cherry coke Skrevet 12. juni 2009 #1 Skrevet 12. juni 2009 Har du hatt problemer med magen etter at du blr frisk?
OsloMor Skrevet 12. juni 2009 #2 Skrevet 12. juni 2009 Hei og hå Hadde magesår for mange år siden, pga. død lukkemuskel mellom mage og spiserør, bruker nexium 40 mg daglig og har ikke hatt magesår siden dengang. Kan spise vanlig mat, men tåler dårlig halvfabrikata mat, fet mat og fint mel. Vet ikke om det har med magesåret å gjøre, men vet jeg må passe på kostholdet mitt generelt. Har du hatt magesår?
cherry coke Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2009 Ja. Hadde plager med magen i mange år først. Fikk kur og har vært bra. Men i det siste (spesielt på kvelden) får jeg et slikt sug/press som minner meg veldig om slik jeg hadde det før. I kveld har jeg dyttet i meg potetgull, sjokolade og myyyye brus =) Kan jo være årsaken;-) Er forsiktig med alkohol (rører ikke vin mer, brennevin er gift!) og er forsiktig med fet mat, Men faller jo av og til for fristelsen for noe fett og godt=(
OsloMor Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Jeg synes det høres ut som om du har problemer med lukkemuskelen. Om jeg ikke tar medisiner (som f.eks. når jeg har glemt å hente og apoteket ikke har inne.) på en dag så får jeg sånt sug du beskriver og noen ganger blir jeg det jeg kaller spiserørssyk og da er det også slik. Man føler liksom for å spise noe. Kullsyre er også syre, og ikke bra for magen, spiser aldri potetgull (synes ikke det er så godt), men da jeg var yngre så husker jeg at jeg spiste pottis med paprika og ble skikkelig dårlig. Tabasco er heller ikke min venn, selv ikke noe ørsmå dråper:(. Bart brennevin er døden, men hvitvin går fint for meg nå. Var mange år jeg ikke rørte alkohol, champagne f.eks.er heller ikke bra. Har du tatt gastroskopi og 24 timers ph-måling av magen?
cherry coke Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2009 Har tatt gastroskopi ja. Ikke 24 timers måling. Har aldri hørt om det? I tillegg til såret hadde jeg en "defekt" lukkemuskel i spiserøret+ en muskel mellom magesekken og ene tarmen som var slapp. Så problemer med magesyre har jeg også ja=) Men det har vært skikkelig ubehaglig de siste kveldene. Har tidligere fått somac og zantac som jeg kunne ta ved behov, men har såklart ikke mer igjen. Argh..får legge meg snart, vet at jeg er bra i morgen. Magesår var rett og slett et mareritt,, Hadde rielignende smerter og det gikk lenge før jeg endelig fikk henvisning til gastro! Er det vanlig å få det igjen? Mange i min familie som har hatt det, men ingen har hatt det flere ganger. (forresten; har ikke du også bihuleproblemer? Samme har jeg=) Er vi i familie eller?)
OsloMor Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Ha-ha, jo jeg har kronsik bihulebetennelse også;0. Min ukjente søster på vestlandet?? Magesår var forferdelig ja, jeg fikk det da jeg var 19 år og nettopp hadde flyttet hjemmefra. Trodde det var kosten min, jeg kastet opp etter nesten hvert måltid. Men viste seg å være magesår, trodde jo dengang at det kun var eldre menn som fikk det;) Fikk veldig rask behandling, men kan jo være fordi jeg var så ung den gangen jeg fikk det. Jeg trodde ikke jeg var bra etter den trippelkuren (var jo frisk så lenge jeg tok den), men så viste det seg at jeg hadde en defekt lukkemuskel mellom mage og spiserør(Pappa, ene bror, farmor og onkel har det samme). Jeg tar gastro ca en gang i året for å utelukke celleforandringer i spiserøret. 24 timers ph-måling ble gjort ved at de stakk en slange gjennom nesa og ned til magen med en sensor på, denne var koblet til et apparat som målte og lagret ph-målingene i magen min. Ja, det var ekkelt ja, og jeg måtte spise som vanlig og kjente det rykket i slangen når jeg spiste og sånn. Høres ut som om du burde på mer utredning synes jeg.
cherry coke Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2009 Nei, fy" det hørtes vemmelig ut! Synes at gastroskopien var ganske ubehagelig. Skal mest sannsynlig ta gastro igjen til høsten. Var jo redd for magekreft og alt mulig jeg...Krisemaksimere vet du;-) Pappa, ene broren min , to onkler og en tante har hatt det og alle har vært helt fine etter kuren. Får prøve å være enda mer forsiktig fremover, for det er spesielt om jeg spiser på kvelden det kommer. Har det faktisk veldig sjeldent på dagtid. Men takk for svar=)
LadyLuck & Skrevet 12. juni 2009 #8 Skrevet 12. juni 2009 trenger ikke være magesår du har.. Jeg hadde diagnosen magesår i et halvt år, men medisinene funka ikke helt.. Nå viser det seg at det mest sansynlig er kolitt Det var bare flaks medisinene ikke ødela magen og tamene mine totalt.. Ikke meningen å skremme noen..
OsloMor Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Høres ut som om dere er en slik familie også ja. Gastroskopi gjør jeg ikke uten å få kran i hånden med beroligende på, sovner så fint atte og merker ingenting:) Jeg var også redd for magekreft og andre kjipe ting. Men, det å spise på kvelden er no-no.Selvsagt må man jo spise kveldsmat, men spiser jeg mye så får jeg skikkelig halsbrann om natten og må stå opp for å ta samarin ol. Legen sammenlignet kroppen med en flaske med innhold, og når man legger en flaske ned så vil jo innholdet gå oppover i flaskehalsen. Samme prinsippet med oss mennesker. God bedring og god natt;)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå