke være opp til en hver gift kvinnes samvittighet. Vi vet jo at gifte kvinner er utro (dessverre) og har sett flere eksempler på det her inne (forhåpentligvis er det noen som også skryter på seg slikt for å provosere). En dna test i rene kost pris er ca 1700 kroner og jeg foreslår derfor at man kutter ut barnebidrag de 3 først mnd. slik at man kan finansiere prosjektet.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Støtter deg i denne saken, 11:03! Og husk at selv om en DNA-test koster 1700 kr i dag, ville ikke DET blitt prisen om det ble en rutinetest. Da har jeg selv tro på at prisen snart ville vært 1/3. En slik test har Norge råd til. Om man ikke har annen finansiering får man ta fra en post på kulturbudsjettet. For kultur er viktig, men dette er viktigere!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 ÅÅÅ så enkle dere er, krig, fred og politikk og sånn liksom syntes jeg er viktig da koookooo.....
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Siden vi er enkle så får du problematisere litt da, sånn at vi blir opplyste.
Gjest -<<- Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor mener du at biologien er så viktig?
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Hvis min mann hadde krevd dna test av vår sønn så tror jeg at jeg hadde blitt rimelig forbanna. mildt sagt... å samenligne med at kvinner ikke forteller sanheten om vekta si er vel opp til hver enkelt kvinne. Det du skriver er at ALLE damer har seg på byen enten de er gift eller ikke. Hvis man ikke kan forstå hvor babyer kommer fra så får man holde beina i kryss og la være å knulle på noen da. Å si at DNA test skal være der med en gang er rett og slett horibelt...
Miss Misantrop Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Biologi er viktig for en familie når motsatsen er bedrag. Jeg ser klar for meg at man kan stadfeste at ektemannen til mamman ikke er barnetsbiofar men at de alikevel velger å leve videre som en familie, men nå med alle fakta på bordet.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Horribelt skrives med to Rer. Det er faktisk rundt 20 % som lever med feil far uten å vite om det.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Enhver far vet at det er fullt mulig at han blir bedratt. Enhver far vet også at han har full anledning til å be om DNA-test. Dette betyr at ansvaret ligger hos den enkelte, og ikke staten. Hvis du mener at enkelte foreldre opptrer uaktsomt i forhold til dette, får du levere en bekymringsmelding til barnevernet. Da vil det bli et statlig ansvar. Men det må bli en helsikkes mange barnevernssaker av det.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 De fleste kvinner vil bli såret og sinte når mannen forlanger dna. Det blir likesom ikke den helt store familie lykken. Derfor går altså de voksenes rett før barnets rett på å vite sitt opphav.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 Er du sikker på at de fleste vil det? Eller kjenner en andre best på seg selv? Det er vel helt legitimt at en far ønsker å få fastslått at han faktisk er faren. Det er greit nok for meg å si at "jeg vet det er deg", men man kan jo ikke forvente at den som er far skal synes at det er like greit.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #18 Skrevet 15. juni 2009 Jeg syns det er greit at far kan kreve dna-test for barnet. Men å måtte gå igjennom en dna-test når det ikke er ønskelig syns jeg er også like greit. Jeg og pappa (min far) hadde faktisk en prat om dette, og jeg var faktisk for dna-test for alle. Men det er som han sier, et barn trenger to voksene som er gla i det og som sørger for at han/hun vokser opp i et godt hjem. I alle tider har det vært "falske" fedre som har oppdrat barnet som sitt egent, kanskje ikke helt riktig for far, men hva har barnet fått? Jo barnet har en far som barnet er oppriktig veldig glad i. Det er ikke det at jeg akkurat er for at mødre som er utro skal slippe unna, men hvem er egentlig viktigst. Far og mors rett eller barnets? Jeg mener at en påtvunget dna-testing ville lagd mange flere targedier enn nødvendig, og det er barnet som vil tape mest på det
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #19 Skrevet 15. juni 2009 Det er ikke alltid at "falske" fedre får lov til å leve i lykkelig uvitenhet resten av livet. Enkelte ganger ender det i skilsmisse, samværet skal fordeles og ting tilspisser seg. Da hender det at barnets mor heller skulle ønske seg et liv hvor hun slapp disse konfliktene og den som tidligere trodde han var far, står uten rettigheter. I de tilfellene hvor resultatet ikke blir det "foreldrene" hadde ønsket seg, er det jo ikke testingen som forårsaker tragedien. Man må jo passe på hvor og når man vifter med høna. Det er jo der kilden til problemene ligger.
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #20 Skrevet 15. juni 2009 klart jeg skjønner hvor problemmene ligger, og jeg sier ikke at far ikke kan ta dna-test. jeg sier bare det at påtvunget mener jeg er unødvenig. Det er mange falske fedre som lever uvitene og vitene om at barnet kanskje ikke er hans. Jeg har en kompis som er far til sin uekte sønn, og han sier det er ikke akkurat en ønske situasjon. Men han er far for det barnet uansett! det var han som skifta bleier, ga mat, lekte og lærte barnet. han bor ikke sammen med mor lengere, men han er fortsatt "far" for det barnet, det er som han sier.. gener er ikke alt, barnet trenger en god far uansett om det er blodsbånd eller ikke. han og barnemor skilte lag pga. andre ting ikke dna testingen. Siden dna-testing er frivillig, så kan far spørre etter det når han vil. Hvis ingen ønsker dette, så ser jeg ikke problemmet med å la det være. DNA er bare ikke så viktig at det må være obigatorisk å sjekke det.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #21 Skrevet 15. juni 2009 Så lenge han velger det, så er det jo greit, men problemet er at han er avhengig av om morens godvilje for å kunne fortsette å kalle seg far, og det er en situasjon jeg ville unngått.
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #22 Skrevet 15. juni 2009 de fleste normale mennesker ville jo unngått en slik situasjon^^ Og oppegående mennesker ville aldri gjordt noe sånn mot barnet sitt eller far til barnet. Og jeg regner jo med at de fleste menn passer såpass på seg selv at de sjekker hvis de mener det er tvil. Men vil ingene av partene ta en test og begge er lykkelig med situasjonen som den er, så syns jeg ikke det er nødvendig med en test. Og jeg ville jo tru at hvis mor er noe oppegående, ville hun forsatt la den "falske" faren være far for barnet hennes hvis han fortsatt ønsker.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #23 Skrevet 15. juni 2009 Og hvor mange tilfeller er det dette gjelder, i forhold til hvor mange familier som kanskje kan bli ødelagt om en innfører tvungen DNA-test? Og en ting til; hvorfor skal staten til og med kunne får lov å kartlegge alles DNA? Det får de nemlig med dette forslaget. Hvor mye skal staten få vite om våre liv? En snakker så mye om at elektroniske spor ligger igjen etter oss, og at en ikke liker kameraovervåkning; hvorfor i alle dager skal vi da gi vårt DNA til dem i tillegg?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #24 Skrevet 15. juni 2009 Mener dere helt seriøst at vi skal bruke 100 millioner kroner per år på å dna-teste alle nyfødte barn i Norge i dag (ca. 60 000 fødsler x 1700 kroner)?!?!!!!! Og i tillegg ta opp kapasiteten på lab'er rundt i Norge på dette?!? Om far er i tvil så kan han jo kreve farskapstest.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 15. juni 2009 #25 Skrevet 15. juni 2009 Forstår ikke hvorfor man skal kreve en DNAtest hvis man ikke lurer... Hadde virkelig blitt lei meg om sykehuset kom og skulle DNAteste mine nyfødte barn. Så vemmelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå