Gå til innhold

Kan jeg nekte bf samvær med barnet vårt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som jeg nå har bestemt meg for å forlate. Grunnen til dette er at han røyker hasj, og dette har han tatt alvorlig skade av. Dette har tatt psyken hans. Dette har ført til mange løgner og usanne historier om fortiden hans. Og han er veldig selvsentrert. Han lovet å slutte før barnet vårt ble født. (Jeg ble ufrivillig gravid, tross p-piller. Ville aldri planlagt en graviditet før han hadde sluttet). Men, selvfølgelig var den lovnaden også en løgn. Han røyker kun i perioder, men da blir det også veldig mye.

Han er en god far for barnet, men jeg klarer ikke tanken på at han skal ha gutten vår alene. Det er, for meg, heeelt uakseptabelt at han skal ha ansvaret helt alene. Han er umulig å få liv i når han sover ut rusen, og hva hvis det da skjer noe med ungen på natta? I tillegg blir han veldig sløv dagen etter, og gidder ikke gjøre noen ting. Kan jeg nekte han samværsrett? Evt kreve at han må bli rusfri om han skal ha sønnen. Hvordan går jeg frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du til retten. Det er eneste måten å klare å nekte samvær; å få dom på at det ikke skal være samvær uten tilsyn, eller at det ikke skal være samvær i hele tatt(noe som meget sjelden skjer).

Du kan ellers tilby ham samvær på dagtid, med deg til stede. Det trenger du ikke gå til retten for å gjøre.

Skrevet

Problemet er at vi blir å bo på hver vår kant av landet. Så samvær kun på dagtid går ikke. Er så redd for denne situasjonen. At jeg MÅ la han få han sønnen vår. Så ille er det at jeg vurderer å bli, bare for å unngå dette. Jeg vil ikke at sønnen vår skal være alene med en far som gir f...

Skrevet

Du må for all del ikke nekte ham samvær uten en dom fra retten! Da kan du nemlig miste omsorgsretten til barnet selv, og far får hovedomsorgen.. Ta kontakt med barnevernet eller sosialtjenesten, så kan de hjelpe deg med hva du må gjøre.

Skrevet

Prøv å få til en ordning med samvær med tilsyn, må nok gjennom retten for å få det til. Da er det en nøytral tredjepart som observerer når far har samvær.

Ellers er det bare å begynne å samle bevis nå som dere bor sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...