Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 lurer bare på en ting i forhold til arv. min far sitter pr dags dato i uskiftet bo. nå vurderer han å gifte seg med en utenlandsk dame som er knapt halvparten så gammel som han. Hvordan blir det da med arven til meg og søsken om min far dør? kan han skrive testamente og sørge for at hun ikke stikker av med nesten alt? (halvparten + 1/3 del av den andre halvparten?) og kan han gjøre oss søsken arveløs om vi nekter han å sitte i uskiftet bo lenger?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 han bør foreta skifte - det anbefales og det er snakk om at det skal bli lovpålagt slik at det ikke skal blir krøll med morsarven deres (i dette tilfellet) SKIFT FØR NYTT EKTESKAP!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Han kan ikke gjøre dere arveløse og dere har krav på deres del eter loven selv om han er gift på nytt. Dere kan vel også, som "særkullsbarn" kreve at hun ikke får sitte i uskifte dersom han faller fra. (uten at jeg er helt sikker på det)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 ja jeg kommer til å forlange morsarven før et eventuelt ekteskap. vet ikke hvor mye det er snakk om, bare at han sier at det er ikke så mye. (men han skulle absolutt sitte i uskiftet bo den gangen): skal det være notert noen steds hvor mye morsarven er på da eller? Og noen som vet om han kan testamentere bort større del til oss enn det hun vil få ved en eventuell arv etter bare han? skrive kontrakt eller noe, før ekteskapet? HI
Gjest -<<- Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Det er ingenting i arveloven som tilsier at ektefelle vil få "halvparten + 1/3." Ektefelle arver 1/4 av totalverdiene og minimum 4G. Livsarvinger, altså barna, arver resten. Han kan ved testamente frata henne arveretten, men det er en betingelse at hun skal ha blitt gjort kjent med dette testamentet før hans død for at det skal være gyldig.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 ok, da har jeg tydeligvis misforstått. Pappa sier også at hun kan få 4G. Og mulig han ville skrevet en kontrakt på forhånd. Men han surnet av da jeg sa jeg ikke ville la han sitte i uskiftet bo. Nå vil han vist at vi ikke skal få noe etter morsarven. Den var visst på omkring 200 000 til sammen. Men han mener at summen som er satt er for høy. Men kan han testamentere alt han eier til veldedighet da? trodde ikke det. HI
MrsMilla Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 Om hun gifter seg med ham, kan hun faktisk sitte i uskiftet bo uansett om særkullsbarna protesterer...
MrsMilla Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Han kan ikke testamentere alt han eier til veldedighet siden han har barn. Selv om han gifter seg med den nye damen skal dere barna ha 2/3 av arven om han dør. Kona skal ha 1/4, og resterende kan han testamentere bort. Men om de får barn, vil de barna være med på arven av de 2/3... og kona kan sitte i uskiftet bo...
Slumdog Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Nei det stemmer ikke Mrsmillamor... Naar det er saerkullsbarn med i bildet kan de kreve at det skiftes med den nye kona naar faren doer, hun kan IKKE kreve aa sitte i uskiftet bo. Den nye kona kan avskrives med 4G som er ektefelles minstearv. Det maa gjoeres i testaments form og kona maa opplyses om det paa forhaand. Veldig lurt aa ha testament i tilfeller med nye ekteskap etc., man kan unngaa mye unodvendige og vonde problemer med aa ha det i orden paa forhaand. Om faren din maa skifte med dere foer han gifter seg paa nytt er jeg usikker paa, men jeg tror han maa det... Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 *hun kan ikke sitte i uskiftet bo, det er helt på det rene. særkullsbarn(som dere i dette tilfellet blir) må samtykke hvis hun skal ha rett til det *om han og den nye kona eventuelt blir skilt etter ei stund, kan han kreve skjevdeling, alle verdier som han tok med seg inn i ekteskapet, kan han ta med seg ut igjen, det er bare det de skapte i fellesskap som skal deles på to. er usikker på om denne skjevdelingsregelen også kan påberopes av dere dersom han skulle gå bort, men vil tro det. *uansett: krev morsarven din du! det er nok det aller enkleste...
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Han kan bare råde over 1/3 i testamentet, det er kjent som "den frie tredjedel".. har han ikke skrevet noe testamente går denne arven mest sannsynlig til barna. får de noen barn i lag, kan den nye kona fortsatt ikke sitte i uskifte ovenfor dere!!! hun kan bare sitte i uskifte ovenfor egne barn... altså det er ingen mulighet overhode for at hun skal kunne sitte i usikfte med fars og morsarven din!
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Her var det mye rare svar. Om han gifter seg får han IKKE lengere sitte i uskifte og må gjøre opp arven med dere. § 23. Retten til uskifte fell bort når attlevande ektemake gifter seg. Hentet fra Arveloven.
Reveenka Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Hva er det med disse kara, som absolutt skal inn i nytt ekteskap, og som gjerne vil prioritere ny kone før sine egne barn...? vel - han kan gifte seg, men da er det opp til dere om han kan fortsette å sitte i uskiftet bo. Hvis dere krever skifte når han gifter seg, så må han skifte. Lar han være å gifte seg, kan dere ikke kreve skifte. Morsarven deres beregnes ut fra boets verdi på skiftetidspunktet, ikke tidspunktet da din mor døde. Har akkurat vært gjennom samme problemstilling. Her løste det seg ved at vi lot det gå lang tid uten å ta det opp, og etter fire år ønsket han selv skifte på skikkelig vis, uten å prøve å forfordele oss slik han "truet med" den første tiden...
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Dytter denne opp så Hi skal få med seg dette.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Vet ikke hva det er jeg nei. Bare at min far er supervanskelig å snakke med når det gjelder penger. Blitt utrolig mye styr syns jeg da, ut av ingen ting. Her er det jo faktisk snakk om dame som han ikke kjenner engang, og som trolkig ser på dette som sin inngangsbilett til drømme-vesten. Stakkars. Men om vi ikke krever skifte før han gifter seg, kan vi altså kreve det etter at han har giftet seg? eller er det for sent da? Hvis de skal være sammen, tror jeg de må gifte seg, siden hun har ikke oppholdstilatelse. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå