Gå til innhold

2 år og så utrolig forsiktig og redd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 2 år og 2 mnd er frisk og rask, et vakkert barn som ifølge barnehagepseronalet er frampå og tøff. Men min opplevelse av henne er at hun er veldig trygg så lenge hun er i vandte omgivelser. Når vi er ute blant folk eller finner på noe utenfor hjemmet er hun utrolig sjenert, svært forsiktig og litt redd. Vi ønsker ikke at hun skal føle seg på denne måten, særlig da de fleste andre barn i denne alderen virker så utrolig mye mer frampå og tøffe når det kommer til nye ting.Hun må ikke bli kjørt over av andre.

I dag var vi i en stor fornøyelsespark her i området med masse andre barn på hennes alder. Men hun var bare redd, og turde ikke sitte på noen små karuseller sammen med mamma og pappa. Litt frustrerende, synes vi. Særlig på hennes vegne, siden hun blir så lei seg av å ikke bli med på ting.

Hva kan vi gjøre for å tilrettelegge dette for henne?

Er dette helt unormalt for barn i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er helt normalt vet jeg ikke men det var som om jeg skulle skrevet det selv. Mi jente er akkurat på samme måten, bortsett for at hun faktisk er litt forsiktig i barnehagen også. Aner ikke helt hva jeg kan gjøre for å tilrettelegge for henne men har bestemt meg for å ikke presse henne til noe hun ikke vil. Av og til hjelper det å ha med litt rosiner eller godsaker rett og slett for å avlede at noe er skummelt, da glemmer hun seg litt, men kan jo ikke gjøre det hver gang.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Akkurat sånne er ene tvillingjenta mi også, helt ulik fra sin tvillingsøster som er veldig uredd og hypersosial ( og 3 kg og 10 cm mindre ;)

Jeg har vel kommet frem til at noen bare er sånn, forsiktige og sjenerte, og trenger litt ekstra tid på seg. Barn er jo forskjellige de også, akkurat som vi er. Nytter i hvert fall ikke å presse dem, men gi dem mye erfaring med andre mennesker og sosiale situasjoner..

Jeg var forøvrig sånn jeg og da jeg var liten, gjemte meg under skjørtet til moren min..men det har jeg sluttet med for ganske lenge siden:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...