Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har fått engangstønad.

Fikk dere lov til å bruke alle pengene på barneutstyr?

Eller måtte dere bruke over halvparten på livsopphold?

VÅR HISTORIE

Vi fikk ca 67.000 i engangstønad pga. tvillinger. Samboer ble arbeidsledig fordi vi flyttet, og har slitt veldig med å få jobb i ettertid. Vi fikk derfor litt støtte fra Nav, de var alltid sene med utbetalinger. Til og med engangstønaden kom sent... Vi fikk beskjed om å bruke over halvparten på livsopphold, dvs. klær, mat, husleie osv. og resten på gutta. Måtte kjøpe nesten alt brukt bortsett fra sengene, og resten sparte vi i tilfelle vi trengte dem når de ble født.

Trodde det bare skulle gå til barneutstyr, det trodde barnvernet også.. Men det var ikke slik, noen som har opplevd det?

Synes iallefall 15.000 pr. unge var lite, spesielt når en tvillingvogn kan komme opp i 17.000 (vi fikk en til 2000) og bilseter er også dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk aldrig besjed om hva vi måtte bruke pengene til, men di er jo til baby utstyr (som eg har hørt) så da brukte vi di jo til det :-)... Vi kjøpte mye utstyr som var på salg + fikk noe brukt, så det blei jo eindel/noe penger til overs, det brukte vi på livsopphold. Syns det var greit, for eg har jo ikke jobb (permisjon som student) og pappaen er lærlig i sitt første år å tjener heller ikke så veldig mye.

Skrevet

fikk ikke besjed om ka det skulle brukse til.. men om du ser på nav sine sider får folk som ikke har opprettet seg rett til fødselspenger engangstønad å de må da fordele dette utover permisjonen sin. så de er ikke bare til babyutstyr nei, selv om noen gjerne kan bruke de til det..

Skrevet

Engangsstønaden er ikke ment til barneutstyr, det er ment som kompansasjon for de tre ukene før fødsel, og seks etter fødsel hvor mor MÅ ta permisjon. (om du ikke har opptjent permisjonsrettingheter mener jeg).

Om du hadde vært i jobb før fødsel (dvs folk flest) hadde du ikke fått noen penger til barneutstyr.

Dere burde være fornøyde med at dere fikk bruke halvparten på babyting! De jeg kjenner i samme situasjon har ikke fått bruke noe..

Skjønner ikke helt hvorfor dere har måttet kjøpe alt brukt heller.. Vi har riktignok bare en, men har ikke brukt mer 15 000 på barneutstyr! (bilstol + vogn 6000, seng 1000, stol 150, bæreseler 3000, kluter, tøybleier, klær ol. kanskje max 3000 = ca 13000 - alt nytt) Mange nye tvillingvoger koster det samme som vanlige vogner

Skrevet

Er riktig som Lise---83 sier ang engangsstønad, at dette blir gitt som en kompensasjon til mor som ikke har opptjent lønnet permisjon, men Nav kan ikke bestemme hva du/dere velger å bruke pengene på! Jeg har to barn og aldri har Nav blandet seg inn i hva pengene har blitt brukt til/på så dette er helt og holdent opp til dere,men husk at engangsstønaden er et realtivt lite beløp som er ment å vare en liten stund.

• 1 måned senere...
Skrevet

Glemte visst å svare. Trodde det var til barneutstyr, siden det var det som stod i et vedtak. 30.000 til barneutstyr og 37.000 kr til livsopphold for 2 personer. Vi kjøpte 2 senger, 2 vippestoler, 2 spisestoler, 2 bilstoler, 1 stellebord, 1 tvillingvogn, 1 vugge + div. utstyr & klær. Alt brukt utenom div. utstyr. Og det kom på ca. 25.000 5000 kr holdt vi av til nødstilfelle siden de alltid var treige med utbetalinger, det ble etterhvert brukt på mme og brystpumpe. Fant ingen tvillingvogner på lik pris som vanlige vogner, sjekket barnas hus, baby shop og baby proffsen. Lurte bare på om noen hadde vært i samme situasjon:) De hadde ikke hørt noe om det i den kommunen jeg kom fra, siden jeg flytta. De hadde iallefall ingen planer om å gjøre det dersom vi fikk en, så fort de fikk høre at vi fikk 2 så ble det plutselig summen halvert på en måte. Men sånn er det å bli gravid midt oppi en utdannelse, + at det ikke var så lett å skaffe jobb når jeg var så langt på vei med tvillinger. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...