<3Oktober-09&Juli-12<3 Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Hei! Jeg har begynt å regne litt på foreldrepenger og engangsstønad, og funnet ut at det vil lønne seg for meg å ta engangsstønaden istede for å gå ut i permisjon. For er det ikke slik at hvis man velger engangsstønad så har man mulighet til å jobbe? Grunnen til at jeg velger det er at jeg er student og derfor ikke har jobbet så veldig mye de siste tre årene. Men så leste jeg på nav at det er speielle rettigheter for å få engangsstønad?? Jeg oppfyller kravene til foreldrepneger ved at jeg har jobbet seks av de siste ti månedene, men er det slik at jeg da mister retten på engangsstønaden? Uff, blir helt tullete jeg! Håper noen kan hjelpe meg litt med fortvilelsen min!
Mamma til snart 4 Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Ja du kan enten få engangsstønad eller foreldrepenger. ES får du etter 26 uker er på 35200kr ca og er skattefrie, da kan du jobbe hvilken tid du vil;) Foreldre penger får du hver mnd i enten 10 eller 12 mnd, og er skattbar inntekt. men hvor mye har du tjent deg opp da?? for du kan jo velge 100% i 10 mnd... men dette ser du jo hva som svarer seg;) det er ikke spesielle rettigheter for å få den, så lenge du er her i norge og er gravid over uke 26 så får du denne stønaden;)
<3Oktober-09&Juli-12<3 Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2009 Okei, tusen takk for svar. Jeg har regnet på både det med foreldrepenger i 44 uker og i 54 uker i forhold til engangsstønad, og da har jeg funnet ut at det vil lønne seg for å ta engangsstønaden (det sier litt om hvor lite jeg har jobbet. ;P hehe). Men da tror jeg bare at jeg sender inn en søknad på engangsstønaden jeg da. Har en ekstrajobb hvor de er veldig ivrige på ha meg som ringevikar til året, og ekstra hjelp i høytider osv, så da tror eg at jeg benytter meg av det tilbudet. er uansett ikke snakk om mange timene av gangen, og jeg tror at barnefaren og barnet vil ha godt av å få den alenetiden sammen. Da ble alt litt lysere.
bamaly Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Vil gjerne tipse om at dersom du melder deg opp til studier kan far ta ut foreldrepenger i tillegg til at du faar engangsstonaden. Det er da selvsagt hvis far har jobbet i minst 6 av de siste mnd. Det er jo ingen som krever at du bestaar eksamen! Hvis pappa i tillegg tar ut 20 % gradert faar du utbetalt hele stipendet fra laanekassa. Det er slettes ikke saa dumt. Vi driver aa skal faa dette til naa, men det er jo litt styr da. Men hvis alt klaffer er det jo en ganske fin ting da!
erteposen + 4 Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Bare husk at far ikke får 10 uker pappapermisjon om du søker engangstønad.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 Hvis det lønner seg for henne å ta ut ES har neppe pappa opptjent rett til permisjon;)
bamaly Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 Vi ble ikke opplyst paa NAV om at jeg hadde mulighet til aa faa engangsstonad samtidig som far tar ut foreldrepenger. Tror ikke det er alle som er klar over dette.
erteposen + 4 Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Han har selvstendig rett på 10 uker pappaperm, om hun studerer. Den retten mister han om hun tar imot engangstønad. Det er noe å regne på også siden stønaden er på 35 000 kr. Om hun ikke tar foreldrepenger kan far ta ut foreldrepenger uten at de tar hensyn til mors opptjente grunnlag. Jeg hadde 50 prosent jobb, men da vil jo far også få det. Tok studielån og es, og far tok ut foreldrepermisjon med 100% lønn. Det står nå på svaret en får at far kan søke foreldrepenger på selvstendig grunnlag om mor har es.
bamaly Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 Mor mister ikke retten til engangsstonad hvis far tar ut foreldrepenger. Her er info fra nav: "Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett til fedre: “De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode. Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.” Du mister altsaa fedrekvoten. Men min samboer skal ta ut gradert og faar derfor opptjent noen uker ekstra.
bamaly Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Historikk Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå