Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjæresten snakket med banken i går, fordi vi tenker på å kjøpe oss leilighet. Da hadde jo selvsagt også rådgiveren snakket om forsikring med ham, og om en såkalt livsforsikring som for oss to vil koste (tilsammen) 1000 kroner i måneden. Forsikringen sikrer at lånet heves hvis en av oss skulle omkomme... Jeg må ærlig talt sies det høres dyrt og unødvendig ut... Har dere andre en slik forsikring?? Hva tenker dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

desverre er d dyrt med forsikringer men det er enda dyerer om det skulle skje noe! Problemet for dere dersom dere ikke har livforsikring er at dersom en faller fra vil du stå med hele lånet -noe du mest sannsynlig da ikke kan betjene alene ettersom det blir for dyrt. I tillegg kommer jo barnas rett på arv inn og uskiftet bo og slikt. Er ikke såå god på dette så vil ikke skrive noe konkret. Vi har en livsforsikring på at min del (halve lånet) slettes om jeg faller fra, noe som sikrer sambos økonomiske sikkerhet!

Dere må undersøke om noen kan gi dere en god pakke på forsikringer. Vi har livsforsikring, innbo, reise, bil, barneforsikring, uføreforsikring ... ja alt man trenger og betaler tilsammen ca1200,- i mnd :) så ikke hopp på d banken tilbyr uten å undersøke med andre! MEN JA::.. dere trenger det! Det siste du behøver i en situasjon der din nærmeste faller bort er økonomiske problemer i tillegg!!!

Skrevet

Ja men, jeg tenkte. Det må å sitte i usikret bo kan vi jo fikse, hvis vi gifter oss, eventuelt skrive testamente. (forresten: Kan en sånn forsikring overstyre lovverket om hvor pengene skal gå om man er ugift?) Og om han eller jeg faller fra, så kan man jo bare selge leiligheten (og sannsynligvis også med et lite overskudd, vil jeg tro), og vi kan flytte hjem til foreldrene våre? Vi er i tjueårene... og jeg synes bare det høres så dyrt ut..

Og barneforsikring?? Trenger man det? Uføresikring? (Hva er det neste: Kreftforsikring også??)

En ting er jo innbo og reiseforsikring, det er jo greit nok - det er jo vanlig å ha, men trenger man banken til å forsikre seg mot alt det vonde som kan skje i verden? Jeg bare vet ikke.. stiller meg litt kritisk på at noen skal tjene penger på frykt (for det er jo det bankene gjør...)

Men takk! Tusen i måneden for bare livsforsikring på oss to synes jeg var dyrt, så om vi kunne funnet en sånn pakke hadde det kanskje vært mer aktuelt! Vi får se hva man finner... (Mange som får forsikring av seg selv og familie via jobb også, ikke sant?)

Skrevet

Det har kommet et forslag til ny lov om arv fra samboer med felles barn som du kan lese mer om her

http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/samboere_f/

Det er jo riktig slik du skriver at du kan jo "bare" selge hus og flytte hjem igjen, men poenget er jo d at man skal kunne slippe dette! Det er noe som kaller å sitte i "uskiftet bo" ved dødsfall når man har felles barn. Dette er en del av dette lovendringsforslaget - at samboer først arver og er d noe igjen går d til barna. Men dersom eks din samboer skulle dø så må du midt oppi dette selge gjerne, og er d dårligere tider eller høy rente kan jo dette både bli dyrt og en langvarig prosess. I Denne perioden må du betjene hele lånet alene. "Har jeg råd til det?" er et spørsmål å spørre seg selv. Dersom en av dere faller fra vil det forsikringsbeløpet dere har avtalt utbetales i en engangssum (ofte halve lånet) Dette vil medføre at økonomien deres ikke vil få så store utfordringer.

Om man trenger d? hmm.. jeg mener d er viktig men jeg ser ikke for meg at d "kun er å selge, og flytte hjem til mor og far" Har snart 2 barn og d koster for megler - tar tid - osv å selge bolig + flytte!

Ang barneforsikring mener jeg d er nødvendig da man faktisk ikke har så god hjelp dersom barnet skulle bli alvorlig syk, komme ut for ulykke osv... dersom dere må bygge om hele hjemmet deres så har dere lite støtte fra staten, ... ville googlet "barneforsikring" og lest vilkårene!

Uføre mener jeg er svært viktig, du vet aldri hva morgendagen bringer. En uføre forsikring kan man velge hvor mye man får - poenget er at dersom du kommer utenfor en ulykke feks så er de man får fra nav LITE! Dersom du resten av livet ikke kan jobbe så vil du ha LITE penger hele livet!

Dersom du går inn på

http://www.trygvesta.no/privat/produkterfraAA/index.html

kan du lese om de forskjellige forsikringene!

Jeg personlig mener det er viktig med forsikringer fordi man aldri vet hva som skjer den neste dagen.. og når man først er kommet i en vanskelig livssituasjon er d få forsikringsselskaper som ønsker å ta deg inn i varmen!

En god invistering mener jeg.. og som jeg skrev i sist innlegg så har vi en god pakke med masse forsikringer og betaler ganske lite!

Har også uflaksforsikring vi hehe... lett for at uhell skjer med små barn! :)

ble langt dette.. men greit med litt oppfrisking selv også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...