MrsReaff Skrevet 13. juni 2009 #1 Skrevet 13. juni 2009 skal på overtidskontroll på mandag, da er jeg ei uke over termin.. spent på hva som kommer til å¨skje. Jeg håper jeg kanskje kan bli satt igang?
It's all about me Skrevet 13. juni 2009 #2 Skrevet 13. juni 2009 Jeg ble satt igang på min kontroll, men var da 2 uker over. Så tipper det bare blir en kontroll på deg og er alt bra må du vente noen dager til.
Ranveig R Skrevet 13. juni 2009 #3 Skrevet 13. juni 2009 Kjem an på kva som er praksis på ditt sjukehus. Eg blei sett i gang på overtidskontroll, men som ho over her var eg då 14 dagar over termin. Dei tok sånn ctg-registrering (sparketest), undersøkte modning, tok vel ul og om eg ikkje hugsar feil. Deretter fekk eg valget om eg ville settast i gang eller gå heim og vente nokre dagar til...
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 De tar UL for å sjekke hvor mye fostervann du har og vekstestimerer babyen. Feilmarginen på vekstestimeringen er de fleste plasser +/- 0,5 kg. De sjekker også hjerterytmen til barnet og om du er moden eller ikke. Du kan bli strippet i håp om at fødselen starter av seg selv (jeg synes ikke det var vondt å bli strippet den gangen jeg var moden, men derimot veldig vondt den gangen jeg ikke var moden). Så snakker legen med deg der du kan gi utrykk for hva du ønsker, igangsetting eller ikke. På St.Olav og sykehuset i Lillehammer setter de i gang etter en uke hvis du ønsker det. Andre sykehus venter muligens lengre. Vær tydelig i hva du mener hvis du ønsker å settes i gang så er legen forhåpentligvis lydhør for det. Lykke til
suseduse Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 jeg hadde overtidskontroll når jeg var 2 uker over og de hadde litt forskjellige undersøkelser (sjekka modning og ultralyd etc).. Fikk så time 2 dager etter for å bli satt i gang (da 16 dager over). Jeg fikk ikke noe spørsmål om jeg ville settes i gang da eller vente..
MrsReaff Skrevet 13. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2009 tusen takk for svar Jeg skal på St Olav så da kan jeg bare be om igangsetting da? uten at det trenger å være noe galt liksom?
CMH Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Hvis det er fastlegen du skal til er det bare vanlig kontroll + bestilling av igangsetting på sykehuset. Dvs veie deg, måle blodtrykk, høre på hjertelyd osv. Ble og igangsatt 12 dg over termin. Da skal man først på UL, da får du en lege som kjenner på modningen og deretter CTG registrering. Etter det får man modningspiller. Hvertfall min erfaring.
Lillepusen-78 Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 Jeg var på 4 overtidskontroller på sykehuset. Første gang 12 dager etter termin, og deretter annenhver dag frem til jeg ble satt i gang 18 dager over. På kontrollene var det først 20 min med cgt-registrering. Deretter ul, sjekket fostervann, navlestrengsgjennomstrømming. Noen ganger sjekket de blodtrykk. Jeg ble som sagt i gangsatt 18 dager over og fødte 2 dager etter det igjen.... Her blir man ikke satt i gang 1 uker over termin om alt er bra med mor og barn. Da er man jo ikke overtidig heller....
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 Ja, på St.Olav blir du satt i gang en uke over terminen. Det har nemlig blitt utført en doktorgradstudie der hvor det er bevist at det ikke gjør noen skade å sette i gang en uke over termin, heller tvert imot. Er du i fin form kan du selvfølgelig vente å se, men de setter altså i gang hvis du vil.
Gjest Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 PS i tillegg til at de setter i gang en uke over termin på St.Olav vil det være avhengig av om du er moden eller ei hvordan de setter i gang. Er du ikke moden får du modningspille. Er du moden antar jeg du kan få drypp. Jeg var ikke moden og fikk derfor modningspille. Da jeg skulle ha modningspille nr 2 hadde jeg 2 cm åpning, men ikke ordentlige rier. De valgte derfor å ta vannet i håp om at kroppen skulle lage ekte rier selv. Det gjorden den og to timer etterpå var ungen født. Forøvrig kjempeflott personale ned på der.
Mille** Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 Jeg ble satt igang, var da 5 dager over termin. Lykke til! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå