Gå til innhold

er det viktig for deg at barnet ditt er med barn som er eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

alle jeg snakker med sier at barnet deres leker med de som er eldre...

absolutt alle!

hvem er det som leker med de som er yngre da?

og er det viktig for deg at barnet ditt har eldre lekekamerater og ikke yngre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste leker bare med gjevnaldrene og eldre barn nå utenom egne søsken da. Fordi de eneste han kan leke med er eldre, altså de som er yngre er så mye yngre at de ikke får være ute alene, alle andre i "gaten" er eldre enn ham. Vil at barna mine skal klare å leke med barn i alle aldre jeg, både eldre, yngre og av begge kjønn :-)

Skrevet

De som leker best med eldre barn er ofte de som er litt svake sossialt. De klarer ofte ikke å tilpasse seg de sossiale rollene mellom jevnaldrende. Hvis de leker med de som er eldre klarer de eldre ofte å tilpasse seg de yngre på en måte som gjør at leken fungerer godt.

På andre områder kan de være sterke, men så vidt jeg vet er det at et barn nesten bare fungerer sossialt sammen med eldre barn og voksne et faresignal på at barnet er sossialt umodent og har problemer med å knekke de sossiale kodene.

Skrevet

Til anonym 21:23

Jeg må si meg helt uenig med deg i forhold til de erfaringene jeg har. Jobber på en barneskole, og de som søker eldre er ofte de som er sterke sosialt...blir for "kjedelig" med leken de jevnaldrende driver med.

Eller de leker fint med alle aldre fordi de har knekt lek-kodene tidlig og tilpasser seg det meste av lek. Sier ikke at dine meninger er feil, for det er helt sikkert sånn som du beskriver i mange situasjoner også. Personlig har jeg en 12- åring som går ned i alder på leke-kamerater, og ei på 6 år som stort sett alltid er med de som er fra 1-3 år eldre enn henne.

Skrevet

Jeg tenker som så at barn har godt av å omgås både eldre og yngre barn. Leker man sammen med eldre barn får man noe å strekke seg etter, sammen med yngre lærer man å ta hensyn :-) Jevnaldrende får de jo nok av i barnehage og skole så derfor synes jeg det er viktig at vi sørger for litt variasjon utenom.

Skrevet

I gata hvor vi bor leker datteren min sammen med to jenter som er et år eldre enn seg, men det tenker jeg ikke over, de virker jevngamle.. Hvis alle leker med barn som er eldre enn seg MÅ jo noen barn leke med noen som er yngre..det sier seg selv!:)

Svar på spm; Ikke viktig nei

Skrevet

det er ikke viktig for meg nei... tror det er positivt å ha venner som båder er yngre, eldre og jevnaldrende...

Skrevet

Beklager for at jeg er litt ekkel (og det har selvfølgelig ingenting med tema å gjøre), men det er litt morsomt at du skriver sosialt med to "ss"-er. Du høres ut som en gammel Akp-ML'er som bevisst snakker østkantsosiolekt! (Sossialismen!! ;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...