Gå til innhold

er det 54 el 56 uker vi får??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man skal ha 80% dekning?? og føder i sept? Og kan far ta 3 uker med en gang, slik at han har evt da 7 igjen til senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Eg og skal ha i september. Desse reglane er ikkje til å bli kloke av, tenkte eg skulle ta meg ein tur på Nav å snakke med dei om dette. Eg er blitt sjukmledt no, pga bekkenløsning, og dvs atte eg har 5 veker ferie tilgode som eg vil nytta i permisjonstiden min. Faren har vel rett på 10 veker permisjon, og han har rett på 2 veker etter fødsel med elde uten lønn. Min har med, jobbar i statleg bedrift. Bra!! Men kor mange veker me har lurere eg og på. Eg og skal ta ut 80% dekning. Håpa nokon har litt peiling på dette og kan gi oss gode råd.Eg startar min permisjon 01.09.09 når må eg da starte igjen tru??

Bra innlegg!

Skrevet

Du får 56 uker perm, minus farens 10 uker, dvs 46 uker perm. Vær obs på at om du føder FØR termin så faller de 3 ukene før termin bort så det vil si at i praksis har man 43 uker perm ETTER termin. Fedrekvoten kan tidligst tas ut seks uker etter fødselen (unntak ved flerbarnsfødsel).

Se: http://www.nav.no/page?id=1073743648 (gammelt skjema, ikke riktige ukeantall på disse).

Skrevet

Alle som føder 1. juli 2009 har rett til 46 uker med 100% og 56 uker med 80%. Mor MÅ ta 9 uker; 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Far MÅ ta 10 uker. Resten kan foreldrene dele seg i mellom. Far har iflg arbeidsmiljøloven rett til 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødsel, dette i tillegg til de 10 ukene. Mange får lønn i de to ukene i forbindelse med fødsel, med det er opp til kollektivavtalen mellom arbeidsgiverorganisasjonen og arbeidstakerorganisasjonen.

Skrevet

Far kan ikke ta fedrekvote før 6 uker ETTER fødsel.

De to ukene velferdspemisjon etter fødselen har ikke noe med foreldreperm og gjøre.

Det er lovfesten gjennom arbeidsmiljøloven. Noen får lønn disse to uken og andre ikke. det kommer helt an på arbeidsavtalen hans.

Dersom barnet fødes etter 1 juli gjelder de nye reglene om 10 uker fedrekvote. 56 uker/80%

Skrevet

så da betyr det at far egentlig har 12 uker da?? Men hva hvis arb plassen ikke bet lønn disse 2 ukene, Må man gå ulønnet da? eller kan man ta av disse 10 ukene som er lønnet?

Skrevet

Ja da må han ta ulønnet perm dersom han vil være hjemme. Eller bruke ferieuker.

Nei man kan ikke ta av de "10 lønnede" ukene. De ti fedrekvote ukene kan ikke tas før 6 uker etter fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...