Gå til innhold

ang bilsete, bak/og framovervendt--til dere med barn over 3-4 år!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst! der som har barn over3-4 år, når snudde dere bilsete?? Dere holdt vel barnet bakovervendt til det va ca 3-4 år?!?! Jeg spør ikke dere som har planlagt og ha barnet ditt bakovervendt til det blir 3-4år. men dere som av erfaring vet når det er tid for å snu bilsete. jeg har selv en datter på 16 mnd, og snudde bilsete framovervendt da hun va 14 mnd. Planen min var å ha sete bakovervendt til hun va ca 3-4 år, men det var rett og slett et mareritt å køyre bil med hun , men nå når jeg har snudd det er hu en helt anna pike:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mellomste satt bakovervendt til han var 3,5 år, så ingen grunn til å snu ham før. Minste er nå 2 år og var et mareritt å ha med seg i bilen til han ble ca 1,5 år, hylte på nesten hver tur med mindre han sovnet, noe som ble slitomt ofte fordi vi gjerne må kjøre 1,5 time ganske ofte. Snudde ham ikke likevel, og nå sitter han fint i bilen uten å hyle (resignerte vel til slutt) og skal sitte bakovervendt til han er minst 4 år. Mye hyling tåler jeg. Å vite at jeg øker risikoen for at han skal dø/bli alvorlig skadet i en bilulykke ved å snu ham andre vien med hele 40% tåler jeg ikke, det kan jeg ikke leve med. Så enkelt var det for meg. Hadde han vært alvorlig bilsyk hadde det kanskje vært noe annet, men det er han heldigvis ikke.

Skrevet

Jeg har en som fyller ni til høsten. Reglene om å sitte bakovervendt til 3-4 år var kjent allerede da han var liten, det er ikke noe nytt og hipt noen har funnet på i det siste. Han var svært tung, og måtte snus da han var 3,5 år pga at han var 18 kg (vektgrensen for bilsetet bakovervendt). Dette er den eneste grunnen til at jeg snudde ham.

Han sitter fremdeles på sete, som antakelig den eneste i sin aldersgruppe.

Vi har vært i en frontkollisjon, så vi har med selvsyn sett hvor viktig riktig bilsikring er. En 1-2-3 årings nakke ville ikke hatt nubbesjans, enda det var snakk om lav hastighet.

Dette er faktisk seriøst. Bedre med en sur unge enn en død/svært skadet, sier nå jeg. Ikke la ungene få forsøke å sitte forovervendt, da vet de ikke at det er en mulighet!

Jeg håper du er heldig og slipper å angre på at du snudde barnet ditt alt for tidlig...

Skrevet

Ungen vår satt bakovervendt til hun vokste ut av den minste bilstolen, har sittet framover siden(var vel rundt et år).. Kommer til å gjøre akkurat det samme med nummer to!

Skrevet

Var 3,5 år når vi snudde, hadde ingen problem med verken plass eller et barn som var misfornøyd eller bilsyk. Satser minst like lenge med 2.mann.

Skrevet

Nr 1 satt forovervendt fra ca 1,5 år (hun er passert 15 år nå)

Nr 2 snudde vi ved3 år, (12 år nå)

Nr 3 snudde vi fra 3,5 år i pappas bil og 4 år i familiebilen.

Nr 4 snudde da han var litt over 4 år i pappas bil og 4,5 år i familiebilen.

Pappas bil er mindre og trangere enn familiebilen.

Skrevet

Vi snudde førstemann rett før hun fyllte 4 år

Barn nr to er 2.5 år nå og jeg har ingen planer om å snu henne før hun er 4 år, hun var rabiat en periode fordi hun ville sitte på samme måte som storesøster, men det fikk hun ikke lov til. Nå har hun godtatt at hun MÅ sitte bakovervendt.

Skrevet

Hos oss gikk størstejenta over til å bruke putestol i vår (ble 4 år i april), ettersom lillesøster tok i bruk bilstol nr 2. Når bare størstejenta skal være med på biltur velger hun ofte å sitte bakovervendt. Hun ser mye bedre i Besafen (genial stol med enkel selejustering:). Vurderer to bakovervendte bilstoler når vi skal på bilferie i sommer.

Skrevet

Bra dette. Men kan dere ikke bruke den strengheten ellers også i oppdragelsen. Det er bare å si nei! Når det gjelder bilseter er dere strenge, men ellers kan ikke folk si nei.

Skrevet

Den siste der var fullstendig unødvendig og irrelevant.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Jeg ser en haug med unger som aldri får nei, men her er plutselig foreldre kjempestrenge. Prøver bare å si at det går an å si nei på flere ting enn bilstol og faktisk få unger det går an å leve med. Så det så. Bare et godt råd.

Skrevet

Hvorfor tror du det ene utelukker det andre? Sier nei til mye jeg (og ja til mye), er vel generelt over en ganske streng mamma som ofte kjenner meg oppgitt over andre rundt meg som er helt inkonsekvense og lar ungene sine slippe unna med hva som helst. Ang barnesikring er en av de verste en jeg kjenenr som har sønnen på 5 år sittende foran i bilen, uten bilsete, på motorvei, fordi... "ellers bare blir han så umulig og hyler, og det orker jeg bare ikke, ja du vet vel hvordan det er?" Ehh..nei, det vet jeg ikke... ;-)

Skrevet

Det ble forovervendt da hun var på samme alder som din datter.

Skrevet

Så er det noe om å velge sine kamper...man er streng på de tingene det er viktigst,alt kan ikke bare være nei.har man en 2-åring i trassalderen,kan man ikke ta alle kampene på en gang vettu...som feks datteren min burde vel ha lagt smokken på hylla,men det har vært andre ting som har vært viktigere å jobbe med,så da har vi drøya det litt....nå som det meste andre går greit,er vi klar for å kutte ut smokken...kan bli for mye grenser og mas også ser du....

Skrevet

Jeg vil ikke med dette sette i gang med en heftig diskusjon, men jeg har et spørsmål til dere som snur pga grining:

Har dere et stort speil på ryggputa slik at ungen ser seg selv i speilet, og deg i ditt kjørespeil? Gutten min er 13 månder og han er veldig glad for dette speilet.

Jeg har som mål at han skal sitte bakovervendt til han er fire år, men vi får nå se hvor lenge det går tenker jeg - mest med hensyn til plassen. Hvor gjør de av beina sine etter hvert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...