Gå til innhold

Hvorfor skal ikke barn med feber være ute??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo hørt det siden jeg selv var liten, at hadde man feber måtte man være inne. I tillegg dagen etter.. Men jeg har aldri fått med meg hvorfor...

Om barnet har f.eks 38,5 og er ellers i toppform, skader det da å være ute i sandkassen en liten halvtime?? (2 år)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på årsaken til feber, men som oftest vet vi jo ikke det. Feks feber ved tannfrembrudd er ikke så farlig, mens feber ved infeksjon burde man holde de inne. Dette fordi at imunforsvaret er svekket og kroppen mer mottakelig for infeksjoner.

Skrevet

Og ja-jeg hadde kanskje latt en 2-åring med 38,5 vært ute litt;) MEN ikke i barnehage selvf.

Skrevet

Det går mest på allmenntilstanden og ikke feberen. Er barnet kvikk og opplagt kan det godt ut en tur dersom været er greit. Er barnett slapp og trett må det få være inne og slappe av. Men sef hjemme fra barnehage.

Skrevet

så lenge almentilstanden er bra å barna selv vil ut så får de det.

men her er ingen andre barn da (2-300 m til nermeste nabo), så smittefaren fra andre er ikke-eksisterende:)

jeg vokste også opp med at jeg måtte være hjemme 1 feberfri dag, men kunne være ute hjemme da.

det var skolen + besøke venner/ha besøk jeg ikke fikk.

den samme regelen har jeg til mine barn:)

Skrevet

Eg veit ikkje om det stemmer, men eg tenker at når ein har feber så jobbar kroppen veldig med å regulere temperaturen. Dersom ein går ut vil kroppen få enno meir å jobbe med, for å veie opp for utetemperaturen.

Veit som sagt ikkje om det er noko i det, men eg innbiller meg at det er *litt* logikk i det i alle fall, og eg held feberungane mine inne av den grunn (+ almenntilstand sjølvsagt).

Dersom det er sommar og fint, innetemperatur ute og ikkje vind, er eg ikkje så streng då :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...