Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Jeg skal på 3 mnd kontroll snart med jenta mi og i brevet jeg fikk stod det at det skal tas noen vaksiner. Hvilke vaksiner er dette? Vi er litt usikre på om vi skal ta vaksiner eller ikke. Noen grunner for og imot?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 for vaksine: slik at vi i norge slipper sykdommern som blir utryddet om vi alle tar vaksiner!så enkelt er det faktisk. om alle hadde tatt vaksinene, så hadde vi sluppet tyfoid, kusma, polio,tuberkulose etc etc. disse er livsfarlig for barn, gravide, gamle etc. det er en liten pris å betale for å får et bedre liv i norge!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Men kroppen har jo sitt eget immunforsvar. Får man ikke bedre immunforsvar om man ikke tar sånt "dritt" i kroppen da?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #4 Skrevet 14. juni 2009 har ikke immunforsvar mot sykdommern man aldri har hatt. når vaksinen blir satt, får man døde bakterier fra evt polio i kroppen , slik at kroppen da lager sitt egen immunforsvar og blir resistent mot sykdommmen. man kan fortsatt bli syk av sykdommen, men kroppen har da bygt opp et immun slik at man ikke dør av det. slik "dritt" er faktisk livsnødvendig
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Dersom ditt barn ikke vaksineres vil hun/han antagelig ikke bli syk. Men det kan du da takke alle de andre for. De som vaksinerer barna sine. Man blir på en måte en "free rider" om man ikke vaksinerer. Men skulle uhellet være ute, og hun/han blir smittet, så kan du takke deg selv.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Åhh, den evige vaksine-debatten. Noe som engasjerer mange... Vaksiner du! Eller, hvis du velger å ikke gjøre det, aldri fortell det til noen, for da blir du sett ned på og baksnakket.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #8 Skrevet 14. juni 2009 Jeg og samboeren har alltid hellet mot å ta de vaksinene. Men vil ha grunner i mot også? Men hvilke vaksiner tas på 3 mnd kontrollen?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Åja, man får da sannelig dritt slengt etter seg om man velger å vaksinere ôg. You're damned if you do and damned if you don't. *sukker oppgitt*
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 men hvorfor velger noen å ikke vaksinere? HI
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #11 Skrevet 14. juni 2009 Noen mener at det er skadelige stoffer som kvikksølv bla i vaksinene. En annen ting som ofte trekkes frem av de som ikke vaksinerer er øket risiko for autisme ved vaksinering med MMR. Det er flere andre argumenter ôg, på vaksinedebatten pleier det ikke mangle på argumenter verken for eller imot vaksinering. Det er vanskelig, både de som vaksinerer og de som velger å ikke gjøre det vil jo bare sitt eget barns beste. Lykke til
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Grunnen til at barnedødlighet har gått ned er blant annet vaksiner. Det er en grunn til at meslinger, røde hunder, tuberkolose osv. nesten ikke eksisterer lenger.... Den berømte diskusjonen om autisme og mmr vaksinene (15 mnd) er tilbakevist. Det viste seg nemlig at legen som kom med disse "bevisene" hadde jukset litt for å si det sånn. Og er slik jeg ser det ansvarlig for de 1500 som dør av sykdommen i England fordi de er redd for vaksinen. Man vet aldri noen ting, og det kan eksistere negative og positive ting rundt vaksine, men jeg ser at konsekvensene for å ikke ta vaksinene er større enn å ta dem. Jeg vil ikke miste datteren min fordi jeg kanskje tror at det kan være mulig at.... En annen ting er at hvis ungen ikke tar vaksinene og du reiser til utlandet så er det enda skumlere.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 tuberkolosevaksinen har aldri vært særlig effektiv. Noe FHI også nå har innsett, og har tatt denne bort fra barnevaksinasjonsprogrammet. Det som er betenkelig at for 8 år siden da størstemann her skulle vaksineres, kunne en lese seg frem til dette på nett, men FHI ville ikke vedkjenne dette, og anbefalte denne vaksinen hele 8 år. Føler at hele FHI er en tunggrodd mafilignende organisasjon som hele tiden klarer å si seg selv imot. De har mistet all troverdighet etter alt som har vært i media di siste årene.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Hvorfor mener du at BCG(tuberkulosevaksinen) er ineffektiv? Jeg har fortsatt immunitet mot tuberkelbasillen i vaksinen, og har blitt utsatt for smitte(med en virkelig syk pasient, hvor tuberkulosen ikke var oppdaget enda) ved direkte kontakt(hudkontakt, og ikke munnbind) med smittestoffet. Jeg er fortsatt frisk flere år etter smitteutsettelsen. Og med tanke på at innvandrere ikke har samme vaksinasjonen som oss ang BCG, og dermed bringer smitte til Norge, så skulle jo antall tilfeller i Norge økt med innvandringen. Det gjør den ikke. Dette kan en se på statistikker over tilfeller, og leger som behandler tub.-pasienter observerer det samme. Jeg syns det er synd at BCG nå blir fjernet fra vaksinasjonsprogremmet. Denne får barna når de er 14-15 år, og ikke som små. Det er den som lager det arret på overarmen.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Alle kjenner vi en eller annen som faller utenfor all statestikk. Feks. bestefar røykte hver dag og levde til han var 100. Så da har sikkert DU hatt utbytte av vaksina. En annen grunn til at jeg er glad for at denne er borte, er fordi jeg selv fikk et STORT (ca 2x3 cm) arr av den. Dette arret har gitt meg smerter i 15 år. Men som sagt jeg er vel som deg, en som faller utenfor statestikken. Det er bare så jævlig å være den som havner på feil side.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 Ja, det er sikkert like jævlig å være de som blir syke fordi de ikke har blitt vaksinert, også. Kan være du hadde sagt enda flere stygge ord om det var tuberkulose du hadde fått. Eller blitt smittet av rubella som gravid. Eller at mannen din var steril pga at han fikk kusma som voksen... Tror du det?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 Har selv valgt å vaksinere. Vil heller angre på at jeg vaksinerte enn at jeg valgte å la være. Tenk hvis barnet får en av de mer alvorlige sykdommene? Vi er heldige i Norge som har et vaksinasjonsprogram og kan unngå en rekke sykdommer de dør av daglig i andre land!
Gjest Skrevet 15. juni 2009 #18 Skrevet 15. juni 2009 Nå er det nå engang slik at bcg vaksinering burde vært borte fra barnevaksinasjonsprogrammet for 30 år siden, slik som det var hos søta bror. Merkelig at vi i Norge måtte ha 30 års betenkningstid for å innse at det holder å vaksiner de som er i høyrisiko gruppen. Man blir ikke steril av kusma, man kan om mann får kusma og om mann er veldig uheldig, få redusert fruktbarhet. <- ref. FHI.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #19 Skrevet 15. juni 2009 Det er forskjell på sykdommer. Det er noe folk her inne ikke har skjønt virker det som. For eksempel ser ikke jeg poenget i å vaksinere barn mot barnesykdommer. Barnet ditt klarer seg fint, og for bedret immunforsvar ved å ha f.eks. kusma eller røde hunder. Det er ikke sant at disse sykdommene forsvinner dersom alle vaksinerer seg. De blir bare hissigere. Meslinger er en litt mer alvorlig sykdom, og dersom du velger å ikke vaksinere mot meslinger må du selv sette deg inn i hvordan denne sykdommen er. Jeg anbefaler deg i såfall å lese om antroposofisk medisin, som er en alternativ form for medisin, men antroposofiske leger har vanlig legeutdannelse i bunnen. Grunnen til det er at vanlige leger ikke er vant til å behandle meslinger, da det ikke finnes noe særlig av det. (Samme grunn som at man blir anbefalt å ta vaksiner hos hs og ikke fastlegen. Polio er IKKE en barnesykdom og har ikke noe godt for seg. Vi valgte å _utsette_ denne vaksinen til barnet nærmet seg tre år, da vi ikke har reist til områder med polio. Stivkrampe ser jeg ikke poenget med å ta før barnet er så stort at det leker og kan risikere å kutte seg stygt på rustent metall eller bli bitt av en hund. Tviler på at dette skjer før barnet begynner å gå. Motargumentet her pleier å handle om bilulykker.Kikhoste kan være veldig farlig frem til barnet er et halvt år gammelt. Men det vaksineres uansett ikke før ved 3 mnd. Vi valgte å ikke ta denne, da jeg føler at barn lever ganske skjermet når de er så små. Man kan selvfølgelig ikke helgardere seg mot smitte, så det må du føle på selv. Ellers råder jeg deg til å lese litt gamle tråder på vaksinedebatten. Søker du "statlig" informasjon vil det garantert helle for. Du kan lese boken "sannheten om vaksiner" eller "Barnets helse og utvikling" av Michaela Glöckler og Wolfgang Goebel. Sistnevnte bygger på antoposofisk tankegang. Noe av den kan virke litt utdatert/ gammeldags, men mye av den er fin. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå