Gå til innhold

Graviditet og konisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

noen her som har raskt blitt gravide etter konisering? hvordan oppfølging fikk dere og fikk dere jobbe og leve som normalt eller ble det noe begrenset? Hører så mye forskjellig.

Takk for svar;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen år etter (men så ventet vi lenge med å starte prøvingen), fikk ingen oppfølging, jobbet og levde som normalt, fødte prematurt

Skrevet

oKi, takk for svar;)

jeg ahdde koniseringen i mars og legen sa vi bare kunne begynne å prøve siden han ikke hadde åpnet noe(?) men at jeg skulle inn på tidlig ultralyd. ca uke 6 og det var alt jeg fikk vite. men så har jeg hørt om andre som har fått beskjed om fullstendig ro i starten siden det er større fare for å spontan abortere. Ikke helt lett å bli klok;)

HI

Skrevet

Dette lurer jeg også på!

Skrevet

Hei, jeg ble konisert i april 07 og fikk beskjed om å vente 4-6 mnd med å bli gravid. Koniseringen kom egentlig midt i den tida vi hadde tenkt å prøve på nr 2, så da startet vi prøvinga så fort det lot seg gjøre- altså 4 mnd etter (legen som utførte inngrepet sa at 4 mnd er mer enn nok til at det gror). Og jeg ble gravid på 1. forsøk, 4 mnd etter konisering. Jeg ble over hodet ikke fulgt opp noe ekstra. hadde lest om at man kunne få svakere livmorhals osv, så fikk mast meg til en innvendig UL ganske tidlig i svangerskapet (husker ikke helt når), men både den legen som tok ul og fastlegen syntes nok jeg var litt overhysterisk og sa at det over hodet ikke var noen fare for noe siden de hadde fjernet veldig lite av lmh, og de nye metodene visstnok er så skånsomme.

Før, da man brukte kniv i stedet for strømslynge eller laser, var det derimot fare for at livmorhalsen trakk seg opp (flatet ut) eller åpnet seg for tidlig, men ikke nå lenger. Hos meg gikk vannet nesten 7 uker før fødselen, og jeg fikk høre at for tidlig vannavgang KAN skyldes konisering, men man vet ikke (har en normal fødsel fra før). Fødselen ville imidlertid ikke starte selv om vannet gikk, så etter å ha ligget i 5 dager (for å nå 34-ukersgrensa (magisk grense for modning av babyens lunger) ville de sette i gang fødselen. Jeg ble forsøkt satt i gang i FEM dager, uten at det ble mer enn 4 cm åpning, så det endte med KS- etter å ha ligget med vannavgang i 10 dager til sammen... Jordmor sa til meg at de ofte ser at damer som er blitt konisert nettopp har problemer med strammere livmorhals enn vanlig, da det arrvevet som dannes etter koniseringen kan gjøre at vevet snurper seg ganske stramt sammen og blir mindre tøyelig. Det kan jo være en grunn til at jeg ikke fikk mer åpning, men det kan også rett og slett være at kroppen ikke var moden pga at det avr prematurt..

Vel det var litt om min erfaring med konisering:) Altså, fort gravid og ingen ekstra oppfølging i det hele tatt, unntatt innvendig ul jeg maste på, altså:)

Skrevet

Og jeg fikk ingen begrensninger mht jobb, aktiviteter osv, de bagatelliserte hele inngrepet, følte jeg. Påsto det ikke var fare for noen ting. men jeg hadde anstrengt meg ganske mye fysisk samme dag som vannet gikk da, så det kan vel være klokt å ta ting litt med ro. Men ikke så man trenger sykmelding osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...