Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Har ikke samfunnet bevist at det spiller ikke noen rolle hvor gammel man er. Jeg er ingen fan av unger før man har fått utdanning og jobb, men det kan skje ganske tidlig! Jeg er 24, utdannet lærer og samboer. Vi har stabil økonomi og har et nytt hus. Det er ikke alle som må bruke hele 10 år på å feste fra seg eller på å finne den man vil dele livet med. Jeg sier ikke at korthuset ikke kan falle sammen, men jeg vil jo si at vi har greid oss ganske bra. En av mine bestevenninner er 34 og fikk barn samtidig som meg. Hun har akkurat det samme. Hun ventet, jeg gjorde ikke det. Poenget mitt er rett og slett at folk er inne er utrolig raske til å dømme. Og det gjelder alt. Er det ikke på tide å skjønne at vi er forskjellige og ønsker forskjellige ting her i livet! Det er en grunn til at samfunnet går rundt. Nå får jeg sikkert masse pes, men jeg begynner bare å bli utrolig lei av at folk ikke greier å se at det at vi er forskjellige faktisk er en positiv ting.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Jeg er sååå enig! Har utdanning, jobb, hus og baby! Blir 21 nå til høsten. Føler meg klar for å ha en baby, har gått veldig bra også!! Planlegger å begynne på nr 2 snart, hvis den ikke allerede har flyttet inn i magen da...... Det får vi se om 1.5 uke... Stå på, både unge og "gamle" mødre. Er selv ingen fan av de som er 14-17 og får barn da! DET er for ungt. Jeg mener selv at jeg har levd et bra liv før jeg fikk barn. (har et ENDA bedre liv nå! men folk sier at man må leve livet før man får barn) Har ikke fått reist SÅ mye, men nok til å ha vært i 7 land. Har vært sammen med samboeren min i over 5 år. Og det blir nok et bryllup før jeg er 23 også =)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Enig :-) Men folk har vell ikke større problema i livet sitt enn at dm må lage dm sjøl, me sånne hjerneløse diskusjona ;-)
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 Og det går an å få unger under utdanningen også ;-) Blir mer oppgitt over de som later til å tro at om man før barn før men er ferdig utdannet, så er man dømt til å være kassedame på Rema (ikke ille opp mot de som er det altså!) for evig. Det går faktisk an å utdanne seg selv om man har barn, det har jeg god erfaring med selv også :-)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Ja,d ska være visst Alva :-) Æ kjøre på me 2 fulltidsstudium nu æ, e ferdig som farmasitekniker, men va 3 ei stund å ;-) Å gutten min e bare 7 mnd:-) Går så fint atte, man klare d man vil!! :-) Å livet ikke over når man får barn, det e da d bynne!! :-)
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Ja, så lenge man er voksen i hodet og økonomisk og emosjonelt i stand til å ta vare på et barn så spiller vel alder ingen rolle. Men jeg må si jeg er skeptisk til de under 18 år som får barn, og de som ikke kan forsørge seg selv og et barn - spesielt hvis de planlegger graviditeten...
prekæs Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 Problemet er at man oftest tar seg nær av slike ting som ung. Eldre har oftere lært å bære over med slike kommentarer og gidder ikke bli fornærmet over slikt.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Problemene er vel i hovedsak at noen folk stikker nesa si for langt opp i andre folks business, og at endel ikke klarer å se at det er forskjell på folk. Og det går begge veier - både når det gjelder kritikk av unge og eldre mødre (egentlig er det vel et problem i diskusjoner generelt). Folk er forskjellige, og denne diskusjonen blir folk uansett aldri enige i. Så den kan like godt legges død :-)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Og ofte er unge mødre innmari paranoide og tror folk ser ekstra stygt på deg når ungen griner.......... må være litt slitsomt egentlig å ha det sånn. Tror folk stikker seg like mye oppi hva man gjør uansett.
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. juni 2009 Jeg tror ikke at det har noe med å være ung eller gammel å gjøre. Jeg tror at alt dette er preget av hva du har opplevd og vært igjennom, en 40åring kan være like usikker som en 15 åring og en 25 åring kan være like sikker som en 40 åring. Vi har alle våre historier og er preget av det, påtide å se at det går ikke ann å stemple hverandre. Vi er alle mødre og gjør forhåpentligvis det beste vi kan. HI
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2009 Så flott for deg:) Vi har store planer om å begynne med nr 2 etter sommeren:) Gleder meg:)
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Enig med Mylian. Etter å ha lest her inne hva enkelte av de yngste mødrene innbilte seg at andre tenkte så turde jeg knapt å se på babyene deres da jeg gikk på helsestasjonen ;-) Ventet å finne et "Kjerringa sendte meg stygge blikk"-innlegg da jeg kom hjem - he he.
