Gå til innhold

Jeg blir så jævlig forbanna!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fødte for ca. 6 mnd. siden..hadde en fin fødsel, og gruer meg ikke til å føde igjen når den tid kommer:)

men så leser jeg da..i alle desse keisersnitt trådene, om at de fleste jordmødre, leger, og de i helsevesenet som jobber på fødeavdelinger ville heller valgt å ta keisersnitt enn å føde vaginalt?!

hvorfor i all verden er det slik da? kan dere som diskuterer dette komme med konkrete bevis for at det er tilfelle?

jeg tenkte på det..at viss keisersnitt er sååå mye bedre for kroppen, hvorfor jeg da lå der i et smertehelvette å pressa ut ungen? skal tro om jordmødrene tenkte inni seg at "fy faen så jævli hu der rivna..glad jeg fikk keisersnitt" går alle å bare holder oss kvinner for narr da? er det slik det er?

jeg synest virkelig dib burde legge ut en artikkel om hva som er den beste forløsningen av et barn..uten at økonomi blir diskutert som et argument.

det er greit nok at kvinner skal få bestemme over sin egen kropp..og det vil jeg si at vi også gjør..men når jeg nå leser alle desse keisersnitt vs vaginal fødsel trådene må jeg si jeg blir steike forvirret..så jeg vil nå alltid lure på om jeg gjør det rette og føde vaginalt neste gang og ødelegge kroppen min for å spare samfunnet for noen penger..eller om jeg heller burde få keisersnitt og spare kroppen min..hva er valget liksom?

og hvem er det jeg føder vaginalt for? meg selv, barnet...samfunnet? for at regjeringen skal spare penger til folk som skal få slankeopperere seg? (for å sette det litt på spissen altså)

e her noen leger eller jordmødre som kan fortelle meg hva som er den beste forløsningsmetoden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste metoden er vaginal fødsel uten noe som helst tvil. Grunnen til at jordmødre og helsepersonell selv øsnker ks er at de har utviklet fødselsangst. Den som jobber med sykdom og ser ytterpunktene jevnlig vil ofte selv frykte det verste. De vet jo hva som i verste tilfelle KAN skje. Mange som jobber med helse har tendens til hypokondri også forøvrig.

Skrevet

Du føder vaginalt for barnet sin skyld. Det er ikke noe gøy å få et barn med underutviklede lunger, væske i lungene fordi det ikke ble presset ut gjennom fødselskanalen og påfølgende lungebetennelser og respirator.

Det skjer fødselsskader ved vaginale fødsler for både mor og barn. Men det er faktisk en høyere rate med nyfødte med luftveiskomplikasjoner etter keisersnitt enn vaginal fødsel. Men, må man så må man.

Skrevet

Det er naturlig at jordmødre og folk som jobber tett på fødsler ville valgt KS. De ser alt som går galt, og det er tross alt mere forutsigbart med ett ks enn en naturlig fødsel. Spesielt for barnet.

Keisersnitt er ikke bedre for kroppen. Keisersnitt er ett usedvanlig stort inngrep med laaang restitusjons tid.

Skrevet

jeg holder meg til gro nylander sine bøker(hun styrer fødeavdelingen på rikshospitalet, som er en av norges beste fødeavdelinger), og hun sier at det er best for barna med vaginal fødsel. Dette har noe å gjøre med bakterier og det presset lungene får på veien ut. Hun har selv fødet sine 3 barn vaginalt, så hun sier ikke noe og gjør noe annet;) Det er ikke farlig får barna med KS, men det er større sannsynlighet for dårligere helse. Sett bort ifra de få fødslene som skader barna(skjer meeget sjeldent). Jeg skal heelt klart ha en ny vaginal fødsel!

Skrevet

Det er flere leger enn ikke-leger som tar ks prosentvis, men det er jo ikke sant at "de fleste jordmødre, leger, og de i helsevesenet som jobber på fødeavdelinger ville heller valgt å ta keisersnitt enn å føde vaginalt?!" Er jo bare snakk om noen prosenter her.

Leger og jordmødre er jo vitne til flere fødsler som går galt enn det andre yrkesgrupper er, så det er jo ikke rart at andelen ks-er er høyere, men nå er det jo snakk om både elektive, akutte og planlagte akutte keisersnitt som denne artikkelen viser:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/index.xml

Skrevet

Står forresten der: "22 prosent flere leger tar keisersnitt i forhold til andre høyt utdannede." Sånn sette så kan det hende at andelen leger som tar keisersnitt ikke er så høy uansett, for i Norge så er det de med lavest utdanning som har høyest risiko for å ta ks.

En nylig publisert artikkel viser at i Norge har kvinner med lavest utdannelse økt risiko for keisersnitt:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=Area_5626&MainArea_5661=5618:0:15,3325:1:0:0:::0:0&MainLeft_5618=5626:66484::1:5624:3:::0:0&Area_5626=5544:66606::1:5628:4:::0:0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...