nemigow Skrevet 14. juni 2009 #1 Skrevet 14. juni 2009 Fikk nettopp vite at jeg var gravid.. Vil veldig gjerne beholdet, men synes det er lite at jeg og samboeren min kun har vært i lag litt over ett åt.. Spørsmålet mitt er: Stemmer det at hvis jeg ikke bor sammen med barnefaren når jeg føder, har han ikke rett til delt omsorg? Hva er altså mine rettigheter hvis vi som eks samboere får et barn, og ikke bor i lag når jeg føder.. Min frykt er HVIS det skulle skjære seg med meg og sambo om 1-2år, g jeg vil flytte, kan jo han stoppe meg.. Hvor kan jeg lese mer om "fars rettigheter" ?
LoyseƸ̵̡Ӝ̵̨̄ƷPrøver på ny. Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 jeg snubblet over dette... Vi fedre har med årene fått flere rettigheter, selv om det er mor som sitter med den daglige omsorgen. Om barnet er født, eller ventes født, spiller ikke så stor rolle. Når barnet blir født har du vanlig besøksrett. Du har krav på å se barnet. Det eneste er at de første månedene har mor mest å si, ivertfall hvis barnet ammes. Etter ca 1 år, i spesielle tilfeller før, kan fedre søke om delt omsorg. Norsk rettspraksis kan vise til mange saker der fedre har vunnet frem. Det forutsetter selvfølgelig at far er edruelig, ikke voldelig, har OK boforhold osv. Jeg anbefaler far å snakke med et familievernkontor/helsesøster etc. Mor må få tydelig beskjed om at far vil se barnet og ha sin del av omsorgen. Hvis mor ikke ønsker kontakt og nekter far å se barnet, kan far kontakte advokat. Resultatet blir da svært ofte at mor MÅ la far treffe barnet. Konklusjonen blir derfor: far har rettigheter. Det beste er om foreldre blir enige om ansvaret. Men teorien om at alle par som går fra hverandre skal være gode venner, er bare tull. Konfliktene kommer dessverre, men det er ingen tvil om at far har mange rettigheter! Håper svaret var til hjelp. hørtes ikkje akkurat ut som din sitvasjon, men kanskje det kan hjelpe deg litt,,, lykke til!
Irene Adler Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 Svaret over her er uklart og forholder seg til vage begreper. Ingen har rett på delt omsorg eller det spørs hva du mener med delt omsorg. Det er et begrep som barneloven ikke opererer med. Barneloven opererer med tre begreper: Foreldreansvar (Fast) bosted Samvær I tidligere lovutgaver ble fast bosted omtalt som daglig omsorg, men lovmakere/politikere valgte å ta ut begrepet daglig omsorg fra lovteksten med begrunnelse at barnet ville få omsorg av sine foreldre uavhengig av bosted. Foreldreansvaret er det overordnede juridiske ansvaret foreldre har for sine barn, at man er ansvarlig for og har plikt til å fatte beslutninger på vegne av sine barn. Man snakker om FELLES foreldreansvar, ikke delt. Felles foreldreansvar handler om hvilke beslutninger foreldre skal ta i fellesskap. Det kan være søknad om pass, navneendring, valg av skole, innemlding i trossamfunn, adopsjon, flytte utenlands medisinsk behandling med mere. Samboende/gifte Foreldre som er samboende (registrert på samme adresse i folkeregisteret) eller gift på barnest fødselstidspunkt, har automatisk felles foreldreansvar. Ikke samboende; Dersom foreldrene ikke er samboende har mor foreldransvaret alene. Felles foreldreansvar må meldes til folkeregisteret på blankett Q-0199 for å være gyldig. Eller begge skriver under på rubrikken aller nederst på Erklæring om farskap; som omhandler foreldreansvar. Bosted /fast bosted er hos den forelderen barnet har sin faste folkeregistrerte adresse og tilbringer mesteparten av tiden. Det kan være hos mor, hos far eller delt bosted. Bostedsforelder har noe utvidet beslutningsmyndighet i forhold til barnets dagligliv, f.eks om det skal være dagmamma eller barnehage, SFO, hvor mange fritidsaktiviteter og type fritisdaktiviteter, samt at bostedsforelder står fritt til å flytte innenlands med barnet. Dersom man har avtalt delt bosted, skal også disse beslutningene fattes i fellesskap. Merk at selv om man har avtalt delt bosted, kan barnet bare ha EN folkeregistrert adresse. Barnefar har rett på samvær og barnet har rett på samvær med den forelderen det ikke nor hos, se Barneloven § 42. Imidlertid står det ikke noe om hvor mye samvær. Mengden samvær må foreldrene bli enige om seg i mellom. Samvær kan være alt fra en time i året med tilsyn til halvparten av barnets tid. Det som står definert som "vanlig samvær" barneloven, er ikke noe man automatisk har krav på. Det må også avtales. Så for å svare på spørsmålet ditt, far får ikke AUTOMATISK del i foreldreansvaret dersom dere ikke bor sammen, det må avtales særskilt. Delt bosted er ingen rettighet, det må foreldrene avtale og være enige om. Så dersom en foreldre ikke ønsker delt bosted, kan heller ikke retten avgøre at det skal være det, men må bestemme at barnet skal bo hos en av foreldrene. For å avtale delt bosted, må foreldrene også avtale felles foreldreansvar. Et barn kan ikke bo hos en som ikke har juridisk ansvar for det. Far kan ikke hindre deg i å flytte dersom barnet bor hos deg. Det i og for seg også selv om dere har avtalt delt bosted. Folkeregisteret forholder seg bare til den forelderen som har barnet registrert bosatt hos seg. Retten endrer svært sjelden bosted for et barn. Det må være helt spesielle omsorgsforhold hos bostedsforelder som gjør at barnet blir flyttet. Staus quo er et meget sterkt prinsipp hva barnerettslige avgjørelser angår. Selv om omsorgsforhold objektivt sett kan være bedre hos den andreenefar, lar retten være å flytte barn nettopp fordi de tenker at status quo er til det beste for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå