Gjest Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Fikk vite i dag at på en tur for 1,5 uke siden med barnehagen hadde det skjedd et lite uhell. De ansatte hadde med barna på en tur og brukte egne private biler. Når de kom fram var barna veldig oppgiret, og det ble mye kaos når alle skulle ut av bilene. Minstegutten min på 2 år (hadde ikke fylt 2 år enda da) hadde vist nok plukket opp en stein og smelt denne mot siden på ene bilen slik at det var kommet to dype hakk i lakken. Nå vet de ikke helt hvem som skal betale for skaden... Noen her som er bevandret i lov og rett som vet? Normalt må vel foreldre erstatte skader barnet gjør på andres eiendom, men i dette tilfelle er det jo snakk om et lite barn som ikke ante at det han gjorde ville skade, samt at han var sammen med personer vi faktisk betaler for at skal passe på ham. Kjip situasjon da synes jeg... Hadde han gjort dette med naboens bil utenfor her hadde vi så klart betalt uten å blunke, for da var det vår feil som ikke passet godt nok på, men nå hadde vi jo ikke sjangs å passe på en gang liksom. Noen som vet?
It's all about me Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 At de bruker sine private biler på turer er dems valg. I tillegg er det de som skal passe på barna når uhellet skjedde. Dere kan da ikke lastes for noe som overhode ikke var noe dere kunne styre. Nei dette må de nok stå for selv.
h2lita Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Kan ikke noe om det, men kan ikke tenke meg at de har rett til å kreve dere for penger. Det er jo barnehagen sitt ansvar å ta vare på barna når de er der, og i dette tilfellet har de jo rett og slett ikke fulgt godt nok med. Det er i alle fall min mening☺
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn under 18 år hvis barnet ikke har hatt tilstrekkelig tilsyn (§1-2) Uansett svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt med inntil 5000 kroner (§1-2, nr.2) (lov om skadeerstatning) Norsk rett stiller krav om at det må foreligge ansvarsevne hos barnet. Fra hvilken alder ansvarsevne kan hevdes varierer av situasjonen i de enkelte skadetilfellene; forsettlighet, grad av uaktsomhet m.m., men generelt regnes barn fra 7 år og nedover ikke å ha ansvarsevne eks: Konstruerte eksempler hvor utfallet ikke er å betrakte som fasit, men er vurderinger av grenser for økonomisk ansvar: a) 5-åring skraper opp en bil med skarp gjenstand. Skade for 8.000 kroner. Verken barn eller foreldre er erstatningspliktige (foreldre bør kanskje likevel føle et moralsk ansvar for å dekke bileierens egenandel). 10-åring bryter trafikkreglene og skader bil. Ingen erstatningsplikt. Dette kan være et tvilstilfelle, men mest sannsynlig vil også skade på sykkel bli dekket over bilens ansvarsforsikring. (Skade på bil må gå over bilens kaskoforsikring). I dette tilfelle vil bileieren være den som lider et økonomisk tap for skade barn gjør uaktsomt. c) 13-åring "får lov" av foreldrene til å "leke sisten" inne i en glassvareforretning. 13-åringen er erstatningspliktig, og foreldre som ikke har vist tilbørlig tilsyn må erstatte skaden. http://medlem.fnh.no/no/Hoved/Fakta-og-gode-rad/Fellestema/Barn-og-ungdom/Barn-og-ansvar/
Gjest -<<- Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Dere har absolutt ikke noe juridisk ansvar. Som du beskriver situasjonen, synes jeg heller ikke dere har noe moralsk ansvar. Dere betaler barnehagen for å passe toåringen, dere kan ikke lastes for hva toåringen gjør mens de er ansvarlige for ham. Hadde ikke betalt en krone.
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Takker for svar! :-) Regnet jo ikke med vi måtte betale, men greit å høre hva som egentlig gjelder. Det triste er jo at dette kan sette en stopper for alle utfluktene barnehagen tar :-( De er kjempeflinke til å ta med barna på turer, i basseng, gymsaler osv, men får jo ikke støtte til buss tl alt dette og kjører derfor privatbiler. Styrer forklarte at om den det gjladt måtte betale selv, måtte de slutte med bruk av privat bil og dermed utgikk nesten alle utfluktene for all framtid. Jeg forstår godt den tankegangen, men synes kanskje det var litt unødvendig å si dette til meg, gjett hvem som kommer til å føle en svart samvittighet om ingen får dra på tur lenger fordi min 2 åring var uheldig/ikke visste bedre... Føler meg jo nesten presset til å betale uansett :-/
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Det synes jeg ikke du skal gjøre. Det er de ansatte som har ødelagt for utflukter ved ikke å passe godt nok på barna.
mayaya Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Skader bhg-barn volder mens de er i bhg bør vel dekkes av barnehagens forsikring kanskje?? Det er iallefall ikke ditt problem.
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Håper de har noe slikt! Veldig kjedelig om alle turene deres slutter pga dette. De er jo så flinke til å ta dem med på små utflukter.
Vipsenmamma Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Hvis den som eier bilen må betale dette selv skjønner jeg jo meget godt at den ikke ønsker å bruke bilen sin til å dra på tur med heretter. Og det vil jo da selvfølgelig gjelde alle de andre som har benyttet sine biler også. Tenk dere om alle sammen - hadde det vært omvendt hadde alle skreket opp om at de måtte få dekket dette av noen. Ingen vil vel bruke sin private bil flere ganger hvis de risikerer å få dyre skader som ikke blir dekket? Hvor mange ganger synes dere at de barnehaveansatte skal betale av egen lomme da? At konsekvensen er at det ikke blir flere turer er meget forståelig synes jeg.
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde tilbudt å betale 50 %, jeg. Det er vel disse utfluktene verdt?
*Rutletutt* Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Uff, kjedelig situasjon:o( Klart du ikke har en juridisk forpliktelse til å betale for skaden - tassetrollet sier jo alt her, så jeg kan bare være enig med henne;o) Ikke syns jeg du bør føle et moralsk ansvar heller - selv om jeg forstår det er utrolig kjipt for den ansatte det gjelder...og kan føle du merker presset til å betale for å hindre at det blir slutt på utflukter - men det blir for drøyt å prakke dette ansvaret på deg!
olla Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Men barnehagen har da forsikring mot slikt?? Det skjedde jo i barnehagen. Hadde det skjedd når du selv passet barnet, så ville jeg kanskje si at jeg ville nok betalt litt, men IKKE når de har sine private biler, og når det er de selv som passer barna. Dårlig samvittighet?? BORT MED DEN!!!!!!
lille sprelle Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Glaskap av dem å bruke private biler! Det får de ikke lov til i vår kommune. Jeg vil si at barnehagens personell selv er ansvarlig for å passe på barna når de er på tur. Synd for den ansatte at det var akkurat hennes bil, men ikke ditt problem!
Tommage♀♂ Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Dette må barnehagen ta på egen kappe. Men hvorfor må de kjøre på alle utflukter? Er det ikke noe i gangavstand de kan ta utflukter til? I vår barnehage tar de også mange turer på sparket, i tillegg til de planlagte turene, men de går nesten alltid. Trenger de biler ber de om at foreldre stiller opp i tillegg til at de bruker egne biler da. Jeg skjønner jo at den ansatte er fortvilet, men hun gjør det jo frivillig, regner ikke med at de blir pålagt å bruke egne fartøy? Er det under tvang hun har brukt bilen derimot, så bør barnehagen betale reperasjonen.
EinFrosk Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 Regner med at dette dekkes av barnehagen eller barnehagens forsikring. Trodde ikke det var lov å bruke ansattes private biler lenger...
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 Vi har signert på at de får lov å ha barna med seg i private biler. De tar masse utflukter i nærområdet, men vi bor nok mer landelig til enn de fleste. Så om de skal besøke f.eks bibliotek, basseng, gymsal, bedrifter, stranden osv er det altfor langt å gå. I tillegg besøker de gjerne eldresenter, støler, gårder osv og det er også for langt unna å gå. Alt som er i gangavstand er skogen (rett utenfor porten) og noen vann, og de går turer her flere ganger i uken, både med og uten nistemat. Jeg skal prøve å ikke føle dårlig samvittighet, dere har jo helt rett. Jeg kunne ikke gjort noe, og å smelle en stein i biler er jo ikke akkurat noe han pleier å gjøre, har aldri sett ham nærme seg en bil med stein i hånden en gang før. Vi har hatt mange veldig store utgifter i det siste, så bufferen vår som var veldig stor (over 100 000 kr) er nesten helt skrapt akkurat nå, derfor passer det dårlig å skulle betale noe, selv halve prisen :-/ I hvertfall når det faktisk ikke er vårt ansvar. Vårt barn ja, men vi hadde jo ikke mulighet til å passe på ham der og da, det er jo de ansatte betalt for å gjøre når han er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå