Gjest Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Hva skjer i hjernen hvis man drikker alkohol og man bruker nervemedisin? Jeg har en venninne som går på "lykkepillen" og hun får "blackout" når hun drikker. Husker ikke hva hun har gjort dagen derpå. Vi var i bryllup til en felles venninne i går og vi tok taxi hjem sammen. Da plutselig begynte hun og snakke fantasi språk. Spurte om jeg hadde musetrusen og pekte rundt seg. Hun ringte til meg selv om jeg satt rett ved siden av henne. Og snakket til sin bror som ikke var med i taxien. Hun husker ikke dette i dag og har ikke klart å stå opp av sengen i dag fordi hun er så dårlig. jeg synes dette er veldig urovekkende siden huun har en 2 årig datter å ta seg av. Hun har samboer men han jobber på hverdagene og hun er dårlig i dagesvis etter slike fyllekuler. Det har vært så ille i det siste at hennes mor måttet ta seg fri fra jobben for å passe datteren hennes.... men hun bare fortsetter å drikke....sist helg da vi var på utdrikningslag rundklinet hun med en fyr på byen og husket ikke dette dagen etter, men hun fortsetter og drikke tiltross for dette.... Hvordan skal jeg la henne forstå alvoret i dette???
cherry coke Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Snakk med samboeren, og be han om å ta det opp? Veldig vanskelig det der. Har hatt en slik vanskelig prat med en veninne av meg for ikke så lenge siden. Hun får ikke blackout, men drikker hver helg. Greit nok det, men hun tar med seg en ny mann hjem hver eneste helg. Og vi bor på et lite sted der folk snakker. Menn snakker om henne som "siste utvei" og de vet hva de får om de går til henne. Jeg tok det opp med henne, ba henne om å ta det med ro for sin egen del. Hun ble lei seg, såret, sur, men jeg håper det gikk inn.. Du får bare snakke med henne og forklare hvor alvorlig det er når man får blackouts. For å si det slik...e kompis av broren min er lam fra livet og ned pga sine fyllekuler med blackouts. Han hoppet ut et loftsvindu..
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 jeg har snakket med henne utallige ganger... sagt alt og ikke "pakket" det inn... Hun er enig med meg men klarer ikke å se sitt eller ikke minst barnets beste. Blir bare så rådvill og oppgitt....
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Høres ut som hun ikke har kontroll over drikkinga si i hvertfall :s Huff...
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 nei det har hun ikke... Hennes far er alkoholiker og hun vet hvordan det oppleves fra pårørende sin side. Dette kan da også være "arvelig".
Gjest appoline Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Kanskje hun rett og slett ikke burde dra på fest, om hun ikke klarer å styre seg. Kanskje hun bør finne på andre ting i stedet...
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 det hadde absolutt vært det beste, men nå har det seg sånn at hun sliter mye med angst og depresjon. derfor isolerer hun seg mye fra oss andre venninnene.
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Jeg mistenker at hun har en eller annen diagnose av noe slag. Hun har ikke sosiale antenner, hun gjør og sier utrolig mye rart.
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Så trist.. Men hun høres ikke helt "riktig klok ut" når hun kanskje sliter psykisk og ikke vil være med dere - drikkingen er kanskje hennes "escape" fra hverdagen. Men vet du om det er noe som virkelig plager henne?
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Ja hun sliter med angst og depresjon. barndommen har satt sitt preg på henne, faren er alkoholiker og hun har opplevd endel ting som har preget henne. Hver gang vi møtes klager hun over hvor feit hun er og hvor mye cellulitter hun har. Hun er 173 cm og veier 55 kg. har over hode ingen cellulitter!!
Dr mamma Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Jeg tror venninnen din har det ganske dårlig, særlig dagen derpå...Når det gjelder kombinasjonen "lykkepiller" og alkohol tror jeg ikke det er så veldig farlig, men det spørs selvsagt hvilke medisin(er) hun går på. Det handler kanskje mer om mengde alkohol kombinert med psykiske problemer. Når man blir halusinert og får blackout er det et faresignal som bør tas på alvor. Tror ikke det er så lett å få venninnen din til å innse problemet. Kanskje det er en fase, men i og med at hun har et lite barn bør hun absolutt slutte å drikke så mye. Det kan godt være hun er eller er på vei til å bli alkoholiker. Jeg vil råde deg til å ta det opp med henne på nytt og også snakke med samboeren hennes. Kanskje du kan vise henne disse innleggene? Hun blir nok sint, men det få rdu vurdere som kjenner henne.
Tia med 2 ♀ Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Min søster fikk vite av legen når hun gikk på såkalte lykkepiller at å blande de med alkohol kan i værste fall føre til døden, selv om man ikke drikker mye. Man skal ikke drikke når man går på slik medisin. Og med tanke på den virkningen det har på din venninne HI så er vel det veldig klart at hun ikke bør drikke. Men bortsett fra å snakke med henne og gjøre samboern hennes oppmerksom på det så er det nok lite du kan gjøre. Desverre. Men du får se an om det går utover barnet for da må du ringe barnevernet.
lykketrollet:) Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Denne historien er veldig lik noe jeg opplevde for mange år siden da jeg var Au-pair i England... Der fikk jeg en venninne som visstnok gikk på lykkepillen Prozac (dette visste jeg ikke med en gang, men det kom frem etterhvert). I tillegg hadde hun en datter på 2 år. Det hendte titt og ofte vi var ute, og hver gang så ble hun så drita at hun tryna, rota rundt med gud og hvermann, huska absolutt INGENTING dagen derpå... Men visst hun hadde gjort noe galt... Jeg kunne ikke helt skjønne at hun ble helt 'wasted' siden vi ikke hadde drukket så sinnsykt mye, noen ganger bare 2-3 øl... Ofte hadde hun barnevakt som dro hjem da venninna mi kom fra byen.... Til slutt sa jeg til henne at hun ikke burde drikke, tenk om det begynte å brenne i huset... Hun var jo så borte at hun ikke hadde våknet, så hadde både hun og denne vesle jenta hennes brent inne.... Når jeg sa det på den måten gikk det en støkk i henne og hun sluttet med disse pillene.... Da ble alt mye bedre og hun kunne ta noen øl uten å bli helt på apestadiet...(var da jeg fikk vite om pillene, siden hun ble et helt nytt menneske). Tror det var tøft for henne, men nødvendig... Hun kunne selvsagt sluttet å drikke, men visste at før eller siden måtte lykkepillene vekk også.... Lykket il med venninna di....
Himmel og hav Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 En tidligere kollega av meg døde etter en miks av lykkepiller, smertestillende og vin. Det sier vel det meste. Om du ikke når inn til henne med å snakke, så film henne når hun er helt på tur og vis henne når hun er edru, det kan vært det som skal til for at hun innser at hun har et problem.
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Tusen takk for kjempefine svar;) jeg skal ta en prat med henne og se om det når inn denne gangen... Himmel og hav: Jeg tok henne faktisk opp på lydbånd inne i taxien men finner ikke igjenn det på tlf min. Jeg sa det til henne at jeg har gjort det også. Men det med å filme var veldig lurt, det skal jeg faktisk gjøre neste gang!!!!
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 "Hvordan skal jeg la henne forstå alvoret i dette???" Du kan: - snakke med ho om det, og sei at dette i grunnen er ei sak for barnevernet, skjer det igjen, så ta kontakt med dei, slik at folka kan få litt oppfølging. Eller: - Send ei bekymringsmelding til barnevernet, så dei tar kontakt, så kanskje ho skjønnar at ho må skjerpe seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå