Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Hva ville dere gjort om dere hadde vært i min situasjon? kort fortalt ble det slutt mens jeg gikk gravid, han var ikke med på fødselen (etter mitt valg). Så han ikke under siste delen av svangerskapet og heller ikke særlig mye de første tre mnd (1 liten time hver annen uke). Han kunne komme hjem til oss når han ville de første fire mnd, men det måtte avtales minst en uke i forveien. Dette var noe han hadde problemer med for avtaler var utrolig vanskelig å forholde seg til... Etter fire mnd måtte jeg flytte pga utdannelse og etter det så han datteren sin 1 time i juni 2006... Siden har vi overhodet ikke hørt noe fra ham. Han har alltid hatt muligheten til å ta en del i livet hennes. Men nå har jeg innstilit meg på at jeg er alene og at det er best sånn, men ser jo at datteren min savner pappafiguren. Hun har også en storebror som han har 50% av tiden. Nå har jeg fått mail og telefon om at han vil ha kontakt med henne. Jeg har utrolig lyst til at hun skal bli kjent med broren sin og forsåvidt også faren sin, men samtidig føler jeg at når han har vært borte så lenge så kan han bare holde seg borte til hun blir større. Det skal sies at jeg har nå etter ønske fra ham sendt bilder og lagt til rette for at han skal kunne ha kontakt med henne, men samtidig er jeg utrolig i tvil... Hva ville dere gjort? Bare latt fortid vært fortid og gitt ham en sjanse, eller bare kutta kontakten?
1mor3barn&1000ideer Skrevet 14. juni 2009 #2 Skrevet 14. juni 2009 Du må tenke på jentas beste, og det er såklart å se pappan sin!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #3 Skrevet 14. juni 2009 er det det i alle tilfeller? Hjelp meg så jeg kan forklare for henne hvorfor han ikke har vært her tidligere da. Er det som er utfordringen min!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #5 Skrevet 14. juni 2009 Du har ikke store valget. du MÅ la dem treffe hverandre. Å kutte kontakten fordi DU tenker det kjennes rett nå, er det aller verste du kan gjøre. Og hva som har skjedd skal ikke påvirke hva som skjer. Du kan forklare at der ikke har vært kontakt, med at det har vært langt til pappa(hun har vært for liten til å reise f eks), og både mamma og pappa har hatt masse å gjøre på jobben. Det er lettere å forklare på slike enkle måter nå når hun er så liten. Verre blir det når hun blir eldre og forstår mer. Da kan du virkelig få forklaringsproblemer. Så om du føler å forklare er vanskelig nå, så gjør det nå, for lettere blir det ikke med årene. En dag kommer det nemlig at du MÅ forklare, uansett hva du velger å gjøre nå. Blir det da lettere å si at "nei, jeg likte ikke at pappa tok kontakt, så jeg mente han heller kunne holde seg borte til du selv var stor nok til å kontakte ham"?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #6 Skrevet 14. juni 2009 Jeg kommer til å la ham få se henne og ha kontakt, men samtidig vet jeg fremdeles ikke om det er det beste for henne. Han er ikke til å stole på og holder stort sett ikke avtaler (kan være han har forandre seg, det vet jeg ingenting om). Men er fremdeles et vanskelig valg. Syns at det er fullstendig merkelig at man i Norge kan bare fraskrive seg ansvaret sånn og så komme når det passer seg og kreve innpass. Forstår at det beste for ungene er å ha kontakt med begge foreldrene, og kommer til å legge til rette for det, men samtidig sliter jeg med at han kommer og blir "kosepappa" og slipper unna alt ansvaret. Han har ikke betalt bidrag, jeg har fått gjennom bidragsfogden og aldri tatt ansvar. Trengte vel egentlig bare å få lufta litt og høre hva andre ville ha gjort. Så takker for svar
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2009 #7 Skrevet 14. juni 2009 Det ER det beste for henne, selv om du ikke ser det nå. Og selv om han kanskje ikke kommer til å forholde seg til en fast avtale. Jeg har levd med dette i mange år. Ene barnet er sporadisk hos far, det andre er ikke hos far i hele tatt enda. Det er samme far til begge. BF har aldri klart å forholde seg til en avtale i hele tatt. Han har villet ha det helt fritt når det kommer til NÅR samvær finner sted. Det er frustrerende på den måten at en ikke kan planlegge utfra det, men likevel er det viktig at den lille kontakten de har, er der. Håper nå at det skal bli litt samvær for yngste barnet, også. Om ikke fast, så hvertfall at yngste får møte far av og til. Det er greit at en ikke kan tvinge den parten som ikke stiller opp fast. For det hadde ikke vært godt for barna å være hos en som absolutt ikke vil ha dem. Men det er også godt at barna faktisk får treffe sin far, om enn sporadisk. Bidraget blir vel betalt når det er bidragsfogden som trekker det? Slik er det her, også. Samværsfedre blir lett "kosefedre", samme hvor ofte de stiller opp. De har stort sett fridager med barnet, mens bostedsforelderen har flest hverdager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå