Gå til innhold

Hvordan kan jeg bruke purre i maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stor purre i kjøleskapet, som begynner og henge litt med hodet. Jeg og mannen er glad i purre, men barna hater dette så det blir ikke brukt så mye som jeg gjerne vil.

Nå må jeg få brukt opp denne purra i løpet av uken som kommer, tips til hva jeg kan bruke den til?

I løpet av uken skal jeg i allefall ha dette på menyen

1. Ovnsbakt laks i kremet saus med hvitvin og urter (sausen er Toro)

2. Kokt torsk

3. Ostesnitzel

4. Taco

Punkt 4, vet jeg hvordan jeg får brukt purren. Har dere tips til punkt 1-3?

Andre retter dere tipser med bruk av purre?

Gi meg gjerne tips om bruk av den i saus, som gr.sak, kokt, stekt, ovnsbakt osv

Bruke den i feks lapskaus, gryter og gratenger går ikke så godt da barna omtrent får anfall av å se purre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, much ado for en purreløk:-p

Skrevet

Ja ;-)

Men poenget mitt er vel egentlig det at både jeg og mannen er så glad i purre, men siden barna hater dette, får vi det skjeldent.

Jeg har vokst opp med at purre er noe man bruker omtrent som løk og det vil si i gryter ol. Vi får jo ikke brukt det der pga ungene, så jeg er litt ute etter måter jeg kan tilberede og bruke purre på som er i type retter barna da kan velge bort (feks tilberedt som en selvstendig gr.sak eller i saus, da ungene ikke bruker så mye saus uansett osv).

Det er ikke så viktig for meg å spise opp akkurat DENNE purren, men er litt lei over a tjeg stadig kjøper dette inn fordi vi er så glad i det, men får aldri benyttet den, så nå vil jeg gjerne ha tips ;-)

Skrevet

Vi har alltid purre på når vi lager pølsepizza. Veldig enkelt bare å hakke opp og strø på. Og veldig greit hvis noen ikke liker purre for da kan du jo bare strø på halve f.eks.

Hilsen en som ikke er så gla i purre :)

Skrevet

Skjønner hva du mener. Jeg har også vokst opp med mye purreløk, synes det gir så god smak,

Pai med bacon og purre er godt! Men da er det ikke så lett å plukke ut for ungene..

Skrevet

lag hvit saus sammen med torsken, av hvetemel, smør og melk sammen med litt buljong, og så finhakker du purren og har i sausen - må putre så lenge at den blir myk, da tror jeg ikke ungene vil merke den - bruker hvertfall å lage det i pølsegrateng og skinkegrateng og da merker ikke minien noe til purren....

Skrevet

Æ bruke ha kyllinglår eller kyllingvinga me stekte nudla :-)

4 persona :

1 purre i små strimler, 250 g nudla, 1 stor neve peanøtter, 1 fedd hvitløk, 1 dl soyasaus og 4 ss fersk revet ingefær.

Kok nudlan å la dm renne av sæ. Stek purren og nudlan raskt i panna før du tilsette sausen bestående av soyasaus, finhakka hvitløk og fersk ingefær ;-) Strø peanøtter over tilslutt :-) Nammenam!!!

Om du syns d blir litt lite saus, kommer ann på kordan nudla du bruke, e d bare å ente ha litt buljong lammi eller mer soyasaus, gjerne me litt vann ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...