Gå til innhold

Hva er poenget med likestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at det er om å få kjønnene så like som mulig, og jeg forstår ikke hvorfor?

Jeg skjønner meget godt det med at man ønsker likelønn og like rettigheter, og likeverd uansett kjønn, men må det nødvendigvis bety at man må oppgi sin kjønnsidentitet?

Menn og kvinner er skapt med ulike egenskaper og jeg synes vi skal akseptere at det er forskjeller. Kanskje til og med sette pris på det?

(jeg tenker litt på det med at man liksom skal oppmuntre jenter til å leke med typiske "gutteleker" og motsatt, og forsøke å oppdra dem likt uavhengig av kjønn...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig!

Jeg liker ikke ordet likestilling, men vil heller ha frem ordet likeverd, som i at kjønnene er like mye verdt, selv om de er forskjellige!

Skrevet

Man trenger ikke bli like for å ha like muligheter og likeverd. Det føler jeg ofte blir glemt i likestillingsdebatten. Ikke bare burde man ta høyde for at det faktisk gjerne er forskjell på kjønnene, men at det også er veldig stor forskjell på folk. Ikke to kvinner eller to menn er helt like.

Og dessuten, man hører ofte at det står veldig bra til med likestilling i Norges rike, men hadde det vært helt sant hadde neppe "arbeid med mennesker", altså typisk kvinnearbeid, vært så mye dårligere verdsatt enn typiske mannsyrker. Hadde man respektert kvinnelige verdier like høyt som mannlige hadde ikke en hjelpepleier i kommunen tjent sinnsykt mye mindre enn en rørlegger ansatt i samme kommune!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...