Gå til innhold

2 1/2 åring vil IKKE sove :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt på 2 1/2 år som ikke har sovnet til normal tid på over en mnd.

han sovner mellom 22.00 og 00.30 hver kveld. ut av sengen sin flere ganger til timen og vil kun leke, hoppe i sengen og gjøre alt han ikke har lov til å gjøre. er blitt ganske frustrert nå. og vet ikke hva eg skal gjøre lenger. vil ha tilbake den normale hverdagen. der eg faktisk kan få gjort litt husarbeid og andre ting etter at han har sovnet. det som skjer nå er at eg er så sliten når han endelig har sovnet, at eg sovner rett etterpå selv.

han hviler maks 30 min på dagtid,

håper noen har noen råd;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ut blund på dagen, og ta han med i svømmehallen! la han slite seg skikkelig ut. Eller sett han på trampolina. eller noe annet som er fysisk krevende. Går han i bhg?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hadde samme problem med min 2 åring, men etter at jeg begynte å lese/synge noen sanger på sengen, så har det gått kjempefint.

Skrevet

Hvis han ikke har sovnet til normal tid på over en mnd, så har nok ikke du vekket ham til normal tid på over en mnd.

Det er helt utenkelig at en 2 1/2 åring skulle sove bare 8 timer hver natt plus 1/2 t om dagen over så lang tid.

Få ham opp kl 7, så skal du se det hjelper. IKKE første uken, men etter hvert.

Skrevet

Høres ut som han er overstimulert. Hjelper det hvis du ligger ved siden av han til han har sovnet? Vi hadde det sånn med dattern våres, hun har ADHD!!! Men hun var jo bare såå blid da. Men skull jo leke hele dagen og natten.....'

Ikke la han se på tv, les, . bad, tenn lys, Hjelp han til å roe seg . Hjelper sikkert ikke med en gang, men når de rutiner er innarbeidet så vet han hva som venter han:-)

Lykke til

• 2 uker senere...
Skrevet

Kutt ut duppen så merker du nok stor forskjell i løpet av kort tid. Min sluttet å sove da han ble 2.

Vil nok være litt trøtt de første dagene, det er vanlig, kroppen er jo vant til å sove på dagen. Men dette går seg raskt til. Start på lørdag og ha en aktiv helg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Er helt enig i alle ovenfor ...kutt ut dagshvilen. Når du legger barnet på kvelden gå gjennom den vanlige rutinen, og legg gutten i senga. Sett deg på en stol og forklar til gutten god natt ...gla i deg osv ...og gi beskjed om at nå er det leggetid og mamma har lukket munnen for natta. Sitt inne på rommet til gutten dem første nettene. Hver gang gutten er ute av senga si, gå og løft gutten opp uten å si noe (uten kyss og klem også) og legg han tilbake i senga. Det kan hende du må gjøre dette opp til 2 timer den første eller første nettene. Etter hvert som gutten venner seg til denne rutinen, flytt deg utenfor døra til soverommet og gjør det samme derfra. Det kan ta en stund ...det viktigeste er at du ikke gir opp. Vi har nett gått gjennom det for vi hadde det samme problemet som deg. Gutten vår var oppe til midnatt hver natt, så det var ganske slitende. Nå tar det 5 til 10 minutter før han sovner. Deiligt! Det tok oss ca. en uke før dette skjedde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...