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. juni 2009 Helt enig der. Jeg tenker vel litt i forhold til økonomien og hele den biten med å få unge før man er 18. Jeg tror nok at man kan være god mor uansett, men jeg tror man har større sjanser til å ha økonomiske forutsetninger når man er eldre enn dette. 18 er du ferdig med vgs eller har et år igjen. Da skal det fremdeles 2 år igjen før du eventuelt er ferdigutdannet. Høyskole blir litt annerledes, det samme gjelder jo etterutdanning, man dropper jo ikke dette fordi man har barn. Skal ta etterutdanning i høst nemlig;) HI
klovnebukse Skrevet 14. juni 2009 #14 Skrevet 14. juni 2009 Så rart at du kan si: "Poenget mitt er rett og slett at folk er inne er utrolig raske til å dømme. Og det gjelder alt. Er det ikke på tide å skjønne at vi er forskjellige og ønsker forskjellige ting her i livet! Det er en grunn til at samfunnet går rundt." samtidig som du sier"Jeg er ingen fan av unger før man har fått utdanning og jobb, men det kan skje ganske tidlig!" Altså er det greit å få barn når man er ung så lenge man har utdanning og jobb først. Det blir jo på en måte å se ned på dem som har barn selv om de ikke har utdanning eller jobb (uansett alder).
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. juni 2009 Kan godt være sant det der, men skjønner ikke hva det har med denne saken å gjøre. Da stempler du igjen nemlig. Som oftest betyr flertallet og hvilken forskning har du i bakhånd for å kunne påstå dette? Blir jo synsing ut ifra hver persons erfaring med unge mennesker det der. Jeg har folk på min alder som er totalt uansvarlige og folk som er totalt motsatt, jeg ville aldri sagt at generelt er det sånn eller sånn. Samme gjelder det å være sikker på seg selv eller ikke. Påvirkelig er vi nemlig alle sammen.
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #16 Skrevet 14. juni 2009 Jeg sa det bare fordi jeg kom på det... Slapp av. Har brukt denne siden av og på i 5 år, og er helt enig med prækes at det virker som om mange av de yngre er veldig i å tolke andres meninger. Gjelder selvfølgelig ikke alle - men jeg kjenner personlig ingen så unge mødre, og må basere meg på inntrykk fra denne siden.
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 14. juni 2009 Hvis du ser lenger ned så skjønner du bedre hva jeg mener. Jeg arbeider på ungdomskole og har elever der som har snakket om barn. Litt den biten jeg tenker på. Betyr ikke at du ikke kan være en god mor uansett, det har jeg nemlig også eksempler på, men jeg mener at man kan ha større forutsetninger økonomisk hvis man er eldre enn 18 + når man får barn.
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #18 Skrevet 14. juni 2009 Jeg tror faktisk egentlig det ligger noe annet under denne debatten jeg, og det er oppfatningen av omsorgsevne. Og der blir unge mødre svertet mye, fordi det ofte også er de som roper høyest når noe er galt. De blir også svertet godt gjennom programmet ved samme navn på TVNorge. Mange sitter med et inntrykk av unge mødre som overføres til majoriteten på bakrunn av egne erfaringer. Jeg er "midt i mellom", her jeg bor er jeg ung, i forhold til landsgjennomsnitt er jeg vel ganske gjennomsnittlig, med mine snart 27 år og to barn. Og jeg er en av de som kjenner noen unge mødre, og på bakgrunn av det har gjort meg opp mine meninger om unge mødre. (og da mener jeg ikke 24, jeg mener godt under 20 og gjerne til og med ikke myndig.) Og meningene mine er vel egentlig veldig svertet av de erfaringene jeg har, sammen med en generell mistillit til at så unge mennesker skal ha ansvar for andres liv, et lite barn. På den annen side kjenner jeg jo også flere som gjør en fantastisk jobb som unge og til og med umyndige mødre, uten at dette affekterer min helhetsoppfatning av de som får barn i veldig ung alder.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 14. juni 2009 #19 Skrevet 14. juni 2009 Jeg tror det er et poeng i at man er mer usikker når man er ung - men det handler nok også mye om erfaringen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg nok var noe paranoid og usikker når jeg fikk nr 1, men føler meg mye mer sikker nå med nr 2, og føler heller ikke at noen ser på meg. Det kommer nok av at jeg har fått mer selvtillit som mamma, og vet med meg selv at jeg takler rollen. Hilsen forholdsvis ung mor :-)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 14. juni 2009 #20 Skrevet 14. juni 2009 Men det er jo ikke rart. Her inne går det ofte innmari hett for seg og man sier ting som man ikke ville sgt i virkeligheten. F.eks om jeg kom og sa at "Hva syns dere om navnet "rtjetekjtertk"" så hadde jeg sikkert fått verre kommentarer her enn jeg noengang ville fått "der ute" - så er vel mye der overtolkningen kommer ifra.. Har kun hatt 1 dårlig opplevelse irl fra "gamlinger"(høøh;-p) og det var fra helsestasjonslegen som jeg byttet ut med en gang.. Tror fokuset er mye større her inne også....
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 14. juni 2009 #22 Skrevet 14. juni 2009 ...og som Mylian sier, kritikk mot unge/modne/alle-slags-mødre er nok hardere her inne enn i "virkeligheten". Jeg var nok preget av dette når jeg ble mamma første gang, men ser jo nå at folk flest i det minste ikke uttrykker dette i virkeligheten. Jeg har ihvertfall ikke hørt noe snakk om min alder, verken av venner, familie eller bekjente. Og hva eventuelle fremmede måtte tenke om meg og min alder (som de ikke engang vet, jeg kan jo være en 30-åring som holder meg svært godt!) gidder jeg faktisk ikke bruke så mye energi på.
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #23 Skrevet 14. juni 2009 Ja, ikke sant. Mange (inkludert meg selv) bruker denne siden som en ventil og skriver ting de tenker, men som de aldri ville sagt i virkeligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå