Gå til innhold

St.Hans aften.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du/dere noen tradisjoner for St. Hans feiring?

Jeg savner den magiske følelsen den kvelden gir, for her jeg bor nå og min vennekrets og svigerfam. er det ikke noen tradisjoner på å dra ut å lage bål, ha med mat, rømmegrøt, kaffe, brus osv, osv.

Jeg er vokst opp med at familien drar til sjøen den ettermiddagen og kvelden og at alle andre gjør det samme.

Får ikke mannen min med på feiring og svigerfamilien er fryktelig late på slik ting.

Mens jeg gjærne vil ut og i fjæra den kvelden:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tradisjon for det da jeg var yngre. I ungdomsårene var det vel viktigere for meg å henge sammen med vennene mine=)

Men nå, etter jeg fikk barn, har jeg tatt opp igjen gamle tradisjonen.

Vi har et gedigent bål på toppen av en berg. Der grilles det, serveres rømmegrøt og det er leker for barna. Alltid noen som har med gitar, trekkspill eller noe, så det ender stort sett opp i allsang;-)

Skrevet

Griller på stranda med venner om været er ok, samles hjemme hos noen om været er mindre samarbeidsvillig.

Skrevet

Min familie samles hos bestemor, og legger dagen til nærmeste fredag. Stor stas for liten og stor, og svensken i familien har innført stang og sild i tillegg. Olsok feirer bestemor også.

Her i Bergen sliter vi litt mer, men de siste årene har vi samlet alle vi kjenner med barn til en liten bålbrenning og grilling. Hyggelig for liten og stor.

Skrevet

Den kvelden blir tilbrakt på hytta, der vi går ned og ser på bålet. Har med lkitt snack og god drikke. Der sitter alle hyttenaboene, og vi koser oss ut i de sene nattetimer. Grillpølser ligger klare i kjøleskapet om bålet ikke er så stort, slik at det etter mange timer er mulig å snike seg til for å grille pølser, noe det sjeldent er desverre. Men kalde pølser til nattmat er godt det også.

Nå har de flyttet feiringen til nermeste lørdag, så flest mulig får muligheten. Synd syns jeg, men veldig hyggelig. Det er en hyggelig dag, og vi får enda tettere bånd til våre naboer. Ikke minst så koser ungene seg veldig. Veldig gøy å ta en dukkert midt på natta blandt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...