Gå til innhold

P2 I DAG. Likestilling, gutte og jenteleker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På P2 i dag var det et program som om handlet barn og lek. Mye var gamle argumenter som vi alle har hørt før men det ble i tillegg gjort et intervju med barn i en barnepark. Kanskje var intervjuer spesiellt "heldig" med sitt intervju men i korte trekk... omtrent dette ble sagt:

Til guttene: hvorfor leker ikke dere med dukker.

Guttene: fordi dukker er barnselig og fordi jenter er dumme!

Til jentene: hvorfor leker ikke dere med lego?

Jentene: fordi vi ikke er flinke, og fordi alt vi bygger blir rart.

Til jentene: hvem kan bygge med lego da?

Jentene: guttene!!

I tillegg ble det sagt at typiske gutteleker er laget mere med tanke på barnsutvikling en typiske jenteleker.

Hva skal vi gjøre med denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det førsteman kan gjøre er jo å stille spørsmålene nøytrel. Det måtte da være mer naturlig å spørre "Hva liker du å leke med?" og "Hvorfor det?". Slik spørsmålene her ble stillt var det forutsatt at barna tenkte tradisjonelt.

Det kan godt hende det er flere gutter sol liker LEGO fra fødselen enn jenter og flere jenter som liker dukker. Det må være helt greit, men barna bør få finne det ut selv, ikke bli fortalt hvilke leker de bør like.

I tilleg synes jeg man bør jobbe litt ekstra med barnas svake sider. Barn som er svake språklig eller ikke er flinke med rollelek bør oppfordres spessielt til det, mens de som er svake på for eksempel teknikk (LEGO ol) bør oppfordres spessielt på det. De som er stille og høfflige bør læres opp til å brukestemmen og albuene mens de som er dårlige til å høre etter bør jobbe med det.

Skrevet

Alex har fått seg en dokke han:) Den er riktignok blå, men det var fordi det kun var en av den typen igjen, og den var blå;) Og han elsker den! Koser masse med den, skal gi den smukken sin og i det hele tatt oppfører seg som om det er en baby:) Veldig godt å se for meg, det virker som om han har forstått dette med fantasilek:)

Jeg syns det er viktig å ha et spekter av leker for barna, både "jenteleker" og "gutteleker". For både bil og dukker er viktig for utviklingen. Han leker mye med ball, leketelefon og biler også. Og bamser er skikkelig populært;)

Så jeg syns ikke det stemmer i det hele tatt jenter skal leke med dukker og gutter skal leke med biler og lego. Jeg lekte MASSE med lego når jeg var yngre, og biler også. Og jeg er blitt ei ordentlig jente-jente fordet;)

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Kan ikke jenter bygge med lego? Jenta mi lever for lego.. det gjør forøvrig jeg og..

Skrevet

hehe, så bra!!

jeg skal også etterhvert kjøpe dukke til sønnen min! så kan han selv velge hva han vil leke med!!

hvor gammel var han da han fikk dukken sin?

Skrevet

Det er nok slik at det er større spekter "innen et kjønn" enn "mellom kjønnene", men sånn gjennomsnittlig er det likevel slik at når man har "fritt valg på øverste hylle" og har ALLE typer leker tilgjengelig, søker gutter i gjennomsnitt oftest til "tekniske leker" og jentene oftest til "omsorgsleker".

Det ER faktisk kjønnsforskjeller andre steder enn i skrittet, og det synes jeg selv det er helt OK å leve med. Men vi behøver jo ikke akkurat å øke kjønnsforskjellene ved å fremheve "gutte- og jenteleker". For også ei jente kan ha godt over å ha lekt med hammer og sag som liten, på samme måte som en gutt gjerne kan ha håndtert ei dokke. Det siste kan jo gi visse fordeler den dagen gutten blir mann og skal håndtere sitt eget barn, det første den dagen jenta blir alene på en hybel og skal sette opp ei hylle helt alene.

Skrevet

Hmm jeg ser mange av dere slår fast at det er et faktum at gutter har andre lekevalg fra naturens side. Interessant, da all forskning så langt ikke underbygger dette. Det gjelder å gi barnet reelle valg. Barn skal stimuleres til å gjøre ting fordi de skal vokse som mennesker, uansett kjønn. Det er groteskt at guttene likte de andre guttene og seg selv, mens pikene stemplet seg selv som klønete og ikke gode nok, mens de så opp til guttene. Glad jeg har gutt.

Skrevet

Det ER faktisk forskning som HELT klart indikerer at ved "fritt valg på øverste hylle" søker gutter I GJENNOMSNITT klart mer mot tekniske leker, mens jenter søker mer mot "omsorgsleker". Men en del avviser jo slik forskning, for den KAN jo ikke stemme med vår (forutinntatte) hypotese om at slik ER det ikke.....

Men, som jeg også påpekte, i mitt innlegg, det er større forskjell "innen kjønnet" enn "mellom kjønnene". Og at et tradisjonelt skarpt skille gutteleker/jenteleker derfor blir kunstig og til ulempe for begge kjønn er jeg helt enig i. Tilby gjerne gutten dukkestue og jenta hammer og sag, det er bare en fordel. Men ikke bli forundret om de takker nei. Det er ikke oppdragelsen som har sviktet av den grunn, de tok bare det "statistisk mest sannsynlige valget". Helt alene.

Skrevet

Alex fikk dokka si for et par uker siden, han er snart 1 år. Grunnen til at han fikk den nå, var fordi vi var på barselbesøk hos et vennepar, og han elsket den lille babyen. Så da ble det dokke på ham:)

Gutter har en følsom side fra liten alder av slik som jenter, men de får sjelden mulighetetn til å utvikle den slik som jenter gjør når de leker med dukker. Derfor syns jeg det er viktig å få begge deler:) Både tekniske leker og følelesfremkallende leker som dukker og bamser:)

Skrevet

Her i huset er ikke det noe problem. Vi har ei jente og en gutt og de leker veldig likt, selv om vi overhodet ikke har gjort noe forsøk på å likestille dem (heller motsatt).

Det som jeg syntes var interresant er at guttene (når de er gruppe i allefall) nedvurderer andre aktiviteter enn sine egne og ser ned på de som driver med dem.

I motsatt ende rakker jentene ned på seg selv og er misfornøyd med det de skaper..

I så fall handler ikke dette om hva barn velger å leke med, men om hvordan vi skal få jenter og gutter til å forholde seg mer fornuftig (og antagelig mere likestilt) til verden rundt seg.

Skrevet

Ja, (de aller fleste av) både gutter og jenter har både en teknisk og en følsom side, og det beste man kan gjøre for barnet er å tilby det leker som stimulerr begge sider. Men å forvente at guttene skal trekke like mye mot de følesmessige lekene som jentene, eller jenter like mye mot de tekniske som guttene blir feil. Helt OK om de gjør det, men ikke statisk "normalt". Uten at den som oppfører seg statistisk normalt har vært utsatt for noen unormal og forutinntatt oppdragelse av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...