Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Hvor mange uker må man være kommet før man kan se på ultralyd om noe er alvorlig galt med fosteret? Og når kan man ta blodprøver for å sjekke ut om man er i faresonen for å få et sykt barn? Jeg har fått tidlig ultralyd i uke 12+2, men synes kanskje det var litt seint i forhold til abortgrensen osv. Regner med det er fordi fosteret må ha en viss størrelse?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Uke 11 +6 til uke 13+6 Dette er tidsrommet hvor de kan sjekke om barnet har triosomi 13, 18 eller 21
Gjest -<<- Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Uke 11-13 er optimalt for å se etter kromosomavvik og lignende.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Hei! Jeg fikk mine to første i utlandet og i det landet jeg bodde hadde de følgende tester: Uke 11 til 13 var det duo test der de måler nakkefolden og måler noen proteiner i blodet. Dette, sammen med mors alder gir en risiko for downs Uke 15-16 tok man den såkalte trippeltesten der man måler noen verdier i blodet (husker dessverre ikke hvilke) som forteller deg om risikoen for neuraltube sykdommer og enkelte andre sykdommer. Så var det ordinær ultralyd i uke 18-19 og en i uke 32 og 37. Viss duotesten eller trippeltesten viser avvik kan man bli henvist til fostervannsprøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå