Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Har ikke lest hverken eller, noen som vil forklare meg kort hva forskjellen på det gamle og det nye T. er og hvorfor Gud var så blodtørstig?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Det gamle er før Jesus og det nye er etter. OG han var da ikke det.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Sånn jeg har forstått det, så fantes det ikke tilgivelse i det gamle testamentet. Det har vi fått pga av jesus døde på korset for å ta våre synder på seg. eneste vi trenger å gjøre er å be om tilgivelse, så skal vi få det. I det gamle testamentet måtte gud straffe menneskene siden det ikke fantes tilgivelse..
Gjest -<<- Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Det kommer jo an på hva man definerer som ondskapsfullt. Guden, som den fremstår i det gamle testamentet, var rimelig brutal og opptatt av total underkastelse. Gjorde man ikke som guden befalte, kunne man greit bli slaktet med hele sin slekt og få hjembyen brent; fikk ikke guden viljen sin av en hersker kunne den godt finne på å drepe en haug spebarn i herskerens rike osv. Det nye testamentet er der Jesus kommer inn i bildet, og han vektla i følge bibelen i langt større grad ting som forståelse, kjærlighet og tilgivelse.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Gud var mer grusom, men ikke ond. Menneskene ble straffet for sine synder på en mer direkte måte, en kan si at Jesus var en ny taktikk og et forsøk på en mykere linje. Han skal alltid ha elsket menneskene, noe som var opphavet til det onde da engelen Lucifer ble sjalu.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Men er ikke Satan en ond makt på lik linje som Gud er en god makt? Lucifer er jo en engel... fallen, men dog.. HI
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Lucifer (som betyr "lysets engel") var opprinnelig en av de englene i Guds nærhet som hadde høyest "rang". Men Lucifer "satte seg selv høyt" og gjorde opprør mot Gud, viste ingen angervilje eller vilje til å bøye seg under Guds vilje, ble derfor støtt ut av Himmelen (Guds nærhet) og valgte sin posisjon som Satan, Helvedes fyrste. Hvor han stadig fortsetter sitt opprør.... All synd er i sin "grunnform" OPPRØR MOT GUD. At "skapningen" (mennesket, i syndig skikkelse) forteller "Skaperen" (Gud, Jahve), hvordan Han "burde gjort". Og anfører og "forbilde" for dette opprøret er Lucifer/Satan.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Du får lese Bibelen, og bestemme selv hva du synes. Gud er den samme i dag som han var for 10 000 år siden. Men istedenfor å spørre her, kan du vel lese Bibelen? Det har jeg gjort, og der var det mye blod, krig og tårer gitt. Interessant å se den røde tråden fra GT til NT! Jeg har lært mye fra den boka.
Miss Misantrop Skrevet 14. juni 2009 #11 Skrevet 14. juni 2009 Ren nygjerrighet; Dere som mener at Gud ikke var ond i GT. Syntes dere det er rettferdig å straffe i 10 generasjoner. La koner lide for mennene deres sine feil, ta liv av små barn? Jeg kan ikke se noen god Gud i GT.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Jeg synes menneskene var grusomme i GT jeg. Nesten like grusomme som i dag. Men bare nesten.
Miss Misantrop Skrevet 14. juni 2009 #13 Skrevet 14. juni 2009 Faktisk har antall drap i befolkningen (prosent altså) gått nedover siden tidenes morgen. Det var foreksempel 5 ganger mere sansynelig å bli drept på indianernes storhetstid i usa en i dagens usa.
