Gå til innhold

Dere som utviklet svangerskapsforgiftning,og Hellp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utvikler man alltid svangerskapsforgiftning før man får hellp?

Hadde begge deler i forrige svangerskap,men kom plutselig på å tenke på dette nå..

Hellp kommer ikke sånn plutselig uten sv.forgiftning først eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med erfaring?

Skrevet

Jeg ble innlagt med hellp i uke 26 med førstemann, og det var hellpsymptomene som kom først/sterkest. Jeg hadde 1+ i protein og undertrykk på 80 den første dagen som jeg hadde sinnsyke leversmerter, men om hellpen kom først vet jeg ikke. De kom vel kanskje samtidig, men hellpen kom sterkest i starten. Det var hvertfall proteinen som etterhvert ble utsalgsgivende årsak til at barnet måtte ut. Mener å ha lest ett sted at hellp også kan oppstå uten at man er gravid, samtidig så kan svangerskapsforgiftningen utvikle seg til hellp? Høna eller egget? Begge deler kanskje?

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Jeg trodde HELLP VAR en type svangerskapsforgiftning, jeg..altså forgiftningen HELLP. Jeg hadde alvorlig sv.forgiftning..

Skrevet

Ok,takk for svar! Fikk hellp etter fødsel sist,gikk 10 dager over tiden..Så sjangsene for å få det denne gangen er vell minimale,eller hva tror dere?

Skrevet

Jeg fikk det hvertfall ikke igjen denne gangen og det er størst sjanse for å få det igjen dersom man får det før uke 32 eller 30 (40 %), så vi får krysse fingrene for at det går like fint for deg. Hør hos jordmor om å få komme ofte og sjekke blodtrykk og urin så har du jhvertfall litt kontroll selv. JEg fikk komme hver uke, og syntes det var betryggende.

Når jeg skrev i innlegget lenger opp at det var proteinene som gjorde at jeg måtte ta keisersnitt så mente jeg at det var hellpen som var sterkest i starten, men til slutt så var det preeklamsisymptomene som var sterkest.

Lykke til videre

Hilsen 28+1 med førstemann og gravid på nytt ( har bare skifta nick i mellomtiden siden det er noen uker siden jeg var gravid

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Hmm...visste ikke at det hadde noe å si hvilken uke du fikk det i? Jeg trodde bare man hadde en større sjanse for å få det igjen når man først hadde hatt det en gang. Dumt for meg hvis det er tilfelle da.

Mamman til gullet og klumpen, fikk du førstemann i uke 28 da?

Skrevet

"Ved et nytt svangerskap angis risikoen for HELLP-syndrom å være 3-4%. Ved tidlig start i svangerskapet, før 32. svangerskapsuke, er det funnet gjentakelsesrisiko på 42% i neste svangerskap." Hentet fra http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=19437

Ja, jeg fødte 28+1. Legen mente at lungemodningsprøyta hadde så mye steroider som også tok en del symptomer på hellpen. Den effekten varte en ukes tid, og da fikk jeg en ekstra dose for å holde enda litt til, men så var det slutt.

Skrevet

Jeg hadde litt høyt blodtrykk ikke noe galt med urinen. Fikk vann i kroppen.

Begynte å få smerter i magen, høyt oppe. legevakt en lørdag kveld, den legen kjennte tydeligvis ikke til HELLP, for jeg fikk beskjed om at det måtte være sure oppstøt/ta syrenøytraliserende. Nå husker jeg ikke hele om det var tirsdagen etter, eller den neste der jeg ringte legen min. Han visste heller ikke hva dette var, og fikk time onsdag hos ham. Han ringte sykehuset, og blodtrykket kombinert med magesmertene fikk de til å tenke HELLP. inn på sykehuset, de fant spor av HELLP, og jeg fikk bli natten over, fordi jeg bodde langt unna. Blodprøvene neste dag var ok, og jeg ble utskreven. Lørdag var det på`an igjen...og tilbake.. Da ble prøvene verre, og keisersnitt sødag kl 07.00. Da var jeg 34 uker på vei, men poden var stor, 2,5 kg. Fikk ikke noe mer problem med HELLP`en... Men jeg har hørt at en kan få det etter fødsel også??

Ble gravid igjen året etter, mistet i uke 9. Da ble det tatt prøver av meg, og jeg har protein D(c?) mangel... Av den grunn vil jeg måtte ta sprøyter mot blodpropp om jeg blir gravid igjen, men vet igrunnen ikke om det hadde noe sammen heng med HELLP..

Så hos meg kom det vel ganske plutselig??

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Takk:) Her det står det spesifert hellp da, gjelder kanskje ikke 'bare' svangerskapsforgifning?

Det var nytt for meg at de sprøytene kunne ha innvirkning sånn, lærer stadig! Hvor stort var ditt lille gull da?:) Jentene mine måtte ut i uke 29, ei på 700 gram og ei over dobbelt så stor

Skrevet

Dersom svangerskapsforgiftning oppstår før 30. uke hos førstegangsfødende, kan risikoen for svangerskapsforgiftning ved senere svangerskap være så høy som 40%. Kvinner som har født før, har enda høyere risko for svangerskapsforgiftning ved neste graviditet.

det står her

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2651

Jeg finkjemmet alt jeg kom over av hellp og sv.sk.forg da jeg ble gravid på nytt :o) var helt sikker på å få det igjen- men det gikk jo bra.

Gutten min var 986 gram, nå er han 3 1/2 år og 11 kg (spiser som en spurv)

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Takk for info! Da går det jo ut på det samme.. Så godt at du slapp unna dette andre svangerskapet da! :-)

Uff ja, minsta mi er 8,5 kg, de er to og et halvt. Hun skal få peg etterhvert da, håper det vil hjelpe. Er gutten din frisk og rask ellers da?

Skrevet

Ja, han er helt frisk ellers, ikke fått noen mèn annet enn spiseproblemene.

8.5 kg var ikke mye nei, det er ganske frustrerende.... Får lyst til å presse maten inn noen ganger, men det er jo ikke akkurat lurt. Vi har gått til ernæringsfysiolog før, og har fått time på ahus nå til uken pga spisinga. Jeg lurer litt på hvordan bruken med veksthormoner er, for jeg ønsker virkelig ikke at han skal være 2 hoder mindre enn alle andre når han begynner på skolen (redd for at han skal ertes og dårlig selvtillit) eller at skal være 150 høy som voksen. Menn skal jo gjerne være litt høyere.

Jeg trodde ikke de satte inn peg når de var flere år jeg.... men har jo ikke akkurat satt meg inn i det. Hvilke tanker har du om det? Gleder du deg eller gruer deg?

Nå går jeg forresten og legger meg og får ikke svart noe mer i kveld, men skriv gjerne så kan jeg lese hva du har svart i morgen, eller send sånn personlig melding (eller hva det nå heter)

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

sender pm:-) Dette ble jo storslagen kupping av tråden din 'Goofy', sorry!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...