Gå til innhold

Spm om orkideer????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lang tid det tar ca fra en orkidee er avblomstret og nedklippet til den begynner å vokse igjen?

Venter utålmodig.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hohoho, dette må være den eneste blomsten jeg "kan" pittelitt om. Tror det tok et år med min fra jeg klippet til den blomstret igjen.

De har vel en slags blomstersesong hvert år eller noe. Og husk at den må ha gjennomsiktig potte da det er røttene som skal ha lys, ikke selve blomsten. :-) Og den skal ha litt mer vann enn et eggeglass som mange sier, gi den litt ekstra, men ta den ut av potten og la det renne av så den ikke drukner i det. Gjør det en gang i uken.

Skrevet

alt fra uker og opptil et år. Har du klippet den ned? Sett at stengene er grønne og ikke brune? Sett den i et vindu med masse dagslys, uten at det er direkte sollys. Så "vanner" du den med orkidee næring i stedet for vann, pleier å gjøre susen.

Skrevet

Aner ikke. her dauer orkideene som fluer, etter ørten stk. gav jeg opp og kjøpte en falsk en, fin den;)

Skrevet

Mine blomstrer ganske hyppig, det tar noen få uker fra de er nedklippet til de skyter nye stengler igjen. Jeg vanner dem 1 gang per uke, og lar vannet renne godt igjennom bunnlaget, slik at røttene ikke blir stående i vann. Myten om 1 eggeglass med vann per uke er kun oppskrift på den strake vei til en langsom død.

Skrevet

Takketakk for gode tips.

Da kjøper jeg gjennomsiktige potter og skal gi dem næring.

Har klippet dem riktig tror jeg, og de står lyst men ikke i sol.

Har 10 stk nå på rekke og rad, så noen må vel blomstre igjen. Håpe håpe

Blir årets "grønne fingre" prosjekt dette her da:)

HI

Skrevet

Jeg lurer på hvordan et solrikt sted uten direkte sol er mulig å ha? Det blir jo ikke solrikt uten sol lizzm:p

Skrevet

dusj dem så de er kliss våt, så lar setter du dem på rist, så vannet renner av. må ikke stå i nærheten av varmekilder, ovner ol.

Skrevet

Solrikt uten direkte som kan f.eks. være i en reol i stuen eller på salongbordet, men ikke i vinduskarmen.

Skrevet

Hei:)

Jeg fikk min første orkide' for ca. 3 år siden, og den spirer og blomstrer fremdeles. Jeg har ikke gjort noe for at den skal trives egentlig, den bare gjør det:) Jeg har ikke gjennomsiktig potte på noen av mine 3 orkide'er, og vanner de alle sjelden. Eneste jeg prøver, er å la de stå i et vestvendt vindu, altså der solen går ned. Mine blomstrer flere ganger per år.

Skrevet

Info om orkideer ja:)

De bør som nevnt tidligere stå på et solrikt sted. Et eggeglass vann i uka. Etter at de er avblomstret skal de settes på et litt kjøligere, mørkt sted, og ikke vannes på to uker. Så vanner du regelmessig igjen, og som regel blomstrer den etter 6 mnd. Med noen unntak. En av mine orkideer avblomstret i april, og begynte å få en ny stilk allerede en mnd etter..

Alle mine fire orkideer står rett i sola. Den ene fikk jeg i november, og den blomstrer faktisk enda! jeg vanner dem ganske regelmessig, hver tirsdag;) Har lest at de egentlig skal stå i gjennomstiktige potter, men det har jeg desverre ikke.. Men mine klarer seg likevel:)

Skrevet

Med bare et eggeglass vann dør orkideene sakte men sikkert.

Slik steller jeg mine orkideer (har vel 12 for øyeblikket, og de blomstrer lenge og ofte, og den eldste er seks år...)

- en gang i uka (oftere om sommeren) fyller jeg potta med orkideen oppi full av romtemperert vann, lar bark og røtter stå og trekke vann i ca 5-10 minutter, heller av alt vannet, og lar den stå å renne av seg en god stund før den settes tilbake i potta.

- man ser at vanning er nødvendig når røttene går fra grønn til en slags sølvfarge.

- ikke klipp ned avblomstrede stilker før de er visnet og helt tørre, da går man glipp av blomstring nr to, tre, fire... osv...

- de står i et solrikt vindu hele året, men blir flyttet bort herfra i sommermnd, til et sted med lys men ikke direkte sollys, ellers blir de svidd av varmen.

- bortsett fra for mye eller for lite vann er det en ting som kan drepe orkideer, og det er vann i vekstkrysset, altså der de nye bladene kommer, vær alltid forsiktig med vann der, og skulle man være uheldig, tørk godt med litt tørkepapir.

- ellers skader ikke litt orkidegjødsel, og skifte av bark en gang i året eller så...

Det er alt jeg gjør med mine orkideer, og de vokser, blomstrer og ser nydelige ut i år etter år:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...