hval12 Skrevet 20. mai 2013 #14 Skrevet 20. mai 2013 Nja, han var verken ond eller god. Han hadde menneske hjerne. Det vil si at vis han ikke fikk viljen ble han sint. Han syndet like mye som et menneske. Han var nyfødt da. Da er en ikke like smart. Han straffet israel folket med giftige slanger, rett og slett for de klagde. Gud gadd jo ikke å høre på masingen deres, men han gjordet det godt igjen, så folka på en stang, så ble de frisk igjen. I en annen historie er han urettferdig. Det var en snill mann som bodde i en by med mindre snille. Gud ødela hele byen, og ødela alle tingene, den snilles ting og. Så han måtte flytte uten kone og barn, de døde i GT fordi at de ville ikke miste huset og sauene sine. Så Gud er ikke ond, men grusom og frekk søvnig lat krabat som sover i skyene. Men jeg er agnostiker, men slik tolker jeg Gud om han fins ^
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #15 Skrevet 20. mai 2013 Gud er ond i hele bibelen han. At folk finner noe trøst i å tro på det grusomme eventyret der fatter jeg ikke. Anonym poster: 39360fba2b1b41fbe497b8469abe5cb4
hval12 Skrevet 20. mai 2013 #16 Skrevet 20. mai 2013 Gud er ond i hele bibelen han. At folk finner noe trøst i å tro på det grusomme eventyret der fatter jeg ikke. Anonym poster: 39360fba2b1b41fbe497b8469abe5cb4 Det er sant det! Religion kan ødelegge helsen mente en russer som levde før i tiden. Jeg er rett og slett enig med deg og med russeren.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. mai 2013 #17 Skrevet 20. mai 2013 Men er ikke Satan en ond makt på lik linje som Gud er en god makt? Lucifer er jo en engel... fallen, men dog.. HI Lucifer er ikke nevnt i bibelen. Det er en hel del myter knyttet til bibelen som lever parallelt med den. Satan tar først form i det nye testamentet, i det gamle er han mer en motvekt til Gud som er god. Gud er heller ikke ond i det gamle testamentet men moralen er annerledes enn det nye. Der er mer øye for øye og straff for dine handlinger. Ikke noe vend det andre kinnet til.
hval12 Skrevet 20. mai 2013 #18 Skrevet 20. mai 2013 Men er ikke Satan en ond makt på lik linje som Gud er en god makt? Lucifer er jo en engel... fallen, men dog.. HI Lucifer er ikke nevnt i bibelen. Det er en hel del myter knyttet til bibelen som lever parallelt med den. Satan tar først form i det nye testamentet, i det gamle er han mer en motvekt til Gud som er god. Gud er heller ikke ond i det gamle testamentet men moralen er annerledes enn det nye. Der er mer øye for øye og straff for dine handlinger. Ikke noe vend det andre kinnet til. Litt mer konkret, er du snill? Jeg forsto ikke din siste setning. "Øye for øye" og "ikke vendt kinnet til."
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2013 #19 Skrevet 20. mai 2013 Det er jo subjektivt hva man vurderer som ond. Jeg vil påstå det f.eks er relativt ondt å drepe alle førstefødte guttebarn i et land fordi man er sur på kongen i landet. Anonym poster: a551b194f0eef48250962d13638f1c6c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. mai 2013 #20 Skrevet 20. mai 2013 Men er ikke Satan en ond makt på lik linje som Gud er en god makt? Lucifer er jo en engel... fallen, men dog.. HI Lucifer er ikke nevnt i bibelen. Det er en hel del myter knyttet til bibelen som lever parallelt med den. Satan tar først form i det nye testamentet, i det gamle er han mer en motvekt til Gud som er god. Gud er heller ikke ond i det gamle testamentet men moralen er annerledes enn det nye. Der er mer øye for øye og straff for dine handlinger. Ikke noe vend det andre kinnet til. Litt mer konkret, er du snill? Jeg forsto ikke din siste setning. "Øye for øye" og "ikke vendt kinnet til." Begge er uttrykk fra bibelen. 38 Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann.’ 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.
hval12 Skrevet 20. mai 2013 #21 Skrevet 20. mai 2013 Men er ikke Satan en ond makt på lik linje som Gud er en god makt? Lucifer er jo en engel... fallen, men dog.. HI Lucifer er ikke nevnt i bibelen. Det er en hel del myter knyttet til bibelen som lever parallelt med den. Satan tar først form i det nye testamentet, i det gamle er han mer en motvekt til Gud som er god. Gud er heller ikke ond i det gamle testamentet men moralen er annerledes enn det nye. Der er mer øye for øye og straff for dine handlinger. Ikke noe vend det andre kinnet til. Litt mer konkret, er du snill? Jeg forsto ikke din siste setning. "Øye for øye" og "ikke vendt kinnet til." Begge er uttrykk fra bibelen. 38Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann.’39Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til.40Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også.41Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham.42Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg. Vis noen hadde stjålet genseren min, så ville jeg kjøpt en ny. Og jeg ville ikke gitt buksen min, da går det for langt! Vis tyven hadde stjålet noe verdifult og urasattelig, så hadde jeg ringt til politiet. Vis noen hadde slått meg, så hadde jeg anmeldt dem. Kanskje jeg ikke gjør det riktige, men det kan jeg ikke alltid noe for. Vis Gud virkelig har skapt meg med asperger syndrome så får han ta litt av konsekvensene selv og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå