Madamina Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 Bæredebatten vises ikke på dinbaby.com scrollen, bare på barnimagen.com. Legger derfor en tråd inn her. Det siste Foreldre & Barn-bladet henviser til Babybjørn i sin spalte om hva som er trendy. De følger nok ikke med på hva som beveger seg ute i den store trendverden. Er du trendy, bærer du IKKE i Babybjørn ihvertfall. Opplyste mødre og fedre vet nå at i seler der barnet henger med hele vekta midt i skrittet, ikke er det fysioterapeuter enbefaler brukt over lengre tid (mer enn 20 minutter). Dette fordi babyer ikke har opparbeidet samme indre holdningsmuskulatur som oss. Det blir som om vi skulle dingle med beina rett ned sittende på et sykkelsete. Ikke godt. Uansett. Babybjørn koster mye og har meget begrenset bruk i forhold til alle de gode alternativene som finnes på markedet i dag. Babybjørn kan brukes til ca 10 kilo og i den alderen dingler barnets ben rett ned i ballene på den eventuelle mannlige bærer. Mange bærer små barn fremovervendt, noe små babyer ikke har godt av pga overstimulering og mangel på kontakt med mor/far sitt ansikt. Når barnet er stort nok til å ta innover seg den store verden, kan det bæres høyt på ryggen hvor det har full oversikt uten å sitte feil. Trendy er: Å bære barn så de sitter ergonomisk riktig. I en formsydd ,meitai, sjal eller slynge kan man bruke bæretøyet fra nyfødt til 4 år. Noen skjønner ikke hvorfor man trenger å bære barn som kan gå selv, men det er veldig praktisk på tur alene med 2 barn eller når barnet rett og slett ikke orker gå lenger. Man kan bære på rygg, hofte og mage. Når barnet sittter riktig (dvs. at det sitter støttet fra knehase til knehase og tett inntil bærerens kropp), kan man bære så lenge man vil uten å bekymre seg for belastning. Mye mer behagelig er det også å bære barn som sitter riktig "montert" enn dinglende.Ser fortsatt mange som bærer i Babybjørn og lignende. Brukte selv Babybjørn med eldstebarnet mitt for flere år siden. En verdens forskjell i meitai, ergonomisk formsydd og sjal. Anbefales! Kvittet meg med min BB sporenstreks da vi fikk Manduca og meitai i hus. Legger gjerne inn svar med hvorfor bæring er så genialt. Andre som er hektet? At et produkt selger masse fordi det er så godt etablert på markedet og tungt markedsført, betyr ikke at det er best.....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Folk kjøper vel Babybjørn stort sett fordi det er det eneste de faktisk har hørt om før de får sitt første barn..Sånn var det ihvertfall med meg, jeg hadde aldri hørt om at det fantes andre seler, og kjøpte meg derfor en brukt BB billig på finn. Og BRA var det (at jeg kjøpte den for skarve 100 kr altså), for fant jo ut etter kort tid her inne på dib at det fantes maange andre mulige seler som var bedre både for mor og barn.. Nå har jeg en Manduca, som både flisa og jeg eeelsker=) Men for at flere skulle kjøpt seg ergonomiske seler, og IKKE BB, måtte nok bærebutikkene blitt litt hissigere med markedsføringen- for jeg kan virkelig ikke huske å ha sett en reklame for alternative bæreseler noensinne...
Madamina Skrevet 13. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2009 Ja, jeg regner jo med det er mest pga at de ikke har hørt om annet. Var jo det samme med meg. Likevel har jeg noe stabeis i vennekretsen som er superstolte av sin og nekter å høre på mine argumenter. Ei heller vil de prøve noe annet. Heldigvis begynner en av damene i flokken å synes at vesla er tung og i veien der foran, så hun skal anskaffe seg meitai. Så, dette er ment som en opplysningstråd her inne. godt tips innerst fra min sjel! ;-)
-MtG- Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 Kjempefint at du tar opp dette! Ikke noe godt å hende der å dingle med all vekten midt i skrittet. Jeg synes barneutstyrsbutikkene burde ta inn andre bæreanretninger enn bb. Det er jo der vordende og nybakte mødre går for å handle det de skal ha. I de fleste butikker jeg har sett har de bare bb som alternativ og i noen har de også elastisk sjal, som jo er kjempefint, men bare er godt å bære i fram til ungen er ca. 8 kg. Jeg vet ikke hvor man kan få ta i mei tai, vevd sjal eller formsydd her i nærheten. Selv har jeg kjøpt min mei tai gjennom dib:)
<3 mine søte små<3 Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 jeg kjøpte babybjørn fordi. jeg trengte å ha noe å bære han i. når jeg skulle på korte handleturer,, ( ikke alltid det er handlevogner med sete) .. jeg gidder ikke å stresse med meterlang stykke tøy. for¨å handle i 10 min..
Madamina Skrevet 13. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2009 Kjære ...Sebastian.... Det trenger ikke være 5 meter med tøy. Sjekk Beco Butterfly 2 eller Manduca. Er akkurat som Babybjørn, men ikke belastende for barnet. INGEN lange stropper. http://www.manduca.de http://becobabycarriers.com Selges i Norge hos bl.a. vidunderbarn.no og syvsjal.no
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Fordi BB er perfekt til mitt bruk! Hadde manduca også, men har solgt den. Den var genial å ha med til syden når snuppen var 13mnd, men ellers ble den aldri brukt.... Håper du som kjøpte den ble fornøyd!=)
Gutt05Jente09 Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Jeg fikk låne en BB, prøvde den bare en gang! Syntes det var vondt å bære, og jentungen satt ikke godt. Jeg kjøpte meg ett elastisk bæresjal, og det er nok en av de beste invisteringene jeg har gjort! Hun elsker å sitte der, jeg får ikke vondt i ryggen! Tar den på om morgningen før jeg leverer eldstemann i bhg, så har jeg henne der, mens jeg leverer gutten i bhg...-armene fri til å bære feks sekken hans! Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av en Mai-tai nå, eller om jeg skulle prøve å sy en selv! Noen som har gjort det?
Månefeen ♥ Skrevet 14. juni 2009 #9 Skrevet 14. juni 2009 Arvet en etter min nevø. Prøvde den på snuppa (3uker gammel) å hun ELSKET å sitte i den! Hadde henne vendt mot meg, hun lå bare å stirret opp på mamman sin å lagde koselyder. Kom en skikkelig rap opp også når hun slappet helt av, som jeg hadde ventet på en liten stund å nesten gitt opp å få ut! Blir ganske genialt for oss, bor i 4etg uten heis. Så skal bli deilig å slippe å ha henne på armen opp trappene! Men skulle jeg bært henne lenger hadde jeg kanskje vurdert å gå til innkjøp av et bæresjal. Synes dessuten at den var ganske behagelig å ha på, så skjønner ikke hva folk klager over ? Den hadde vel ikke vært SÅ poppulær i mange land om den var så skadelig for barnet som noen utgir den for å være. For å legge til, finnes det i det hele tatt NOE som er riktig og ikke skadelig? Synes det finnes så mange problemstillinger, alltid skal det være noe galt med noe. "Alt med måte", det er mitt motto Skal vi se på disse bæresjalene, ligger ungen på ryggen? Hva hvis babyen gulper å det blir liggende i munnen så ungen blir kvelt? (har ikke peil jeg, men finnes alltid noe å klage på ikke sant?).
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #10 Skrevet 14. juni 2009 Syns BB er behagelig å ha på. Lett å få på og lett å få ungen oppi, akkurat det en bæresele skal være. Bruker den jo bare for korte avstander eller når ungen er lei av vogn, så han får ingen skade av det!! Når barnet blir større og tyngre så går jeg heller over til bæremeis. Ved tur i fjellet og skogen osv. Barnefar hadde forresten aldri knyti på seg et sjal for å bære. Derfor heller BB som begge bruker. Kunne aldri finni på å bært en 3 åring i sjal. Ærlig talt.. Er så lei innlegg som dette hvor man blir hengt ut som idiot ved bruk av BB og blir heller prakka på sjal, manduca og det som er. Man bærer jo i det en selv syns er behagelig og passer til ens eget bruk. Men hvis manduca osv er så bra, hvorfor er ikke det da det letteste å få tak i? Aldri hørt om, lest om(unntatt her seff) eller sett manduca noe sted. Ikke rart folk stiller seg skeptiske og ender opp med BB som faktisk er å få tak i overalt.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 14. juni 2009 #11 Skrevet 14. juni 2009 jeg har baby bjørn sele å kan ikke si den var dyr. kostet 199,-å har brukt den når vi har gått små turer i skogen osv, pga vi har hatt så liten bil at det har ikke vært plass til vogn, eg er fornøyd med den eg, føler kanskje hun sitter litt fremover lent,hun sitter rygg mot min mage, men hun gjør det med vilje, lener seg frem for å bite i kanten på selen=P
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juni 2009 #13 Skrevet 14. juni 2009 Jeg har Manduca, og kan fortelle at den er like enkel å ta på som babybjørn, men MYE mer behagelig for ryggen og MYE bedre for barnet!! Den klikkes på som en ryggsekk, med enkle klips; her er det ikke snakk om meterlange sjal som må vikles og knytes nei;) Det som gjør at Manducaen er så mye mer behagelig å bære i, er det gode hoftebeltet. Den tar mesteparten av vekten, slik at man knapt merker det på skuldrene at man bærer! Barnet sitter vendt innover, men har likevel god utsikt ut til begge sider. Flisa mi, som er supernysgjerrig og sosial, stortrives oppi der, nettopp fordi hun kan se seg rundt og følge med, og legge hodet inntil brystet til mamma hvis hun blir trøtt. Det blir en egen nærhet ved å bære slik, framfor forovervendt som i BB. Vi kan prate sammen, og jeg kjenner hjertedunkene hennes tett inntil mine, og pjusker henne på hender og føtter- SÅ kos=) Fordi selen kan brukes opp til 20 kg, er det mange som foretrekker Manduca fremfor f.eks bæremeis etterhvert som barnet blir større (da bærer man på ryggen, ikke magen) Og dere som ikke synes BB er vond å bære i; vent til babyen blir tyngre, eller prøv en Manduca i stedet, så merker dere RASKT forskjell;) Jeg har prøvd begge deler, og er ikke i tvil om hva som er best (og jeg var veldig sånn ANTI bære-type egentlig, men det var før jeg prøvde Manducaen) Bilder og mer info finnes her: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258 Lotusbarn har også egne butikker i bla Oslo og Bergen. Man kan også få kjøpt Manducaen i andre butikker, f.eks Syvsjal ++
Svale <3 Skrevet 14. juni 2009 #14 Skrevet 14. juni 2009 Tror jeg vil kjøpe en Manduca, jeg altså... Men lønner det seg å dra til en butikk, eller er det likesågreit å bestille fra nettet??
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juni 2009 #15 Skrevet 14. juni 2009 Tjaa, i en butikk får du jo litt veiledning og tips om bruk, men siden Manducaen er så enkel trenger man vel strengt tatt ikke så mye veiledning kanskje.. Bare vær klar over at Manducaen egner seg aller best for babyer fra ca 3 mnd og oppover, men den kan fint brukes helt fra nyfødt hvis man bruker spedbarnsinnlegget, ihvertfall ifølge produsenten=) Et lite tips er å bære med selene i kryss bak på ryggen, det er bedre enn rett ned! Hvis du bor i Oslo, finnes det en Lotusbarn-butikk på Bislett vet jeg.
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #16 Skrevet 14. juni 2009 jeg brukte bare bb til førstemann ( som nå er 2 år).. og syns den var helt suveren.. men med snuppa nå så får jeg bare vondt i ryggen av den.. så jeg skal kjøpe meg en mei tai..
Ettervinterkommervår Skrevet 14. juni 2009 #17 Skrevet 14. juni 2009 Så hva er best?? Bæresjal, manduca, meitai eller hva? Tenker å kjøpe meg en av delene, men hvilken skal jeg velge??
Nagilimia Skrevet 14. juni 2009 #18 Skrevet 14. juni 2009 Jeg har ikke babybjørn BÆRESELE fordi grunner nevnt før (bærer i sjal), men jeg angrer på at jeg ikke har kjøpt babybjørn VIPPESTOL... Synes det er dumt babybjørn får et dårlig rykte når vippestolen og stellebaggen er geniale! Så pass på at dere kaller det bæresele!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juni 2009 #19 Skrevet 14. juni 2009 Det blir vel litt alt ettersom det da, smaken er som baken osv;) Selv har jeg bare prøvd Manduca og mei-tai, og jeg likte definitivt Manducaen best. Den er mest lik babybjørn sin (les; enkel å bruke) og man slipper lange reimer og knyting. Genialt=) Men mei-tai er også veldig populær, så hva som er best for DEG må du vel nesten bare finne ut av selv ved å prøve begge. På Manduca sin hjemmeside står det at den passer utmerket for babyer fra ca 1 mnds alder, mens dama i bærebutikken mente at den egnet seg best fra ca 3 mnd.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juni 2009 #20 Skrevet 14. juni 2009 hehe, de fleste skjønner vel kanskje at det er snakk om BabyBjørn BÆRESELE når tråden handler om nettopp det; bæreseler;) Babybjørn har vel nesten blitt et begrep opp igjennom åra, så når folk sier BB mener de som oftest nettopp bæreselen deres..
Nagilimia Skrevet 14. juni 2009 #21 Skrevet 14. juni 2009 Jada, jeg skjønner det, og jeg er ikke den som kverulerer mest Bare fikk litt lyst til å skryte litt av tingene bb har som er bra!
frøet76 Skrevet 14. juni 2009 #22 Skrevet 14. juni 2009 Hei! Jo, jeg er fornøyd. Hun sitter så godt når hun først er oppi. Det eneste er at jeg syns den er litt klundrete å få på alene. Først spenner jeg den rundt ryggen, så må småen oppi- ikke enkelt å få beina der de skal være....treffer feil åpning, og så er det å prøve på ny og på ny...Jaja! Nå er jo min 7 mnd lille tulle litt tung da, men det kan ikke være grunnen. Håper jeg finner ut av det. Kanskje noen har noen tips?
Gjest Skrevet 14. juni 2009 #23 Skrevet 14. juni 2009 Bare det at ungen kun kan sitte vendt innover på Manduca er grunn til at BB er mye bedre på det punktet hvertfall. Syns JEG da. Må da være slitsomt for de små å må vri på huet hele tiden for å kunne se no spør du meg. Jeg har en på snart ti kilo og foreløpig ikke noe problem å bære i BB, så jeg blir provosert av at enkelte her er så overbevist om at alle kommer til å få vondt i ryggen av å bære i BB. Vi er da alle forskjellig:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juni 2009 #24 Skrevet 14. juni 2009 Hehe, joda klart det- og hvis man bare bruker selen til kortere turer er sikkert BB like grei=) Men det er jo ikke til å komme bort ifra at Manducaen faktisk ER bedre for rygg og skuldre enn BB, nettopp pga hoftebeltet som fordeler tyngden- sånn at ikke hele tyngden må bæres av skuldrene, men hovedsakelig på hofta istedet. Tenk bare på gode fjellsekker- de har jo alle hoftebelte; det er jo tilnærmet umulig å bære en tung sekk uten støtte på hofta;)
Soljentene:) Skrevet 14. juni 2009 #25 Skrevet 14. juni 2009 BB er perfekt til vårt bruk også! Snuppa elsker å sitte fremovervendt og få utforske verden. Og vet veldig godt at det er mammaen eller pappaen som bærer henne;) Hun er 4 mnd og fysioen sa allerede for et par uker siden at hun ikke hadde vondt av å sitte fremover for hun har så sterk nakke. Men vi bruker den med måte. Godt det er flere alternativer ute på markedet, så er det noe for enhver smak:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå